Wat is de (psychologische ) reden voor het feit dat de jongere generaties het geluidsniveau van hun muziek zo hoog willen?

Ik denk aan autoradio's en disco's waar het geluid vaak gehoorschade veroorzaakt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ervan overtuigd dat ik vroeger zeker zoveel herrie maakte en bezocht als mijn kinderen nu... ik ben 40+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als 52-jarige kan ik zeggen dat het 'in mijn tijd' niet veel anders was: hoe harder hoe beter! (auto/disco/koptelefoon). En ja, helaas heeft dat geleid tot een irritante blijvende gehoorschade (tinnitus). Mijn persoonlijke psychologische reden daarvoor was dat ik de wereld en het leven niet fijn vond en op die manier 100% in mijn eigen wereld kon opgaan en de rest vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Het gaat mij niet zozeer om 'tegenwoordig' maar vooral om de decibels.

Het beste antwoord

In ieder generatie, zo tussen de 15 en 25 jaar, zijn er momenten, dat hun leven chaotisch lijkt, uitzichtloos, waardeloos, leeg en zinloos.
Niets lijkt belangrijk, hooguit het andere geslacht.
Ergens tussen dit alles is er de muziek.
En dromt de jeugd samen in discoteken ,concerten en houseparty's.
Muziek, gemaakt vaak door die zelfde jeugd, waarin ze zich af zetten tegen de maatschappij, de overheid en het gezag.
Muziek die gaat over liefde en relaties.
Dus precies de zaken waar voor hun het leven over gaat.

Dus willen ze dat graag horen, hoe harder hoe beter.
De harde muziek, verdringt de werkelijkheid, de regeltjes van het leven, het geeft een sterk gevoel van samenhorigheid, gelijkgestemde, van de zelfde generatie.
Hoe harder deze muziek staat, hoe meer er van die saaie werkelijkheid wordt verdreven.
Wat overblijft is het allesverdovende rytme en onder invloed van drank en drugs, gaat even de hemel open en kunnen ze even zijn die ze zijn.
Kunnen ze even de jeugd zijn.
Even opstandig en dwars, even hun zelf.

Hierna kunnen ze er weer even tegen, op naar het volgende weekend.
Een weekend met opnieuw veel decibels.
En ach ja, gehoorschade?
Wel ,dat zien we later wel, nu leven is belangrijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ze kunnen even de jeugd zijn. Even opstandig en dwars, even hun zelf"
Mooi!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo is het ook voor volwassenen erg belangrijk, dat ze ook zo af en toe zich zelf kunnen zijn!!
dat zou veel problemen oplossen/ voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je de zaak goed doorziet. Zo zou het wel eens kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anders de derde dan maar ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MUZIEK, de kruiden van het leven. Helaas heb ik ook gehoorschade, door die zelfde muziek, opgelopen in de laatste 15 jaar, nou zeg maar 10 jaar, maar ik heb wel genoten!!!
En ja, voor mij is het iedere dag mooi weer, ook 'slecht' weer ervaar ik als mooi weer.;-)
Zal je een PB tje sturen, heb een vraagje voor je.

Andere antwoorden (5)

Als ik mag redeneren:

Door de komst van elektronische muziek is het veel makkelijker om geluid naar wens te manipuleren. Zo kan er nu een diepe bas die continue is worden toegevoegd. Bas hoor je niet alleen, maar die voel je ook. Je voelt het alleen wel beter als het volume harder staat.

Ik denk dat dit een reden is, ongetwijfeld zullen ook culturele oorzaken en niet zozeer psychologische redenen hieraan ten grondslag liggen. Maar... vroeger werd harde muziek toch ook wel gewaardeerd denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O)nze jeugd is -naar mijn mening- overprikkeld.
Om dan andere prikkels te onderdrukken, draaien ze de muziek harder

Toegevoegd na 19 minuten:
Bijkomend probleem is dat veel jongeren tinnitus hebben of ander geluid horen door beschadiging aan de gehoorhaartjes.
Om dat te overstemmen zetten ze het geluid wat harder, net als mensen die hellingdoof zijn of andere vormen van verminderde gehoorgevoeligheid hebben.

Overigens zijn oordopjes veel grotere boosdoeners dan vaak disco's en autoradio's.
Mensen die het geluid knalhard zetten hebben vaak al een verknald (let op de woordspeling) gehoor.

In Scandinavische landen zijn oordopjes begrensd.
Als je dat met onze jeugd doet, gaan ze massaal exporteren want van max 100 dB worden velen niet warm of koud.

Overigens draaide ik als geluidstechnicus ook vrij hard (maar onder de wettelijke norm) maar gebruikte daarbij exiters en big bottom, deze laten het geluid luider en dieper klinken zonder dat er meer vermogen aan te pas komt.

Dat was in de jaren 80 een nieuwe vinding van Ahpex en zorgde er voor dat ook de diepste tonen met relatief weinig vermogen hoorbaar werden weergegeven, ik kreeg dan ook -juist van ouderen- de complimenten voor de weergave.

Tegenwoordig worden deze pscho-acoustische enhancers al bij de opname in de muziek gebruikt.

Omdat ik echter niet met geluidopnames maar puur met muzikanten en zang werkte, voegde deze methode veel toe.

Helaas wordt nu vaak snoeihard gedraaid, doven kunnen het gewoon horen aan de trillingen op hun lichaam.

