Ik ben "verslaafd" aan communiceren. Hoe kom ik hier van af?

Ik ben de hele dag bezig mijn mail te bekijken en hoop de hele dag door iemand gebeld te worden. Dit kan ook zijn doordat ik me loop te vervelen maar vaak ook als ik aan het werk ben.
Hoe kan ik zorgen dat ik niet constant de drang heb om met mensen te communiceren? Ik begin te merken dat mensen in mijn omgeving zich er aan beginnen te ergeren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Door je tijd anders - en vooral nuttiger - te besteden. Zoek een leuke hobby, lees een boek, doe iets creatiefs of sportiefs, kortom, zoals we vroeger zeiden ;"krijg een leven". Dan heb je wellicht ook echt iets te vertéllen als je iemand spreekt / mailt, en kom je al een stuk minder irritant over.

Dat je voortdurend zit te wachten op input van anderen, bezig gehouden worden door anderen en aan het werk gezet worden door anderen, betekent dat je je verveelt en te weinig nuttigs te doen hebt en je tijd onvoldoende weet te vullen met minder nuttige maar zeker zo waardevolle dingen.

Dat je zelfs op je WERK met je telefoon bezig bent is natuurlijk wel heel erg kwalijk ; daar zou je je uitsluitend en alleen met je werk moeten bezighouden. Maar ook daar geldt : als je andere liefhebberijen / bezigheden hebt om je gedachten op een dood moment mee te vullen, kun je daar ook af en toe even wat aandacht naar uit laten gaan zonder meteen weer te kijken 'of je wat hebt gemist'.

Verslaving is een groot woord, maar het is overduidelijk een zeer hardnekkige gewoonte geworden die je op een wat lager pitje moet zetten. Door gewoon je telefoon / computer of in elk geval de betreffende applicaties niet aan te zetten, niet mee te nemen, of je tot bepaalde tijden te beperken. Jezelf gewoon dwingen je met andere zaken bezig te houden, zodat dat na verloop van tijd een gewoonte wordt, en je ineens merkt : he, ik heb een halve dag niet in mijn telefoon gekeken !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ben je een beetje dolgedraaid? Probeer je beter te ontspannen. Mij helpt yoga en mediteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga met dit probleem naar je huisarts, het lijkt behoorlijk op game verslaving, de huisarts kan bekijken of er gespecialiseerde hulp nodig is, of dat het op een andere manier opgelost kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Game verslaving lijkt me in dit geval alles behalve aan de orde. Min
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met lijkt op, bedoel ik dezelfde soort verslaving. Dus niet dat het hetzelfde is.
Misschien kan je achter de onderliggende kern komen.

Wellicht zoek je aandacht, of liefde. Of ben je bang dat mensen je vergeten als jij ze niet actief benaderd. Misschien vind je het belangrijk om veel vrienden te hebben en wil je dit ook laten zien aan je omgeving door veel te bellen en te mailen.
Het kan ook zijn dat je het hebt overgenomen en is je moeder of vader hetzelfde. Of iemand anders in je omgeving. Misschien is het een must om erbij te horen.
En zo zijn er nog vele andere mogelijkheden.

Wat het ook is voor jou, vind je eigen waarheid, je kern. Dan snap je waarom en kan je het wellicht loslaten.

---

Algemeen over verslaving, het geeft je iets. Vaak is dat een opvulling van iets wat je nooit vanzelf hebt gekregen. Je zoekt daarnaar in iets buiten jezelf. Maar de antwoorden liggen in jezelf en wat je mist kan ook uit jezelf komen om het aan te vullen. Als je maar kunt vinden/weten wat het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je jouw mobieltje constant in je hand hebt of voor het grijpen, kom je er niet vanaf. Je moet gedwongen afkicken als je werkelijk wilt.
Laat hem eens gewoon thuis en kijk wat er gebeurt.
Zo kom je erachter of het een verslaving is geworden.
Kan je écht niet zonder, neem hem dan mee en berg hem op op een plek dat je er moeite voor moet doen om hem te pakken. Zet hem wel uit! In de pauzes beloon je jezelf door te kijken of er mails/berichten zijn binnengekomen.

Zet dus je voice-mail aan en spreek in dat je overdags niet te bereiken bent als je aan het werk bent. In je vrije tijd bel je dan terug.

Een prettige bijeenkomst; je houdt misschien geld over en da's ook lekker! Het is écht waar hoor, het ís irritant als anderen genegeerd worden doordat de ander constant met zijn/haar mobiel bezig is!!!
amc
11 jaar geleden
Neem een keer je mobiel niet mee naar het werk, als je bereikbaar wilt zijn kan je voor een euro of 15 wel een andere mobiel vinden zonder internet en dan verwissel je de simkaart o.i.d.
Ook als je thuis bent gebruik je je mobiel niet. Bijvoorbeeld pas na 20:00 's avonds, ik zeg maar iets.