Is zelfdiscipline te trainen of is er een (te) groot genetisch component betrokken bij (de mate van) zelfdiscipline?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wow mooie vraag! ook van toepassing op mij. Ik zeg zelf JA! het is te trainen. jezelf een schop onder de kont geven is daarbij soms wel noodzakelijk. Wat Wendy zegt is een trigger. Op het moment dat je bezig bent, dan ga je ook. En na afloop voel je je er heel lekker over. bedenk dat als je aan de slag gaat...

Het beste antwoord

Iedereen kan zichzelf trainen of coachen tot een gedisciplineerd iemand.

Afhankelijk van het terrein waarop of de discipline waarin jij je wenst te specialiseren zal het een makkelijke of moeilijke opgave worden.
Eveneens speelt jouw huidige ingesteldheid een rol in verhouding tot jouw streefdoel.

Indien jij jezelf bijvoorbeeld de discipline wenst op te leggen om 1 x maal per week te gaan trainen omdat jij steevast blessures oploopt als je meermaals traint per week dan kan dat een even lastige opdracht zijn als 3 x per week 'moeten' trainen omdat 1 x niet volstaat in verhouding tot jouw doel.

Zo kan jij jezelf bijvoorbeeld de discipline opleggen om te stoppen met roken, om minder alcohol te drinken, geen suiker meer te eten, geen spelletjes meer te spelen op de pc of TV, of om ten laatste om 22u te gaan slapen en ten laatste om 7 uur op te staan.

Er zijn nog zoveel meer zaken waarop zelfdiscipline van toepassing kan zijn.

Ook het beoogde doel is mede bepalend voor de passie of de gedrevenheid waarmee jij aan de slag gaat.
En als het doel ongelooflijk aanlokkelijk is en bovendien haalbaar lijkt dan verhoogt dat de kans op een snelle vordering op vlak van gedisciplineerd omgaan met jouw inspanningen en tijdsindeling.

Enfin, je kan dus allerlei richtingen uit met zo'n algemene vraag hé.

Hopelijk zit er een bruikbaar element tussen dat aansluit met hetgeen jij specifiek voor ogen had/hebt.

Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Deze is te trainen. Discipline is een 'state of mind'. Je moet je geest trainen hierin. Ga eens de voordelen zien van zaken die je gedaan hebt en kijk ook eens hoe waardeloos je kan voelen als je de hele tijd niet bijzonders hebt gedaan.

Voor mij is het moeilijkste om te beginnen aan iets. Ik dwing mezelf er toch toe en als ik eenmaal bezig ben heb ik nergens problemen mee.

Dus gewoon beginnen en als je de voordelen ziet van iets dan zul je hieruit beter voelen. Trainen bijvoorbeeld voor een lui iemand is moeilijk. Als je toch begint en je ziet de spieren komen dan wordt het juist motiverender om te beginnen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook een plus voor jou het is gewoon een kwestie van doen. Eenmaal aan de gang dan lukt het goed. en soms loopt het ff wat minder, en dan is het een kwestie van doorzetten... oefening baart kunst, kunst baart voldoening hm mooie spreuk komt er over mijn tong rollen, bestond die al?
Gelukkig is dat te trainen / oefenen, genetische componenten zijn geen excuus LOL.
Het is niet zo, dat je door genetische aanleg bepaald gedrag niet zou kunnen veranderen. Hooguit, dat het wat moeilijker is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een bron voor je:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/65929-zelfdiscipline-verbeteren.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!