Kun je een deel van je geheugen wissen? Om zo bijv. een traumatische ervaring te vergeten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan min of meer, zoals Maris1990 en Duif al antwoordden, met EMDR.
Betekent niet, dat je het trauma wist of vergeet, maar met deze techniek word je meer een toeschouwer van het trauma: het doet je niet zoveel meer. Je bent eigenlijk niet meer zo emotioneel erbij betrokken en je ervaart het gebeurde van een grote afstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je net Eternal sunshine of the spotless mind gezien? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Liefdevolle traumaloze + van mij ;-) En ook nog een pleister voor de wonde...
hoe intenser je het trauma ervaart des te intenser het gevoel van bevrijding wanneer je nadien in staat bent om Liefde te voelen voor het leven in het algemeen en nadien ook voor degene die nog niet in staat was om zelf in Liefde voor zichzelf en jou te staan. Dat heb ik vele jaren geleden mogen ervaren en die ervaring wens ik iedereen toe! We zijn allemaal lerende... ik doe het graag erende ;-) Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tnx allemaal voor de reacties... kan alleen de vraag niet sluiten omdat mn oude account is geblokkeerd. En die film ga ik zeker kijken :)

Antwoorden (6)

Echt vergeten zal moeilijk worden, maar er bestaat een "piepjes-therapie" om te leren om er mee om te gaan, zo heb je ook hypnose, persoon die ik ken had er baat mee, wat hij nooit gedacht had, want hij vertrouwde er weinig van, maar goed, zijn trauma/nachtmerrie kan hij nu beter aan de kant zetten dan voorheen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Van=op
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
al ken ik de 'piepjes-therapie' niet...
zal het eens navragen bij mister Google ;-) Liefs en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De poepjes heb ik gehad, het heet EMDR maar is ook eigenlijk bedoeld voor mensen die met zwaar trauma zitten. Ik had het meeste al aardig verwerkt en was al niet meer suïcidaal of depressief toch gevolgd omdat ik zelf de hulpverlening in wou. Echte aanrader! In het begin wist ik niet goed wat ik ermee moet maar gewoon doorgaan. Er word als het ware dezelfde psychische activiteit van de hersenen opgewekt als toen het trauma is ontstaan alleen dan in een veilige omgeving, neem wat steun mee iemand die daarna bij je blijft. Als je dat doet is EMDR echt heilzaam!
Sterker nog: Dit regelen je hersenen vaak zelf al.
Ik heb zelf ooit een zeer traumatische ervaring gehad, en het meest intense moment daaruit was volledig gewist. Vanzelf.

Enige maanden na deze ervaring heb ik hulp gekregen voor ptss (posttraumatische stress stoornis).
Daar kwam opeens, na lang wroeten en praten, opeens dat beeld boven. Ik schrok me rot!
Daar was opeens het automatisch gewiste beeld, dat ik toen blijkbaar niet kon verwerken en een plek kon geven en dus automatisch onmiddelijk heb gewist.

Tijdens de gesprekken kon ik, met hulp van de therapeut, dit beeld gaan verwerken en een plek geven.

Onze hersenen beschermen ons in veel gevallen op deze manier, al is het helaas niet altijd.

Met akelige ervaringen en beelden die wel zijn blijven hangen en waar je veel last van hebt, is het niet mogelijk om deze te wissen.
Wel is er heel goede hulp om deze beelden en ervaringen te gaan verwerken, een plek te geven en op te ruimen zodat je er de rest van je leven goed mee kunt omgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar dan, WendyH? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Noujaaaaaaaaa zeg.... kennelijk ieieieieietsje teveel van mijn geheugen gewist met de EMDR LOL.
Sorryyyyyyyyyyyy, bij deze!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Zeer herkenbaar,bij mij zijn er zelfs jaren overheen gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja,wil er nog wel aan toevoegen dat het niet echt gewist wordt (dan zou het nl niet meer terug kunnen komen) maar wel heel ver weggestopt!
Hi,

