Hoe komt het dat wildvreemde mensen vaak samenkomen op hetzelfde moment op dezelfde plaats om hetzelfde te doen? Zonder dit van elkaar te weten.

Moeilijke titel, maar ik zal het kort schetsen. Ik werk aan een loket, dat 24/24 bemand is. Het gebeurt vaak dat er urenlang niemand komt, en dan plots dagen er drie of vier personen tegelijk op ; mensen die niets met elkaar te maken hebben en ook met totaal andere vragen komen, maar die wel 'toevallig' allemaal op hetzelfde moment langskomen (en dus moeten beginnen wachten op elkaar en daarom beginnen te zeuren, terwijl er in de uren voordien geen enkele persoon langsgekomen was en ze dus alle tijd hadden gehad waren ze toen gekomen). Dit kan zo gebeuren om 5 uur s' middags en dan kan je nog zeggen: "logisch, ze zijn net allemaal klaar met werken", maar ik heb ook al ondervonden dat dit fenomeen zich evengoed om 1 uur 's nachts (of gelijk welk ander uur) voordoet. Het komt mij net iets teveel voor om dit gewoon aan toeval toe te schrijven.
Op een spoedgevallendienst heb je dat bijvoorbeeld ook. Urenlang gebeurt er niets, en dan heb je opeens de ene patiënt na de andere die zich aanmeldt. Aparte patiënten die niets met elkaar te maken hebben. Zo'n "coup de feu" kan op eender welk tijdstip van de dag gebeuren.
Hoe verklaar je dit fenomeen? Ik dacht zelfs dat er reeds onderzoek naar gebeurd was, maar ik kan hier niets over terugvinden via Google. Het valt ook niet in drie of vier trefwoorden te omschrijven. Iemand enig idee hoe dit kan? Heeft dit fenomeen een naam? Het intrigeert mij mateloos.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker een goede vraag!
Dit fenomeen doet zich inderdaad voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toeval?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hele leuke en interessante vraag Gast. Ook op andere gebieden ervaar ik dergelijke fenomenen. Heb geen antwoord voor je en ga je volgen. Heel benieuwd!
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je op de rustige momenten niets te doen hebt: ga het dan eens bijhouden. Houd bij hoeveel mensen er het afgelopen half uur zijn geweest. Pas als je na een maand ziet dat het vaker voorkomt dat er meer mensen zijn dan 1 persoon is het opvallend. Dan zou je moeten vragen waarom ze juist nu komen (de hond moet uit, de school is uit, de school gaat straks uit, de avondfilm is afgelopen etc) en dan pas heb je een goed onderzoek ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Klonters in de chaos" zou ik zeggen. Zelfs in random verdelingen zitten onverwachte klonters. Wij proberen daar dan betekenis aan toe te kennen, maar die is er alleen vanuit de chaoswiskunde aan te geven, niet vanuit het empirisch beschrijven van processen. Het is, zoals Ed al zegt, toeval. Ken je de chaoswiskunde? Als je er meer over wil weten raad ik je het boek 'Chaos, the making of a new science' van James Gleick aan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb wachtrijsimulaties uitgevoerd. Daarbij heb ik precies het geval doorgerekend dat vraagsteller beschrijft. Het resultaat: onafhankelijke (!) klanten komen met regelmaat toch vrijwel tegelijk binnen. Ik heb intussen een antwoord getypt, waarin ik dit wat uitgebreider beschrijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou pas ECHT een ongelofelijk raar verschijnsel zijn dat nadere verklaring behoeft , als de intervallen tussen de verschillende personen precies gelijk waren en het altijd even druk of rustig was. DAN zou ik me serieus gaan afvragen of er meer is tussen hemel en aarde dan toeval alleen. Gelukkig is er in de praktijk gewoon dom toeval, en komen en gaan dergelijke verschijnselen altijd in een golfbeweging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
euhm.... marleen?
zou je dan niet eerst even kijken of er geen elektronisch toegangspoortje bij de ingang staat, of een uitsmijter die de koppen telt? (5 naar buiten.. 5 naar binnen)? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:lol:
Ik bedoel natuurlijk in 'spontane' situaties, zonder controle van buitenaf. Dat is, in de praktijk, altijd hollen of stilstaan.

Antwoorden (9)

dit is dus gewoon toeval.
als dit geen toeval is, wanneer zou het dan wel toeval genoemd mogen worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Het is inderdaad gewoon toeval. Klanten die niets met elkaar te maken hebben, en op volstrekt willekeurige momenten binnenkomen, onafhankelijk van elkaar, blijken in de praktijk toch met regelmaat in groepjes binnen te komen. Net alsof ze het hebben afgesproken - maar dat is dus niet zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
al 4 minnnetjes... vraag me af welke andere verklaringen er dan mogelijk van toepassing kunnen zijn, en waarmee men deze wil onderbouwen. wellicht kuddegedrag? want denk niet dat dit 'toeval' is (al is het uiteraard wel makkelijk te verklaren)
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
raar hè, euca, maar ook hieronder dat men ed plust voor mijn antwoord! :)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toeval??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:) funny! gevoel voor humor, ja dat heb je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:) dóé ik eens een poging om serieus te zijn.....
:-p (sorry, ben af en toe een etterbakkie)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor, ik ben gek op humor... ech wel ! :P
soms zijn we hier op gv véél te serieus...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een grapje tussendoor kan de boel idd luchtig houden, en dat is zekers niet verkeerd om bepaalde onderwerpen minder beladen te maken. :)
Ja ik ken wat je bedoelt.
Heb 2 jaar een zaak gehad, zag uren lang geen mens en dan opeens komen er 5 auto's tegelijk aan rijden.
Alsof ze op elkaar hebben gewacht!
We zeiden dan wel eens, het hek naar ons dorp is weer open.
Mogelijk zijn er wel een aantal oorzaken te bedenken, zoals de tijd van de dag, het uitgaan van scholen, het beter worden van het weer na regen, het weer kunnen gaan rijden na een file enz.
Maar helemaal er uit kom je nooit.
Geloof niet dat er een naam voor bestaat, behalve dan ' toeval' .

