Met feiten.
Met bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees het boek "Gespreksvoering in de juridische praktijk"

Hoe breng je als adviseur bij de gemeente een helder juridisch advies uit? Wat is een goede manier om als medewerker schuldhulpverlening een cliënt slecht nieuws te brengen? Hoe bereid je je als juridisch medewerker op een advocatenkantoor voor op bemiddeling en mediation? Dit boek reikt handvatten aan om op dergelijke vragen een antwoord te vinden.

Gespreksvoering in de juridische praktijk biedt een overzicht van de gespreksmodellen die een (sociaal)jurist tot zijn beschikking heeft. Het bespreekt naast de inleidende theorie ook de vaardigheden die horen bij de verschillende gesprekssituaties zoals vergaderen, solliciteren, adviseren, een slechtnieuwsgesprek, conflicthantering en interculturele communicatie. Ook komen thema's als diversiteit, omgaan met lastige doelgroepen en motivatietechnieken aan bod.
De juridische aspecten van het betreffende gesprekstype worden steeds in een specifieke paragraaf uitgelicht. Hierbij komen de wet- en regelgeving, afspraken en privacy van betrokken partijen aan bod, maar ook de verschillende juridische situaties waarin dat type gesprek gevoerd wordt.

Aan de hand van voorbeelden uit zowel de harde (HBO-Rechten en MER) als de zachte (SJD) juridische praktijk bereidt dit boek studenten voor op de beroepspraktijk. Ieder hoofdstuk start met leerdoelen en wordt afgesloten met een checklist waarmee je eigen gesprekken kunt voorbereiden en evalueren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door te weten waar je over praat,in een taal die iedereen begrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ja, kort maar krachtig, +1
Wanneer jij een mening hebt dan kun je dat onderbouwen met:
Waarom jij dit vindt
Waarom dit zo is
En hoe je aan die informatie komt

Als je je mening goed kunt onderbouwen dan kunnen mensen je ook beter begrijpen en zullen ze waarschijnlijk gaan nadenken over hetgeen jij zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen met argumenten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je onderbouwt je mening met argumenten. Die argumenten moeten ergens op slaan, dus geen kromme redenering(het is zo omdat het niet zo is). Het beste kan je de argumenten ondersteunen met feiten, krantenartikelen of wetenschappelijke onderzoeken. Op die manier kan de ander jouw mening ook 'onderzoeken'. Zorg dus ook dat je wat van het onderwerp weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door eerst de argumenten van de andere(n) te kennen en te begrijpen.Dan pas kun je je eigen standpunten ontwikkelen ,uitbouwen en elke hypothese weerleggen van de tegenpartij. Helaas telt dikwijls niet het feitenmateriaal maar het oratorische : de manier waarop je mensen kunt overtuigen , verbaal en nonverbaal ,met verve en theatraal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel zeker weten dat wat je "jouw mening" noemt, ook echt jouw eigen visie is. Dat je daar helemaal achter staat.
Meestal weet je dan ook wel waarom.
Moet je die mening verdedigen, zeker voor een groter publiek, dan is het zinnig om daar extra argumenten bij te zoeken. Wees voorbereid op tegengestelde argumenten en zorg dat jouw kennis van dit onderwerp goed uitgebreid is.
Het helpt als je toch al iemand bent die goed kan praten.
Als dat niet zo het geval is en je hebt het wel nodig voor je werk, dan is misschien een assertiviteitstraining te adviseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door rustig en duidelijk te praten, beleefd te blijven en je mening zo goed als mogelijk te beargumenteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je er werkelijk achterstaat!
Je bent overtuigend wanneer je het zelf ook echt gelooft!
Dus, met zelfkennis groeit het zelfvertrouwen en dus
de basis voor een trefzeker gesprek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door alleen de waarheid te spreken, die onderbouwt zichzelf...