Waarom denken sommige mensen niet goed door over de gevolgen van wat ze zeggen?

Of uberhaubt nooit goed over iets verder nadenken? Waar heeft dat mee te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Omdat lang niet iedereen in staat is altijd alle mogelijke gevolgen van woorden of daden te overzien, en iedereen zijn eigen agenda heeft, waardoor dezelfde woorden door mensen totaal verschillend geinterpreteerd kunnen worden.

Natuurlijk ligt de drempel van 'begrip' voor de een wat lager dan voor de ander (en dat geldt zowel voor de zender als voor de ontvanger), maar hoe zorgvuldig je je woorden ook een voor een op en goudschaaltje weegt, je zut in theorie altijd wel iemand op de tenen kunnen trappen.

En soms komt dat ook gewoon doordat sommige mensen hele lange tenen hebben die ze ook liefst overal voor steken. Je snel beledigd voelen is ook een heel onaangename eigenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het ontvangen van woorden vraagt dezelfde vaardigheid als het "overwogen" plaatsen van woorden.

Het ontvangen hiervan is een emotie, dus niet zo relatief als het woord begrip.

Iemand die dingen zegt waarvan jij denkt dat hij er niet over na heeft gedacht, kan dat op zijn beurt dus wel allang breed en helder hebben bedacht en overwogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik denk dat sommige mensen dan gewoon impulsief reageren, en dan alles eruit flappen. Of als eerste wat willen zeggen, ja kan denk nog wel meer redenen hebben maar dat weet ik zo even niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De één is impulsiever dan de ander, daarom zeggen bepaalde mensen wel eens dingen die door anderen als schokkend kunnen worden ervaren. Ik denk dat het bijvoorbeeld voor beroemdheden en politici niet uitmaakt wat ze zeggen omdat er altijd wel critici zijn die het gezegde weten te verbuigen tot een uitspraak die rampzalige gevolgen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze wel zouden nadenken dan zouden ze het wel uit hun hoofd laten om er iets van te zeggen...

Het is onwetendheid dat zo veel pijn veroorzaakt in deze wereld en het wordt alleen maar erger, met Internet, want op internet mag je van alles roepen zonder dat je weet wat voor impact dat het heeft...

Het heeft met onwetendheid te maken en tekort aan bewustzijn over zichzelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
[...]want op internet mag je van alles roepen zonder dat je weet wat voor impact dat het heeft…[...] hear, hear.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze wel zouden nadenken dan zouden ze het wel uit hun hoofd laten om er iets op te antwoorden… Het is onwetendheid dat zo veel onzin veroorzaakt in deze wereld en het wordt alleen maar erger, met Goeie Vraag, want op Goeie Vraag mag je bijna van alles roepen zonder dat je weet wat voor impact dat het heeft… Het heeft met onwetendheid te maken en tekort aan kennis over de vragen…
Sommige mensen zijn gewoon erg extravert of impulsief en flappen alles er uit wat ze maar denken. Opzich heel handig want dan zijn ze vaak wel op hun eerlijkst.

Maar toch is wat minder impulsiviteit een stuk handiger denk ik. Hoef je jezelf wat minder vaak ergens uit te lullen, denk ik dan maar.... ;-)

Overigens kan het ook zijn dat mensen gewoon heel onverschillig en ongevoelig zijn. Dat heb je of dat heb je niet. Met zulk soort mensen moet je een beetje leren leven. Wat niet betekent dat je over je heen moet laten lopen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de garage moesten van een vriendin remblokken vervangen worden. De man van de garage zei(hoogstwaarschijnlijk als grapje) "Dat moet je maar niet zoveel remmen!".

Zij is nogal perfectionistisch en klaagde bij mij over het feit dat ze blijkbaar niet eens goed is in remmen. Dat bij elke auto de remblokken af en toe vervangen moeten worden en dat remmen meestal juist goed is komt op dat moment niet bij haar op.

Dus soms worden dingen ook gewoon totaal verkeerd opgevat, en soms weten mensen die iets zeggen ook helemaal niet wat de gevolgen zijn, ook als ze er wel over nadenken. Communicatie komt van twee kanten, dus dat kun je in je eentje nooit goed doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft met onbewustheid mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Karakter structuur.
De heerlijke flapuit categorie, is praten dan denken. Bedoelen het vaak niet zo maar is wel lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft te maken met impulsiviteit.
Sommige mensen hebben daar meer controle over dan anderen. Soms zijn ze enthousiast of boos over iets, en dan kunnen ze moeilijk niet spreken hierover.

Je hebt absoluut wel mensen die er niet over spreken, over hun frustraties of over wat zij goed vinden. Alleen zij vallen natuurlijk niet op.