Toegevoegd na 1 minuut:
2 = 20 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Maar het is té toevallig om toeval te zijn. Ik ken het als "weer een blik sardientjes opengetrokken" of "weer een bus toeristen afgeleverd". Uren niks te doen, en dan ineens....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Plus.
Lekker nuchter antwoord,als dit geen toeval is wat zou dan wel toeval zijn.Toch?^_~\
WimNobel
11 jaar geleden
Ik denk dat Ed van de 20 jaar dat hij in de garage werkte, de sterkste herinneringen heeft aan die dagen waarop er vanalles tegelijk gebeurde. De saaie dagen waarop alles normaal verloopt vergeet je veel sneller. Stel dat hij een logboek had bijgehouden en al die 20 jaar van iedere bezoeker nauwkeurig de tijd van binnenkomst had genoteerd. En dat we dat nu eens door een statisticus zouden laten onderzoeken. Ik wed dat er dan niets bijzonders gevonden zou worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee geen garage, maar een vijvercentrum, kwekerij, hoveniersbedrijf.
Als het stil was op het vijvercentrum, werd er gewerkt op de kwekerij.
Het verschijnsel deed zich voornamelijk in de middag voor.
Direct na de middag ( 12- 13.00 uur) was het vaak uren stil, geen klant geen telefoon, niets.
En dan opeens kwam er een auto aanrijden, met daar direct achter nog een auto en nog een en nog een, even denk je dan, ze horen misschien bij elkaar en komen in ons park wandelen, maar nee hoor, wildvreemde mensen.
En ineens is alles weer weg.
Een aantal keren per week gebeurde dit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laurena: jouw reactie verbaast me wel ! "+Plus.
Lekker nuchter antwoord,als dit geen toeval is wat zou dan wel toeval zijn.Toch?^_~\ " (citaat laurena´s reactie) wat jij hier schrijft ! dan heb je het dus over mijn antwoord... kijk nog maar eens !
Je zou dit fenomeen een vorm van "synchroniciteit" kunnen noemen.
Ik kopieer uit wikipedia: "Van synchroniciteit is sprake wanneer twee of meer gebeurtenissen min of meer tegelijkertijd optreden in een voor de betrokkene zinvol verband, dat niet noodzakelijk als causaal wordt ervaren."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Synchroniciteit

Synchroniciteit betekent letterlijk: gelijktijdigheid.
Een term, die door de Zwitserse psychiater en psycholoog Carl Gustav Jung is bedacht.

Verder nalezend op Internet kom ik ook veel tegenstanders tegen en wetenschappers die het er niet mee eens zijn. Binnen stromingen in de spiritualiteit wordt er juist veel mee gewerkt. Men gaat er dan bijvoorbeeld vanuit, dat iedereen bestaat uit energie en dat iedereen verbonden is met elkaar en met de universele energie. Bij verandering van iemands energie, door bijvoorbeeld gedachten, ervaren anderen dat (onbewust?) ook en kunnen daarop reageren. Ook dit is omstreden en wordt vanuit allerlei (wetenschappelijke) hoeken tegengesproken.

