Kan door piekeren een gevoelsblokkade komen?

n.v.t

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hè!
Alweer?
Dat kán toch niet?
Hoeveel moeten andere GV’ers ouwehoeren over pieker-problematiek, voordat jij er over ophoudt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een gevoelsblokkade?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Whatever!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Esme, volgens mij is het probleem van Beerthe voor jou wel duidelijk! LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik pieker er niet over om hier antwoord op te geven.

Antwoorden (8)

Ja zeer zeker, En je bent gewaarschuwd deze kunnen heel hard aankomen wanneer je er vol op af rent :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pieker pieker pieker..... boem!
.
gevoelsblokkade....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Piekeren kan je in een neerwaardse spiraal van sombere gevoelens brengen.
Dit kan zoveel enerie opslokken dat je gevoel geen impulsen meer verwerkt.
Dan is er wellicht sprake van een flinke depressie.
Dit is te beschouwen als een ernstige situatie waarbij beslist spoedig een arts geraadpleegd dient te worden.
Echte depressies gaan niet vaak vanzelf over.
Daarop wachten is een onnodige en ongewenste kwelling van jezelf.
Met wilskracht is een depressie zelden de baas te worden, het zijn zelfs vaak mensen die hoge eisen aan zichzelf stellen die in deze problematiek terecht komen.
Je hoeft je dus nergens voor te schamen maar je moet er wel wat aan doen.
Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er maar helemaal aan wat je definieert als een gevoelsblokkade... het gevoel in je vingertoppen verandert niet bij piekeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, omdat je te zeer bezig bent met denken, dan ontgaat je gevoel je, dus denk maar aan de verstrooide professor, die is zo druk denkende dat hij vergeet een paraplu mee te nemen in de regen...

Denken kan het gevoel overheersen inderdaad... en je kunt het gevoel wegdenken of juist aanpraten, dus er is een invloed overduidelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je met piekeren het zorgvuldig uitdenken van iets? Zo ja, dan levert dat uiteraard gemengde gevoelens op.

Beter nadenken is lastiger dan 'men denkt', mogelijk zijn cirkelredenaties hierbij tot last en ervaar je dat als blokkerend.

De kop helder krijgen door iets anders te doen en op een later ogenblik preciezere vragen stellen kan hierbij helpen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Toevoeging:

Begin met de bijwoorden 'altijd' en 'nooit' te nuanceren door 'bij benadering'. Iets proberen uit te denken wat 'altijd' en 'nooit' zo is, is gekkenwerk...

Toegevoegd na 5 uur:
Toevoeging na tegenkomen van toevalstreffer na zoeken op 'self reflection', verwant aan 'self rumination':

Zelfreflectie (het overdenken van je eigen handelen) en piekeren (het herkauwen van waar je al over hebt gedacht) lijkt genuanceerder te werken.

Zelfreflectie is een aardige voorspeller voor piekeren, zelfreflectie is eveneens een aardige voorspeller voor oplossen van problemen.

Met betrekking tot een langdurig sombere stemming kan zelfreflectie baten maar werkt piekeren juist averechts (getest interval: drie weken). Volgens deze onderzoekers verhoogt zelfreflectie dus het aanpassen, maar kan dit teniet worden gedaan door een piekeren en is dit met name bij een sombere stemming zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Je kunt zo bezig zijn met piekeren dat je alleen nog maar in staat bent om zaken negatief te zien of een negatieve lading te geven.
Hierdoor ben je niet meer in staat om te genieten van positieve gebeurtenissen, omdat je in je hoofd alweer een doemscenario hebt bedacht. Of omdat je in je hoofd nog met iets heel anders negatiefs bezig bent, wat voor jou zwaarder weegt dan het positieve.
Zodra je merkt dat dit bij jou het geval is moet je zo snel mogelijk professionele hulp gaan zoeken. Want je komt in een neergaande spiraal terecht waar je zelf niet meer uit kunt komen.