Helaas heeft ook de Staat schuld, zij laten toe dat hoge tonen met oorverdovend volume gebruikt worden om jeugd te weren uit buurten. ze houden zich dus niet eens aan hun eigen wetten en beschadigen daarmee het gehoor van jeugdigen.

Wel is er een wapen wat gericht geluid geeft waarmee piraten in de wateren rond Nigeria worden gebruikt (tegen piraterij).
Alhoewel ik dat een van de minst schadelijke wapens vind, had Shell daar gewoon hun land niet mogen verpesten, een fatsoenlijke schadevergoeding moeten betalen en de troep op moeten ruimen.
Dan konden de mensen aldaar ook een normaal leven leiden,
dat is nu zo goed als onmogelijk gemaakt en daar is mede Nederland schuld aan.
Dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu kan ik veel minder goed tegen het harde geluid als dat ik vroeger kon.
Naarmate je ouder wordt, zal je minder indringend van muziek kunnen genieten. Bovendien ligt het ook aan het soort muziek, welke voor mij nu ook veranderd is als van vroeger.

Je vraag is in feite ook tijdsloos, omdat hij 30 jaar geleden ook gesteld had kunnen worden.

Voor nu, als jongeren buiten hoorbaar muziek draaien vanuit een brommer, mobieltjes, auto met ramen open. Is het in mijn ogen vooral de noodzaak om zichtbaar te zijn.
Iedereen kijkt immers naar ze, of kijkt om. Ze worden daardoor gezien, en gezien worden in de maatschappij geeft een goed gevoel. Zeker als zij thuis niet voldoende gezien of gewaardeerd worden.
Voor mij is het aandacht trekkerij. Waarbij negatieve aandacht ook aandacht is die enige voldoening geeft.

Hebben ze oordopjes in, dan kan het zo zijn dat zij al enige gehoorbeschadiging hebben en de muziek dus harder moet zijn om het goed te horen.
Maar ik denk voornamelijk dat zij de omgeving nog teveel horen en ze daarvan eigenlijk helemaal van willen worden afgesloten.
Zoiets van als de buren de tv hard hebben staan, moet die van mij nog harder. Anders hoor ik het niet.

Het kan ook een verslaving zijn om altijd maar geluid te moeten horen. Ik weet van mezelf dat ik nooit zonder muziek kon studeren. De muziek stond niet hard, en ik luisterde er nooit echt naar, maar het doorbrak de stilte.

In de discotheek, tja daar heeft je jongere geen grip op. Die moet het nemen zoals het is, omdat de geluidstechnicus en de manager dit beslist. Kennelijk is het doordreunen van de muziek IN het lichaam ook nodig om in de extase te kunnen komen. Net zoals de grote trom van de indianen.

En gehoorschade, daar denken jongeren niet aan. Heb ik ook niet gedaan, en nu wel. Niet dat ik gehoorschade heb nu.
Ik vind het geluid in de bioscoop ook veel te hard nu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
................Kennelijk is het doordreunen van de muziek IN het lichaam ook nodig om in de extase te kunnen komen. Net zoals de grote trom van de indianen................................. Nu ik 70 ben, vind ik dit nog steeds erg belangrijk en laat me graag gek maken door opzwepende keiharde muziek.
En zweef dan ergens tussen extase en trance in..............
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gdadonym heeft zeker een paar punten met dat 'doordreunen' en 'gezien willen worden'.
Had ik nog niet aan gedacht.
Het is heel relatief, ik heb jaren als geluidstechnicus gewerkt. Onder andere gewerkt voor het Leger des Heils. Daar de nodige discussie gevoerd over geluidsniveaus. Bij versterkte muziek was het altijd te hard, maar als de brassband speelde en je ging dat ook meten, dan was de brassband met 106 dBa 6 dB harder (dus 2x zo hard) dan de versterkte muziek. Dus iets wat je niet mooi ervaart is gevoelsmatig altijd harder dan wenselijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik niet met je eens... 3dBa is 1x zo hard, dus 6dBa 2x zo hard. Ik heb het over dBa dus niet vermogen maar gemeten volume. Nu kunnen we best discussie houden over de relativiteit van de 'a' weging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wiskundig heb je gelijk misschien. Maar bij verdubbeling en nog een keer verdubbeling spreek je bij mij over 2x zo hard. Maar volgens meer een discussie tussen de wiskundige en de neerlandicus. Maar dat het niets met dBa of dBc te maken heeft geeft aan dat je in deze discussie niet begrijpt waar het over gaat. Jij redeneert over vermogen, ik heb het over volume. En bij volume gaat het om waarneming dan heb je het over cijfers die dicht in de buurt van het gehoor komen.
De hele insteek van deze discussie gaat over waargenomen volume en niet over elektrisch vermogen. Wat ik wel interessant vindt is het verschil tussen mannen en vrouwen en horen. Heb je daar (wetenschappelijke) documentatie van? Wel interessante materie.
Ik doe veel met IEM's en heb die ervaring helemaal niet. Voor je referentie, ik zit al bijna 25 jaar in het vak. Daarnaast veel sound design gedaan.(ook met de tradionele systemen dus niet alleen line arrays) Dus ook geen kritiek naar jou hoor, we praten hooguit wat langs elkaar heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb weer veel bijgeleerd. Of ik het allemaal begrijp....?
ze menen er dan meer van te kunnen genieten (voor de meeste is dat ook zo) je hoort bijna niks meer van je omgeving en kan geheel in de muziek opgaan, vroeger waren die mogelijkheden er lang niet altijd vandaar dat jet nu lijkt alsof ze het nu opeens anders doen,