Zelf ben ik geen wetenschapper, lees wat ik lees en geef je als antwoord een mogelijkheid. Misschien heb je er iets aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand zijnde die al 30 jaar met spirituele (NIET godsdienstige!) zaken en universele energie/wetten bezig is, is jouw antwoord in mijn ervaring de juiste. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Cryofiel
11 jaar geleden
Deze "synchroniciteit" is prima te zien met de toevalsgenerator van bijvoorbeeld Excel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cyo, gij spreekt voor mij in raadselen.... kan je uitleggen wat je bedoelt? Wat ik weet is, dat Excel met computers te maken heeft en dan stopt het bij mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat Cryo bedoelt dat er zelfs in toeval enorme klonters voor kunnen komen, en wel zulke dikke klonters dat onze menselijke hersenen niets liever willen dan betekenis toekennen aan die klonters.
WimNobel
11 jaar geleden
Ik wist dat er een woord voor was maar kon er niet opkomen. Inderdaad, synchroniciteit! Dat het bestaat wordt overigens niet door de wetenschap ontkend. Wel dat er een andere verklaring dan toeval voor zou bestaan. Voor wat betreft Excel: Cryo heeft het over de functie RAND() die een toevalsgetal tussen 0 en 1 genereert. Die functie is heel nuttig als je een statistisch experiment in Excel wil simuleren. Het probleem is echter dat de functie niet echt een random getal geeft maar één of andere ingewikkelde formule gebruikt waarvan men denkt dat niemand die kan raden. Toch zijn sommige excel-gebruikers erin geslaagd patronen te ontdekken en zien dat dan als een vorm van synchroniciteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen kwestie van "denken dat niemand hem kan raden". Het is een kwestie van het simpele feit dat je een seed nodig hebt voor een random generator en dat als je die laat afhangen van een algoritme is hij inherent voorspelbaar (zij het moeilijk). Er is ook "true randomness" (ware willekeurigheid) maar dan moet je denken aan bijvoorbeeld kosmische achtergrondstraling, atomair verval, quantumfluctuaties en dergelijke. Als je die peilt en dat als seed gebruikt voor je random generator is het echt random, maar dat soort apparatuur heeft een normale computer niet. Een random seed gebaseerd op bijvoorbeeld de tijd van de interne klok tot op miliseconden is vaak genoeg voor huis-, tuin- en keukengebruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens geeft willekeurigheid (randomness) juist bijna per definitie géén perfect uitgesmeerde verdeling. Stel ik neem 365 geheel willekeurige personen. Hoe groot denk je dat de kans is dat ze ALLEMAAL op een andere dat jarig zijn? Die is heel, heel, heeeeeeeeeeeel erg klein. De kans dat er twee mensen te vinden zijn die op dezelfde dag jarig zijn (de 'klontering' waarvan je spreekt) is ver boven de 99.9 %. Lees meer op bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/Birthday_problem
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor jullie reacties. Van Stippel begrijp ik um, maar WimNobel en SadBunny:: het blijft abacadabra voor me ;-)))
Cryofiel
11 jaar geleden
@WendyH, ik bedoelde dat je met Excel een serie getallen kunt maken die puur toevallig zijn. Misschien niet puur toevallig volgens een strikt wiskundige definitie, maar toevallig genoeg om net te mogen doen alsof ze echt puur toevallig zijn. Ik kan ook een ander voorbeeld geven. Ik heb ooit in een vorige baan ... ... hmm ... ... weet je wat, laat ik daar eens een antwoord van maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, tot daar ;-)
Cryofiel
11 jaar geleden
Het antwoord staat er intussen. Overigens, wat SadBunny zegt, is dat een puur toevallige verdeling juist GEEN gelijkmatige verdeling is. Een puur toevallige verdeling heeft klonters. SadBunny geeft als voorbeeld het verjaardagen"probleem". Ik zal een wat andere versie geven dan SadBunny. Die gaat zo: Ga er eens van uit dat de datum waarop iemand jarig is, volstrekt willekeurig is. Als je dan 30 willekeurige mensen bij elkaar zet, hoe groot is dan de kans dat daartussen twee of meer mensen zitten die op dezelfde datum jarig zijn? Wat blijkt: die kans is maar liefst 71%! Daarom komt het zo vaak voor dat er in een schoolklas twee kinderen op dezelfde dag jarig zijn. Wij *denken* dan wel dat dit echt supertoevallig is, maar dat is het niet. Het is juist te verwachten, *juist* vanwege de toevalligheid van de verjaardagsdatums.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil geen antwoord geven op deze vraag, maar wel mijn visie kwijt. Dus maar op een 'spiritueel' antwoord... Werk zelf op een helpdesk, dus van wachtrijen weet ik veel af. (Heb nog niet het antwoord van Cryo gelezen).
Maar als IK begin te denken, goh wat rustig is het toch, dan zal het niet zo heel lang duren en het wordt enorm druk, die dan waarschijnlijk de hele dag zal duren en het dus een enorm drukke dag zal gaan worden. Dus in plaats om te denken dat het de klanten zijn die plotseling allemaal tegelijk komen en dat daar een reden voor is. Kan het net zo goed zijn, dat het druk is om jou 'wens'/verwachting uit te laten komen.
Ook een vorm van synchroniteit dat iedereen gelijktijd samenkomen om het jou moeilijk te maken.
Mijn collega en ik durven ook amper hardop uit te spreken dat het zo rustig is. Om maar niet die synchroniteit af te roepen.
Mijn collega is alles behalve spiritueel. We hebben het te vaak meegemaakt dat na zo een uitspraak en het onwijs drukke dag is geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie Gdan. Is mijn antwoord "spiritueel"??? Okee, er staat ook een uitleg in betreffende de spirituele kant, da's waar ;-)
