Is er een verschil tussen cynisme (in psychologische zin) en pessimisme?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cynisme en pessimisme komen zijn beiden manieren van omgaan met teleurstellingen. Vaak oud zeer. Het belangrijkste verschil voor mij is dat cynisme helpt om niet te voelen. Met humor afstand nemen van een naar gevoel, eigenlijk teleurstelling in "plezier" veranderen. Een pessimist probeert nieuwe teleurstellingen te voorkomen door alles wat fout kan gaan maar vast in te calculeren. Waardoor het meestal mee valt. Tegelijkertijd blijft de pessimist dichter bij het gevoel waar het om gaat, namelijk teleurstelling. Dus congruent, in tegenstelling tot een cynicus.

Het beste antwoord

Onder psychologen betekent cynisch: afstandelijk ten opzichte van het werk dat men doet, het leven dat men leidt. Overspannen mensen zijn vaak cynisch. Ze voelen zich niet langer verbonden met hun werkgever, met hun collega's en hun baas. Ze denken: laat die hele klerezooi barsten, ik eerst en dan de rest. Het zorgelijke voor werkgevers is dat zo'n houding besmettelijk is. Voor je het weet zit de hele afdeling te balen.

Een pessimist ziet in alles het slechtste, deze wereld is het slechtste maar ook in bepaalde situaties kan men alleen maar de slechte kant zien.

Het verschil is dus dat een cynist afstandelijk is, niet verbonden voelen maar wel denken aan ik als eerste. De pessimist denkt dat het werk toch niet goed komt, toch niet afkomt of dat het toch verkeerd gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een optimist kan een gemene cynische (venijnige ) opmerking plaatsen ,vaak wel met een humoristische ondertoon , of zender en ontvanger er alle bei om kunnen lachen is niet altijd zo . Een pessimist ziet alles negatief . Galgen humor ,ironie , parodie vind de een leuk , (vaak de zender ) een echte pessimist is vaak boos op de wereld , en weet niet meer waarom . Een echt cynisch persoon is meer bezig de ander kleiner te maken zo dat hij zich groter voelt .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cynisme en pessimisme komen zijn beiden manieren van omgaan met teleurstellingen. Vaak oud zeer.

Het belangrijkste verschil voor mij is dat cynisme helpt om niet te voelen. Met humor afstand nemen van een naar gevoel, eigenlijk teleurstelling in "plezier" veranderen.

Een pessimist probeert nieuwe teleurstellingen te voorkomen door alles wat fout kan gaan maar vast in te calculeren. Waardoor het meestal mee valt. Tegelijkertijd blijft de pessimist dichter bij het gevoel waar het om gaat, namelijk teleurstelling. Dus congruent, in tegenstelling tot een cynicus.