Is de achteruitgang van hersencapaciteit afhankelijk van het werk wat je uitvoert?

Zullen de hersenen van een productiemedewerker bijvoorbeeld sneller achteruitgaan dan die van een professor? Of andersom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

"Use it or loose it" zeggen ze in Amerika, en daar zit zeker wat in. Dat geldt voor de meeste spieren, maar ook voor je hersenen.

Naarmate je ze meer en intensiever gebruikt, worden er meer verbindingen gemaakt die maken dat je sneller en beter kunt denken. Je kunt je hersenen dus absoluut fit houden en zelfs iets verbeteren door te trainen, van puzzels maken tot jezelf leren dingen in te schatten (tijd zonder horloge, maten en gewichten zonder weegschaal etc) , vreemde talen leren of een studie van iets maken.

Dat wil echter niet zeggen dat de hersenen van een productiemedewerker achteruit zullen gaan, want niet alleen zitten er meer dan 8 uren in een dag, ook in de dagelijkse omgang met collega's zullen zich uitdagingen voordoen die de hersenen fit en scherp houden. Net zoals ook hele dagen op de automatische piloot hetzelfde vak onderwijzen en 's avonds voor de teevee duiken weinig tot niets voor je hersenen zal doen.

Wat je de hele dag door doet is uiteindelijk van belang, niet alleen welk werk je doet. Al llijkt het voor de hand te liggen dat een wetenschapper zijn hersens meer gebruikt dan een magzijnmedewerker, in de praktijk hoeft dat helemaal niet het geval te zijn.

Ik ben maar een werkeloos ongeschoold huisvrouwtje, maar de hele dag problemen in een pubergezin oplossen, spreken met vriendinnen, discussieren op GV, lezen, handwerkpatronen ontwerpen, sudoku's oplossen, elke avond weer iets nieuws bedenken om te koken, kleding ontwerpen en maken, en nog zo 1001 dingen op een dag maken dat ik behoorlijk scherp blijf, en heel wat meer 'geestelijk voedsel' tot me neem dan veel werkende collega-moeders die de hele dag hetzelfde riedeltje afdraaien op de automatische piloot en 's avonds voor GTST in elkaar zakken.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat klopt.
Om je hersenen op peil te houden is het heel belangrijk dat je je hersenen blijft trainen.
Je ziet het ook bij ouderen, mensen die veel lezen, en dingen zelf blijven doen hebben ook veel minder kans op Alzheimer of dementie.
Wanneer je dus een baan hebt waarbij je je hersenen veel moet gebruiken zullen ze langer goed blijven (om het even botweg te zeggen) dan wanneer je een beroep hebt wanneer je dat minder hoeft te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof niet dat je hersencapaciteit ergens door achteruitgaat.
Einstein deed vrij eenvoudig werk. Maar hij hield van nadenken, en hij deed dat dan ook.
Ikzelf heb een tijdje kozijnen van hordeuren staan zagen, op zich niet het mest intelligente werk, maar dat belette me niet om na te denken hoe ik het sneller en beter kon doen, en of de rest van het productieproces niet beter kom, of dat de machines verbeterd konden worden.
Je hersenen werken normaliter op hun volle capaciteit, en gaan volgens mij niet achteruit, tenzij door een ziekte als Alzheimer of zo. Maar dat is iets anders.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig om te lezen dat Einstein vrij eenvoudig werk deed. Maar wat wordt daar onder verstaan? Deden zijn collega's dan geen eenvoudig werk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Einstein eenvoudig werk? Is maar goed dat hij dat niet meer kan horen!