En waarom wil je eigenlijk geen antwoord geven?
Zelf weet ik het gewoon niet. Antwoord van Cryo en anderen vind ik heel interessant. Als ik zelf iets dergelijke meemaak als jij noemt, dan probeer ik mijn gedachten "positief" te krijgen en ik ga ook uit van het positieve, hetgeen op zich een discussie kan zijn, maar dit terzijde. Het zou heel goed wishful thinking kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gdan. Ik kan wel een heel end mee gaan met jouw gedachten.
Vanuit de spirituele kant gezien, lijkt het vaak, dat er ergens vandaan impulsen komen die iets of iemand schijnt te regelen.
Er is voor ieder mens een soort van programma, dat al klaar ligt en dat je als mens braaf op volgt, of je het nu wil of niet.
Volkomen onaccepteerbaar voor de meeste mensen, immers ze doen toch wat ze zelf willen of niet willen.
Ze laten zich moeilijk tot iets dwingen.
Maar of dit echt zo is, ga ik steeds meer aan twijfelen. 4 jaar geleden kwam ik in het spirituele blad Paravisie te staan met maar liefst 3.5 pagina's.
Toen ik het de eerste keer las, ben ik enorm geschrokken, waar was ik aan begonnen!
Het verhaal over het park, klonk als een spannend boek, waar onmogelijke dingen mogelijk leken.
Ik werd bang, dat er te veel mensen tegelijk wilden komen.
Binnen een uur na uitgave kwamen de eerste telefoontjes binnen voor een sessie, (die ik zelf nog nooit gegeven had).
Ik stelde me voor, dat er 10 per dag zouden bellen, misschien wel 50 en wat dan?
Het koude zweet brak me uit!
Maar in de afgelopen jaren hebben er nooit meer dan 2 mensen op een dag gebeld en als ik zelf druk bezig was met een verbouwing, belden er gewoon weken lang niemand!
Verbouwing klaar en daar kwamen de telefoontjes weer.
Er komen nog steeds mensen door die eerste vermelding in Paravisie, bewaart in een laadje om dan ineens na jaren ineens het signaal af te geven dat ze moeten bellen voor een afspraak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op totaal andere gebieden heb ik dit soort ervaringen ook. Kan natuurlijk heel goed zijn, dat dit opvallend is en dat andere dingen je niet opvallen.
Maar persoonlijk sluit ik niks uit en hou alle mogelijkheden open. Wat ik wel interessant vind is ermee te werken, dus te proberen dingen bewust te "regelen". Als dat lukt heb ik grote lol. Maar of dat altijd zo is betwijfel ik ten zeerste, omdat ik waarschijnlijk de leuke dingen onthou ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is het geen toeval dat wij hier 'allemaal' bij elkaar zijn bij deze vraag, en wij hier 'allemaal' reageren omdat we erover nadenken? en juist allemaal binnen een dag (zo ongeveer?) (of.... is het toch geen toeval?) ;-)) (sorry, ben wat aan het plagen, maar misschien is het stiekem toch stof om over na te denken)
crispy
11 jaar geleden
Hoe groot is de kans dat van de 7.000.000.000 mensen op deze aarde er tegelijkertijd slechts 5 op het zelfde moment op dezelfde plaats willen zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Crispy: Zelf kan ik er geen touw aan vastknopen.
Ik vind het woord "toeval" net zoiets als "synchroniciteit" als welk ander woord je er ook aan wilt geven. En misschien is het inderdaad allemaal heel logisch, zoals Cryo aanhaalt.
Het is voor MIJ alleen niet logisch, maar dat kan heel goed zijn, omdat ik het niet goed begrijp. En Euc: dat JIJ hier reageert en mij steeds OVERAL opzoekt op GV is géén toeval: dat komt door mijn onwaarschijnlijke aantrekkingskracht.
(hahahahha, KON het niet laten!!!) Heej: misschien is het woord dat vraagsteller zoekt wel "aantrekkingskracht".....
Mmmmmmmmmmmmm, toch maar weer es onderzoeken....
;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@crispy hoeveel van die 7.000.000.000 zijn op dat moment niet in een omtrek van pak m beet 5 km en al je dus nooit tegenkomen, en kan je dus eigelijk niet meerekenen? hoeveel van de mensen die overblijven ondernemen hetzelfde, maar op een ander moment zodat je ook die niet tegenkomt en eigenlijk niet mee kan rekenen? hoeveel van de mensen die hiervan weer overblijven tref je niet groepsgewijs op 1 plek aan en kan je ook niet meerekenen? dus ga je eigenlijk wel uit van het juiste aantal mensen als je een vergelijking hiermee wil maken? de plek waar je mensen aantreft die hetzelfde aan het de zijn is in feite ook een selectie. dat je bv ineens veel mensen tegenkomt in het zwembad met dit weer is niet omdat ze op wintersport gaan, en meesten zullen hoogst waarschijnlijk uit de regio komen als het een 'doorsnee' zwembad betreft. (dus bedoel geen zwembad in centerparcs o.id.) dat je bij toeval mensen tegen kan komen is ook niet verwonderlijk: de mensen die je niet kent vallen je niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf "geloof" ik er niet in, maar ik vind het wel een waardevol antwoord op de vraag +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je. Ik geloof niet, maar wéét het ook niet. Vandaar een wat algemener geformuleerd antwoord ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jij geloofd dus dat je niet geloofd wendy? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou het is eigenlijk meer dat ik weet, dat ik het niet weet ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat klinkt bijzonder geloofwaardig deze wetenschap!
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx! LOL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)
Ik heb ooit in een vorige baan wachtrijen gesimuleerd. Wat we deden was puur rekenwerk. We gingen daarbij uit van een aantal loketten (soms 1, soms wel 100) die continu open waren (dat rekent namelijk veel makkelijker). Verder was er een gemiddeld (!) aantal klanten per uur.

