Waarom vinden we sommige dingen niet meer mooi die we eerst wel mooi vonden?

Soms heb je weleens dat je vroeger iets moois vond of iemand en dat je nu totaal niet meer weet waarom je dat nou mooi vond of diegene. Je kan het zelfs niet meer naar boven halen. Heb je het dan eigenlijk ooit weleens mooi gevonden of alleen maar om een bepaalde rede?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (7)

't Nieuwe is er dan af. Of je ziet later iets vergelijkbaars wat nog mooier is. Bijv. een mooie, jongere vrouw. De oudere is dan rap vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat jij je als mens ontwikkeld, geestelijk en bijv financieel veranderen je interesses gedurende je leven. Toen je bijvoorbeeld kind was vond je bepaalde tv-series leuk die je nu niet maar zult gaan kijken. Ik vond bijvoorbeeld QenQ een top serie. Heb deze toen nog een keertje gekeken toen ik 20 jaar ouder was en vond er niets aan.

Dat heb je bijvoorbeeld ook met eten. Wanneer je niet zoveel geld hebt bijvoorbeeld kan je al genieten in een restaurant van een patatje met kipsate. Maar wanneer je later ouder bent en bijvoorbeeld financieel wat ruimer in kas zit dan ga je misschien wat luxer uit eten en kan je bijvoorbeeld heel erg genieten van Sushi. Als je dan moet kiezen zou je dan misschien wel voor Sushi kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoonheid ervaar je als het patroon overeen komt met jouw gevoel/wereldbeeld op dat moment.

Jouw wereldbeeld verandert dus verandert jouw idee van wat schoonheid is ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoonheid went. Lelijkheid trouwens ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat we mooi of lelijk of lekker of vies vinden is sterk afhankelijk van een van buitenaf opgelegd referentie- kader. Spruitjes vinden kinderen bijna van nature vies, maar als ze het "leren eten", dan smullen ze ervan als volwassene. Op de potjes babyvoeding staan altijd babies, die als je het aan een voedingsdeskundige vraagt al bezig zijn obesitas te ontwikkelen, maar ons is geleerd het "wolken van kinderen" te noemen. Als je foto's ziet van hoe je er 20 jaar geleden bij liep, dan denk je: dat ik dat toen mooi vond! Je eerste sigaret en biertje....smerig!!! Maar dat gaf je niet toe; nee, je leerde het waarderen (helaas). Het is ook afhankelijk van de cultuur, waarin je opgroeit. Wij vinden het eten van insecten vies, terwijl tweederde van de wereldbevolking ervan smult. De reclame maakt dankbaar gebruik van dit gegeven. Als een grote modekoning zijn dames iets idioots aantrekt en ze daarin met een smoel als bakkie op de catwalk laat lopen, dan wil iedereen opeens zo'n outfit.
Mooi, lelijk,lekker of vies zijn geen feiten; het zijn meningen en die zijn sterk beinvloedbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat komt omdat we geneigd zijn te snel te kiezen. Ik merk dat de mensen/ dieren/ dingen waar ik heel bewust voor gekozen heb nog steeds een glimlach om m'n lippen toveren. Ongeacht de staat waarin ze nu verkeren...

Dat maakt afstand doen en afscheid nemen overigens wel moeilijker.
Gelukkig heb je dan in ieder geval je herinneringen nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een mens elke dag kan veranderen