Helemaal vergeten weet ik niet maar met die 'piepjes' waar Maris op doelt kun je wel de herinnering 'naar achter schuiven'. Dat is EMDR en wordt o.a. toegepast bij Posttraumatische stress. Ik heb zelf deze therapie gehad, was erg sceptisch, maar ik kan nu de nare momenten alleen nog vaag herinneren en het roept geen gevoel meer bij mij op. Dus voor mij heeft het zeker gewerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, is ook mijn ervaring.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij twee vriendinnen van mij heeft dit ook gewerkt, schijnt echt goed te werken. Wel moet je tijdens de therapie er weer 'doorheen', maar onder begeleiding is dat te doen. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die bedoelde ik ook "soort van" heb er zelf geen baat bij gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan:) Jammer dat je er geen baat bij hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was vergeten een plusje te geven, bij deze.. Ik vind het zelf ook jammer (ik weet niet wat ik anders zou moeten antwoorden.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal bedankt voor de antwoorden en reacties!
Ik kan alleen niks meer doen! Ze hebben mijn account geblokkeerd.........
In wezen kan je niets definitief wissen. Daar lijkt het vaak wel op maar alles wat ogenschijnlijk gewist wordt heeft een blauwdruk.

Wat er wel gebeurt is hetgeen je o.a. ook bij NLP leert. Zie bijgevoegde link.

Om het uit te leggen vanuit eigen ervaring:

Je kan de ongewenste gedachte of de herinnering aan een ongewenste ervaring gaan overschrijven/overlappen met één of meerdere andere gedachten.
Na verloop van tijd lijkt het er op dat jouw geheugen omtrent het ongewenste gewist is doch je hebt gewoon jouw focus gelegd.
Vroeg of laat krijg je echter te maken met iets wat onvermijdelijk weer connectie maakt met hetgeen daar ergens verstopt zit en afhankelijk van jouw toestand van dat moment zal jij daar dan opnieuw van schrikken ofwel besef je reeds dat ook traumatische ervaringen een constructieve reden van bestaan hebben en dan bekijk je de situatie ditmaal vanuit een totaal andere invalshoek.

Je zou het zogenaamd wissen van een deel van je geheugen kunnen vergelijken met het overschilderen van een ongewenste kleur. Indien de kleur donker is (zwaar trauma) en je wil ze overschilderen met een lichte tint (vreugde) dan zal je x-aantal keer moeten herschilderen opdat de oude kleur niet meer te voorschijn zou komen.

Bij een trauma is dat hetzelfde. Jouw geheugen dient meerdere keren gevoed te worden met constructieve gedachten vooral de ongewenste gedachte naar de achtergrond verdwijnt.

De meest efficiënte verf om trauma's om te zetten in gouden tijden is LIEFDE!
Denken, praten en handelen in termen van LIEFDE is de beste tintenkiller (of schrijf ik beter trauma-killer?) die er bestaat.

Met andere woorden, datgene opwekken en uitstralen wat anderen blijkbaar niet konden opbrengen. Waar LIEFDE huist daar is geen plaats voor trauma of haat.

Elk trauma is het gevolg van een tekort aan LIEFDE van onszelf voor onszelf.

Dit lijkt te simpel doch dat is wat de vele, als traumatisch ervaren, omstandigheden mij geleerd hebben. Sinds ik bewust in termen van Liefde denk, praat en handel zie ik de logica van mijn oude trauma-patronen. Mijn gebrek aan eigenliefde en mijn onvermogen om mij evenwaardig aan de anderen op te stellen bezorgden mij traumatische ervaringen. Ik trok ze onbewust zelf aan.

Ik zou mijn herinneringen aan trauma's voor geen geld ter wereld willen wissen, ze helpen mij om, zowel mezelf als anderen, steeds bewuster Lief te hebben.
Dat vermogen wens ik ook Jou toe!

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top zeg jou reactie! Ik zou mijn trauma's ook niet omruilen het heeft me gemaakt tot wie ik ben. Maar ik vind het geweldig te lezen dat je schrijft wat ik bedoel! Achteraf kwam ik er pas achter dat wat ik gedaan had nlp blijkt te zijn. En zeker liefde in alles heelt, in alles. Ik ging liefde geven vriendelijker doen etc. Ik hoop nog eens dat het beter bekend word onze de mensen die het nodig hebben.
In het verleden kregen patiënten vaak electrische schokken.
Hierdoor werd een deel van het geheugen gewist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas werd er daardoor in de hersenen vaak meer beschadigd!
Ik ben blij dat het nu verboden is,was niet echt een humane methode!
ja, ze zijn met toestellen bezig waar mee dit WEL KAN (zie laatstev afl. Kan Iedereen nog volgen op vtm - (C) 2018 MEDIALAAN)