De ene keer gingen we ervan uit dat elke klant in dezelfde tijd kon worden geholpen. De andere keer gingen we er juist van uit dat er een spreiding zat in de afhandeltijd: de ene klant was met 30 seconden geholpen (hij stelde bijvoorbeeld een eenvoudige vraag), bij de andere klant duurde het een kwartier.

Verder gingen we er soms van uit dat elke loketmedewerker even snel was, terwijl we er een andere keer van uitgingen dat de ene loketmedewerker heel snel was, terwijl de andere veel langzamer werkte (het was een beginner, of hij had zijn dag niet).

In al die gevallen werd er soms gesimuleerd, maar soms ook puur wiskundig gerekend. Zeker als je puur wiskundig rekent, kun je met echte toevalsgetallen werken, dus geen semi-toevals-generator zoals bijvoorbeeld in Excel zit.

En wat bleek: steevast kwamen de klanten vaak in groepjes.

Als we de berekeningen deden met heel veel klanten, zodat het erg druk was en de loketmedewerkers het heel druk hadden, merkte je dat niet zo, tenzij je heel goed keek. Maar als we de berekeningen deden met weinig klanten, zodat de loketmedewerker een groot deel van de tijd niets te doen had, zag je toch regelmatig een wachtrij ontstaan. Dat kwam doordat de klanten in "groepjes" binnenkwamen. En dat terwijl je echt op 100% toevallige tijdstippen binnenkwamen, en ze totaal onafhankelijk van elkaar waren.

Zo zit de wereld van het toeval nu eenmaal in elkaar.

Ik weet nog dat we eens een wachtrijsimulatie deden met één loket, waarbij alle klanten in twee minuten werden geholpen. We lieten gemiddeld vier klanten per uur komen.

Dan denk je dus intuïtief: zo is het superrustig, en er zal nooit een wachtrij ontstaan.

In werkelijkheid ontstond er wel degelijk regelmatig een wachtrij.

Zo werkt het toeval. Onze intuïtie is hier verkeerd: de werkelijkheid gedraagt zich contra-intuïtief.

