Om in een psychose te kunnen raken schijn je een hoog IQ en/of EQ te moeten hebben. Is dat werkelijk zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

De oorzaak van een psychose is lang niet altijd bekend. Soms is de oorzaak wel duidelijk, bijvoorbeeld bij een ziekte met koorts, vergiftiging, drugsgebruik of een schildklierafwijking. De psychotische symptomen kunnen zich ook voordoen als bijverschijnsel bij een depressie of manie (bipolaire stoornis).
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat erfelijke aanleg een rol kan spelen bij het krijgen van psychosen. Dit geldt onder meer bij psychosen zoals schizofrenie en bij stemmingsstoornissen (depressie en manie). Bij de mensen met een aanleg voor psychosen, kan stress of drugsgebruik de symptomen uitlokken of versterken. Er bestaan aanwijzingen dat er op latere leeftijd psychosen kunnen ontstaan door een virusinfectie voor de geboorte of een problematische bevalling. Over andere oorzaken bestaat nog veel onduidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar is helemaal niks van waar. Dat heeft niets te maken met IQ of EQ of wat voor Q dan ook.
Het kan iedereen vroeg of laat overkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een psychose is een ernstige verstoring van het denken, die je kan zien bij schizofreniepatienten die geen medicatie nemen, of waarvan de medicatie nog niet goed is ingesteld.
met het iq of eq van de betreffende persoon heeft het niets te maken.
wel is het zo dat bij schizofreniepatienten het eq niet erg hoog is, gezien ze de handen vol hebben aan zichzelf.
maar tussen de hoogte van het eq en het krijgen van een psychose bestaat geen verband.
14 jaar geleden
Nee hoor, deze bewering klopt absoluut niet. Ik werk met mensen die (vaak ook tijdelijk) intern wonen/verblijven in een insteling vanwege psychische problemen. Ik heb al heel veel mensen met een psychose voorbij zien komen van alle verschillende lagen van onze samenleving. o.a. clienten met syndroom van down tot iemand met een normale baan die zo erg gepest werd op z'n werk dat hij uiteindelijk door z'n paniekaanvallen in een psychose terecht kwam. Het kan echt iedereen overkomen IQ en EQ staan hier los van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij psychoses gaat dat niet op maar het schijnt wel dan mensen met een manische depressie en mensen die bepaalde vormen van meerdere persoonlijkheid stoornissen hebben vaak een hoog IQ hebben.
Het vraagt ook nogal wat denkvermogen om al die personen in een hersenpan te vatten.
Een hoog iq of eq maakt dus ook al niet gelukkiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je moet alleen overtuigd zijn dat dat wat je denkt/voelt echt waar is... Meer niet is er niet voor nodig... Niets met met enig quotient te maken...