Bestaat er zoiets als dyslexie met kleuren?

Ik heb soms dat ik de verkeerde kleur zeg als ik bijvoorbeeld een voorwerp omschrijf. Het gebeurt niet altijd maar het komt soms voor dat ik de kleur in me hoofd heb en gewoon een totaal andere kleur zeg. Wel eens zo erg geweest dat ik drie keer achter elkaar de verkeerde kleur zei. Het is best grappig maar aangezien het onbewust gebeurt, vraag ik me af of dit een bekend fenomeen is...? Is er zoiets als dyslexie met kleuren ofzo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K
Amadea
10 jaar geleden
Kleurenblindheid bestaat, maar kennelijk kun jij de juiste kleur wel zien maar alleen tijdelijk niet benoemen. Kan ook gevolg van de puberteit zijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit ligt meet in het straatje van woordvindingsproblemen en daarmee een afgeleide van dyslexie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haal je ook wel eens links en rechts in woorden door elkaar?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle nee daar heb ik nooit echt problemen mee ;)

Het beste antwoord

Ik herken bij mezelf het gegeven dat ik iets vaak toch anders zeg dan wat ik eigenlijk bedoel. Maar ik ben dan ook een ontzettend verstrooid figuur, en soms lijkt het of het 'verwoordingscentrum' in mijn hersenen een eigen willetje heeft -- maar dan komt het omdat ik iets nog gezegd wil hebben terwijl ik _eigenlijk_ met mijn gedachten allang weer ergens anders zit. In _mijn_ geval is het dus domweg verstrooidheid dan wel een milde vorm van ADHD (heb geen diagnose ofzo).

De 'serieuzere' variant van wat jij beschrijft heet 'afasie': wel weten wat je wilt zeggen maar dat er iets totaal anders uitrolt omdat de link naar je taalcentrum verstoord is. Maar als je het over afasie hebt heb je het echt over hersenbeschadiging (na bv een hersenbloeding) , en zoals jij het beschrijft klinkt het bepaald niet zo.

Zou me in ieder geval niet al teveel zorgen maken meteen :)

Toegevoegd na 6 minuten:
kleurenblindheid lijkt het me _niet_. Dat is als je kleuren echt niet kunt onderscheiden (of iets van de ene kleur voor een andere kleur aanziet). Zoals ik het verhaal begrijp ziet vragensteller wel degelijk dat een rood voorwerp rood is, maar zegt hij toch nog 'groen'.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hahah heel erg bedankt voor je antwoord. Ik denk idd niet dat het afasie is, maar adhd zou misschien kunnen (afgezien van het feit dat ik "de rust zelve" ben volgens sommigen...). Ik kom altijd wel moeilijk uit mijn woorden en denk ook altijd te veel na over wat ik wil zeggen en hoe ik het moet zeggen. Als ik snel antwoord moet geven wil het nog weleens hakkelend gaan... maarja kan misschien de pubertijd zijn... ;)

Andere antwoorden (1)

ja hoor dat heet kleurenblindheid, komt vaker voor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kleurenblindheid... Ik denk dat dat een begrip is wat voorkomt in ieders algemene kennis en hier al op de basisschool op getest is. Ik heb geen erkende kleurenblindheid en weet ook wel welke kleur het is, alleen kom ik er soms niet gelijk op...