Toegevoegd na 21 seconden:

Omdat wij zo enorm op onze intuïtie vertrouwen, verzinnen we "verklaringen". Synchroniciteit is de bekendste. Zolang je dat woord gebruikt als "een effect van de werking van het toeval" is er niets aan de hand. Maar vaak wordt er iets bovennatuurlijks bij gedacht. En dat klopt niet. Het is ook niet nodig, want het toeval verklaart alles al.

Cryofiel
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat begrijp ik niet. Hoe kan in een gesimuleerde situatie gesteld worden dat klanten in groepjes komen? Dat kan alleen als je een werkelijke situatie observeert.
Cryofiel
11 jaar geleden
Je stelt niets. Je laat in je berekeningen de klanten op puur toevallige momenten komen. Je observeert vervolgens dat ze in groepjes blijken te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap niets van het antwoord. Zou je in 2 zinnen kunnen vertellen hoe het komt dat als je het rustig hebt en je gemiddeld 4/uur laat komen, met een afhandeltijd van 2 minuten, dat er een wachtrij ontstaat? Maak ook mee (op een helpdesk) dat ik van een bepaald onderwerp normaal gesproken maar 3 vragen over krijg in het jaar en dat die 3 vragen zich kennelijk dan in 2 weken voorkomen. Van 3 verschillende klanten.
Of dat je tegen je collega zegt: nou het is vandaag -dag. Zelf heb ik meegemaakt dat ik 1 vraag kreeg, handelde die af en het volgende gesprek van exact dezelfde vraag (met 5 mensen in de wacht). Heb dit natuurlijk gevraagd, en het bleken collega's te zijn. 1 op kantoor, de ander in het veld. Maar die stonden dus samen in de wacht. Misschien niet achter elkaar, omdat we de wachtrij met 2-3 man afhandelen. Had trouwens de 2e niet meer beantwoord: bespreek dit maar met je collega.
Cryofiel
11 jaar geleden
De wachtrij ontstaat doordat er *gemiddeld* vier per uur komen. Maar dat is een *gemiddelde*. Het is dus beslist niet zo dat er elk kwartier een klant komt. Soms komt er een klant, en komt de volgende zes minuten daarna. Dan komt er na twintig seconden weer iemand. Dan duurt het drie uur voordat de volgende komt. Dan tien minuten voordat de volgende komt. Dan anderhalve minuut, dan 15 seconden, dan 4 seconden, dan twee minuten, dan drie minuten, dan 25 minuten. Zoiets. Dat hoort allemaal bij het toeval. Toeval betekent dat het niet voorspelbaar is. Als het netjes verdeeld zou zijn, zou het wel voorspelbaar zijn, en daarmee dus geen toeval meer. Net als jouw klanten die allemaal over hetzelfde onderwerp bellen. Als er drie vragen per jaar over dat onderwerp worden gesteld en er zou iemand bellen in februari, de volgende in juni, en de derde in oktober, dan zou dat juist NIET toevallig zijn. Net als met de klas met schoolkinderen die ik elders noem. Als in elke klas alle 30 kinderen allemaal op verschillende dagen jarig zijn, zou dat juist GEEN toeval zijn. Toeval houdt juist in dat de kans maar liefst 71% is dat er minimaal twee kinderen op dezelfde dag jarig zijn. Het is tegen-intuïtief. Juist bij toevalsprocessen mag je NIET op je intuïtie vertrouwen - en zelfs deze uitspraak klinkt tegen-intuïtief, maar het is toch echt waar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo. ik ken de uitleg, maar het botst zo met de praktijk, hoewel er geen andere uitleg mogelijk is. b.v. van 13 uur tot 15 uur zie ik geen enkele klant, geen telefoon, niets..
15 uur is koffietijd, schenk mijn bakkie in en hoor een auto aankomen.
Als ik opsta is er telefoon.
Terwijl ik sta te telefoneren, hoor ik een vrachtrijder aan komen die iets moet afleveren, achter hem aan komen nog 3 auto's.
Als ik de eerste klant wil gaan helpen, gaat opnieuw de telefoon, terwijl de vrachtrijder staat te bellen aan de winkeldeur om geholpen te worden, maar daar staat ook de klant van die eerste auto en als ik na de telefoon bij ze ben, met de koffie nog in mijn hand, zijn er inmiddels ook de klanten van de drie auto's die achter de vrachtrijder aan kwamen.
En dat alles binnen enkele min!
Als de klanten en de vrachtrijder weg zijn en ik opnieuw koffie voor me inschenk, komt er de rest van de middag niemand meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 @cryo het zou pas eigenaardig zijn als de klanten/bezoekers etc. zich perfect over de dag zouden verdelen. erger me weleens aan dit 'fenomeen' in de winkel.
net een kassa te weinig open, meer mensen in de rij, langer wachten, meer mensen in de winkel omdat ze niet vlot met boodschappen en al weer buiten staan. tijdje terug nog op het station: trein had vertraging van ruim een uur, en kwam spontaan bijzonder veel bekenden tegen (hadden allemaal kinderen bij zich die rond een bep tijd op bed moeten liggen, en omdat het niet versmeert was over meerdere treinen trof ik ze ook en vielen me ze op) toen in nog en cafe en cafetaria draaide: mensen trekken mensen aan volgens mij. ook buiten de 'eet/drink-tijden'.
staan er een paar mensen, dan volgen er meer.
zie het ook vaak bij winketjes: oh er staat volk, ff kijken want ik wil niets missen of een koopje mislopen. denk dat er nog veel meer factoren mee kunnen spelen, en dit van situatie tot situaitie verschillend kan zijn. @ed wil je verhaal niet weerleggen hoor, maar valt het net zo op als je bv op je gemak je koffie kan drinken, en alle tijd hebt voor een klant? heb het hier ook: telefoon gaat regelmatig, en de kinderen bellen geregeld aan. soms gaat het tegelijkertijd, ook al zit er geen voorspelbare factor in wat tijd bestreft. (en als ik dan bezig ben en met mijn handen in het sop sta om schoon te maken valt het bijzonder goed op: ofwel, het komt me voor geen meter uit dat men en aan de foon hangt, én aan de intercom) bij mijn weten ben jij als duizendpoot vrijwel altijd bezig met van alles en nog wat. (tuin, GV, vissen, klanten, sessies, en alles wat je achter de schermen doet) wellicht dat als je je tijdsbesteding in kaart brengt (voor jezelf) dat het bijna niet anders kan dat dingen overlappen of samenlopen? snap je wat ik bedoel? (ff voor de zekerheid nog: ik weerleg dus niets van jou idee Ed, en haal je idee hierover ook zeker niet onderuit) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zat me (door de reactie onder het antwoord van Wendy) af te vragen dat het wellicht ook heel vaak met het 'doel' te maken heeft. mensen op het station tref je omdat ze de trein willen pakken, of net uitstappen. (ov is het 'doel') bij bv de EHBO komt je geen mensen tegen die brood willen kopen. ze komen er met hetzelfde/soortgelijke doel, waardoor het misschien ook kan lijken dat men 'hetzelfde doet' en me in 'dezelfde situatie' elkaar treft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je (Euc) schreef hierboven ergens ook over aantrekkingskracht (zie ook mijn reactie bij mijn antwoord). Dat heeft er misschien ook mee te maken, alleen vraag ik me dan af, hoe dat werkt. Je kunt bijvoorbeeld langs het park van Ed rijden en denken "heej, leuk ik ga kijken. De auto achter je ziet en doet hetzelfde etc. Komt, omdat de auto achter mij door mijn afslaan geattendeerd wordt op het bord dat aan de weg staat. Geen idee of dit echt zo is Ed, ik bedenk dit even.
Maar ik merk dit principe ook op bij mijn werk: opeens allemaal opdrachten met hetzelfde thema: 3 achter elkaar in 1 week en daarvoor jaren niet. Dat is inderdaad dan opvallend.... is dat toeval? En als aantrekking mee zou spelen: deze mensen kennen mekaar totaal niet, mailen mij allemaal vanuit andere delen van Nederland, zijn geen familie (ja, ik heb wel eens een klein onderzoekje gedaan) etc.
Ik vind dat gewoon zo vaag, want het komt vaker voor. Ongetwijfeld begrijp ik iets niet hoor, zie ik iets over het hoofd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een mens is een massadier, de massa denkt ongeveer het zelfde, dus zal de massa ook ongeveer de zelfde tijd een bepaalde beslissing kunnen nemen.
Vaak is het wel te achterhalen waarom.
Iets belangrijks op T.V. net afgelopen.
De bekende zonneschijn die na de regen komt.
Een fille ergens op een doorgaande weg, die eindelijk is opgelost.
Een stukje in de krant, waar mensen op af komen.
Een bepaalde aanbieding.
Concert on sea op de brouwersdam werd afgelast, direct meer mensen op de zaak
Bepaalde tijden van de dag, zijn aantrekkelijker om te weg te gaan en iets te bezoeken.
B.V. een uur na het eten
Voorspelling voor slecht weer, dus nog even gauw er heen. Maar dan blijven er nog steeds een aantal niet te verklaren. Euca.........wil je verhaal niet weerleggen hoor, maar valt het net zo op als je bv op je gemak je koffie kan drinken, en alle tijd hebt voor een klant?................
ja dat was voor mijn pensioen, klanten helpen was mijn vak, dus moest je zo veel mogelijk proberen te verkopen.
En op je gemak koffie drinken, kwam in het seisoen niet zo veel van terecht, s'morgens wel, smiddags vaak niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wendy ik las idd je tekst over aantrekkingskracht (maareh, wie trekt wie aan dan?) ;-) het voorbeeld van Ed zijn park kan idd heel goed. denk ook dat bv de omgeving en het weer mee kan spelen.
en daarbij zijn mensen nieuwsgierige wezens (hey, wat zal daar te doe zijn, het is lekker weer, we hebben de tijd: zullen we ook even een kijkje gaan nemen?) @Ed nu het werk wat je doet geen functie is voor een werkgever, maar je vak puur vanuit bereidwilligheid en betrokkenheid zal je waarschijnlijk ook bezoekers zo veel mogelijk willen helpen/te woord staan/uit wil leggen over de planten en kruiden etc. denk ik? hoop dat je nu wel (tussen de bedrijven door?) tijd kan vinden voor bakkie als je daar ff aan toe bent :)
Cryofiel
11 jaar geleden
@Ed, je schrijft dat mijn uitleg botst met de praktijk. Maar hoezo? Mijn uitleg *verklaart* juist die praktijk! Mijn uitleg is: ga nu eens uit van puur toeval, en kijk wat er dan gebeurt. Dat is A.
Kijk nu eens naar de praktijk. Dat is B. En wat zien we? A en B komen precies overeen!!! Ofwel: dit is geen botsing, dit is precies hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo, dat is een andere uitleg van het zelfde fenomeen.
de uitleg geeft duidelijk aan wat en waarom het zo gaat.
We hebben deze discussie al eens eerder gehad, ik pakte de telefoon op om mijn broer te bellen ( hooguit 2x per jaar) op het moment dat ik de telefoon op nam en wilde gaan bellen, was hij er al!
Ik had nog niet gedraaid en hij had de telefoon nog niet over horen gaan.
Toch had ik hem aan de lijn.
Dit voorval heeft me altijd enorm verbaasd.
Dan kan jij zeggen dat dit nu precies is wat je met je uitleg bedoelde, maar daar kan ik dan echt niets mee.
Als ik daar een kansberekening op los laat, kan ik het getal niet eens uitspreken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat is iets heel anders. Neem bijvoorbeeld de zwaartekrachtstheorie. Die is goed gefundeerd en komt overeen met wat wij in de praktijk zien gebeuren. Maar nu komt er iemand en die zegt: "Maar als ik op dat lichtknopje druk, gaat daar een lamp aan. Dat heeft me altijd enorm verbaasd. Jij kunt dan wel aankomen met jouw mooie zwaartekrachtstheorie, en beweren dat die precies klopt, maar ik kan er echt niets mee, want ik weet nog steeds niet hoe het kan dat die lamp gaat branden wanneer ik op dit knopje druk."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je bedoelt, dat je niet met de ene theorie een ander verschijnsel moet gaan verklaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Euca: precies! Dat weet ik dus ook niet ;-)))
Cryofiel
11 jaar geleden
Precies. Mijn uitleg gaat over het gedrag van wachtrijen. Of van de drukte aan het loket, dat komt op hetzelfde neer. Dat is iets heel anders dan de kans berekenen dat er morgen een duif op mijn linkerschouder poept. Of de kans dat ik mijn zus bel op het moment dat mijn zus mij belt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(en de kans dat je zus op je schouder poept als je in een bijzonder lange wachtrij staat dan Cryo, terwijl men jou op dat moment belt met de vraag waar je zus is, maar je die persoon net aan pingen bent?) ;-p @webske
ik vraag me af of het niet mogelijk is dat anderen ons ergens afstoten zodat we uitwijken en daarom elkaar treffen? of, dat het pure kleefkracht is en alles te maken heeft met fibroïne?
(hihi 'wasdah?' ) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak is het zo Eucje, dat we datgene, dat afstoot juist aantrekkelijk vinden ;-) En Fibroïne, dat moet ik als Spiderwoman natuurlijk weten: in het lichaam van de zijderups bevinden zich twee klieren die een spinvloeistof bevatten en afscheiden. Deze stof wordt zijdestof of fibroïne genoemd.
(okeeokee, opgezocht: http://www.digibron.nl/search/share.jsp?uid=00000000012ea14eb5f61c59e9fbab95&sourceid=1011)
LOL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laat ik dat nou toevallig beslist geen toeval vinden. het is ook een stofje welke jij als Spiderwoman gebruikt voor het maken van je webje (klein detail) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja uiteraard, alsof ik dat niet wist!!! Vroeg me alleen maar af of het met of zonder trema was......
(bedekt groeiende spinnenneus met alle 8 spinnenpootjes...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, het valt idd niet op dankzij je spinnenpootjes.
(welke neus??) ;-))))
Ik vermoed dat de oorzaak in groeps-/kuddegedrag zit. Neem de eerste hulp. Het lijkt alsof mensen willekeurig binnenkomen, maar er is bijvoorbeeld in de buurt een activiteit met verhoogd risico op ongevallen, neem bijvoorbeeld een fietswedstrijd of iets dergelijks. De gewonden zullen dan rond hetzelfde tijdstip binnenkomen.

Een soortgelijk effect zie je in winkels. Het regent de hele middag en het is even droog. De avond zal barbecueweer zijn volgens de voorspelling. Meer mensen zullen dus pas dan in de tot dan toe rustige winkel binnenstappen dan normaal.

Het is dus een kwestie van oorzaak en gevolg. Ook vreemde files zijn zo makkelijk te verklaren. Er is iets wat mensen drijft en dat heeft vrijwel altijd een effect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, helemaal waar, maarrrrrr
Ik kom terug van vakantie uit Drenthe en onze zoon van de veiling in Boskoop en we moeten naar Zeeland.
Dit weten we niet van elkaar.
Precies op exact het zelfde moment, komen we beiden, achter elkaar rijdend, hier aan!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo kwam mijn moeder mijn tante (woont in duitsland) een keer tegen in een andere stad hier in nederland.
(ze was die dag ook in onze woonplaats geweest, maar daar troffen ze elkaar niet, terwijl deze kans in feite groter was) mijn persoonlijke ervaring is dat ik vaker iemand misloop dan dat ik iemand tref eigenlijk, maar de keren dat ik iemand tref schaar ik wel onder de noemer 'toeval'.
van de keren dat ik iemand niet tref ben ik overigens vaker niet op de hoogte dan dat ik dit wel ben.
(en dat is maar goed ook, mag graag in een andere omgeving zijn en even andere 'koppen' zien dan de 'koppen' die ik doorgaans regelmatig tref) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is vaak zo dat bekenden elkaar dezelfde richting "insturen", bewust, maar met name onbewust. Vooral dat laatste merken we niet en dus komen we elkaar op een niet voor de hand liggende plek tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:) dan hebben ze aan mij een lastpak: ben altijd gehaast eigenlijk, en doe mijn ding snel snel snel. erg lastig (mogelijk helemaal niet) te sturen dus, zowel bewust als onbewust! ;-)) kwam afgelopen vakantie in slagharen een kennis tegen. leek enorm op toeval, maar bij navraag had ze de vakantie net als wij geboekt in de eerste week van de zomer vakantie.
en waarom? ik had haar vorig jaar heel enthousiast verteld dat het de eerste week nogal scheeldein de kosten, en de kinderen het super naar hun zin hebben gehad. dit heeft haar doen besluiten om ook in die periode daar op vakantie te gaan. de plek was dus niet echt voor de hand liggend, maar toen ze uitleg gaf vond ik het alles behalve toeval eigelijk of ik haar 'gestuurd' heb weet ik niet, maar weet wel dat de we dit jaar de vakantie daar nog een keer hebben gehouden met succes, en de kans groot is haar volgend jaar weer tegen het lijf te lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, de kans om elkaar daar ontmoeten is dus groter geworden. Bij vrienden is dat nog sterker, je hebt vaak dezelfde interesses en hobby's. Ook qua keuze van reisbestemmingen beinvloedt je elkaar steeds (hoeveel praten we er wel niet over). "De wereld is klein" zeggen we dan, en dat is dan ook zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is het zeker :)
helemaal als ieders een plekje heeft in een bepaald werelddeel wat met elkaar kan overlappen zodat je juist bekenden kan treffen. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Biertje je zegt ergens hierboven.......Ik vermoed dat de oorzaak in groeps-/kuddegedrag zit..........................
Daar zit volgens mij ook de verklaring.
Een kudde moet je zien als een geheel met kleine onderdeeltjes.
Maar het blijft een geheel.
En iedereen beïnvloed iedereen.
Iedereen kopieert het gedrag van een ander.
Slaat er een op hol, doet de rest het ook.
Wil de een naar het strand, dan zal hij niet alleeen rijden en is er fille.
We worden allemaal gestuurd en beinvloed door onze tradities en gewoontes.
Logisch dat we elkaar ook regelmatig zo maar tegen komen, ook al lijkt het onlogisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal met je eens!
mooi weer, vakantie, pretparken, zon/zee/strand etc zijn plekken waar je op drukte en wachtrijen kan stuiten. het hoeft niet eens om kuddegedrag te gaan, er zijn namelijk ook heel veel mensen die geen vakantie hebben, die werken, familie bezoekjes afleggen, hun huis verbouwen, etc. kuddegedrag is voor mij geen een groot onderdeel dat elkaar beinvloed. (dus geen paarden in de kudde die ipv op hol slaan met de rest lekker met hun kop aan de grond blijven staan om gras te eten samen met anderen om het maar even zo uit te leggen) de groepen die men ergens aan kan treffen zijn in feite al meerdere malen geselecteerd. men gaat m.i. selectief te werk: je gaat zwemmen omdat je vrij bent, het mooi weer is, je een auto hebt, een stuk moet rijden, over de snelweg gaat, en hier tot (ontsteltenis?) ontdekt dat er nog veel meer mensen zijn met ditzelfde idee en ook op deze plaats zijn. (ondertussen ligt het gros van de mensen al op het strand, en velen pakken hun zanderige spullen om weer naar huis te gaan, enkelen hebben autopech, en er zijn kindertjes die nodig moeten plassen en de ouders ophoudt) als heel je woonplaats hetzelfde zou doen omdat je elkaar op het idee hebt gebracht kan het mogelijk om kuddegedrag gaan, en zullen mensen zich bij je aansluiten onderweg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit eigenlijk nog het meest voor de hand liggende antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kuddegedrag kan het m.i. niet zijn, want de mensen/ klanten weten het niet van elkaar, dat ze naar een bepaalde plek toe gaan.
Op iedere plek waarwij ooit met vakantie waren of op ander gebeurtenissen zijn we mensen tegengekomen die we kenden, zelfs op een bruiloft van vrienden die we opdeden tijdens een vakantie kwam ik een dame tegen warmee ik als 11 jarige "verkering" had en waarvan ik zeker 35 of 40 jaar nooit meer iets gehoord had.
Pure kismet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moolkeesje: daarom zei ik ook hierboven dat het ook onbewust optreedt ;) We beinvloeden elkaar elke dag, veel meer dan we zelf denken. Via mond op mond reclame, maar ook door de directe reclame, vua krant, tv etc. De kansen om elkaar dan ergens te treffen worden dan gewoon heel groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus waarom ik deze dagen heel veel mensen op terrasjes zie zitten, met veelal het zelfde drankje.
Maar die mond op mond reclame vind ik niet zo hygiënisch, ik houd het liever op van mond TOT mond reclame.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(proest) eneh... PROOST, mocht je nog een terrasje pakken in deze dagen. veel mensen trekken met dit weer óók naar het water, dus mocht je ook gedreven worden door 'toeval' en op een hoop volk stuiten hoop ik dat je een fijn plekje kan vinden op een terrasje (al dan niet langs de ijssel)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach die reclamejongens zullen mond op mond ook geen probleem vinden, vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou zolang het niet om hertog jan himself gaat b.v. zullen er ook vast wel dames zijn die er geen probleem mee hebben. ;-) maareh......mogen we hier aannemen dat je avatar en naam geen promotie zijn voor het e.o.a.?
;-p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, niet vwb een specifiek merk :)
Het is een bijzonder leuke vraag! Dag en nacht gaan mensen opweg,komen aan(Waar dan ook)En Willen eten of drinken hebben een afspraak of de agenda veranderd ineens Ik zou het gewoon het dagelijks leven willen noemen.Normaal is het nu druk, en nu niet?. Ik hoop je geholpen te hebben. Succes.

Toegevoegd na 1 dag:
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt dit fenomeen in twee stukken hakken: waarneming en verklaring.

Waarneming:
Je denkt een patroon waar te nemen: mensen lijken in groepjes te komen. Misschien als je lang in zo'n loket zit dat je te alert bent op details en dan patronen gaat zien die er helemaal niet zijn. Het zou pas bijzonder zijn als mensen precies om het kwartier zouden komen.
Dit effect heet Apophenia: het zien van patronen in willekeurige data.

verklaring:
Pure willekeur is het sowieso niet! Mensen gaan tenslotte niet met een dobbelsteen gooien om te beslissen hoe laat ze naar het loket gaan. We leven allemaal in dezelfde wereld en er zijn dus altijd gemeenschappelijke factoren die ervoor zorgen dat er op willekeurige tijdstippen meer of juist minder mensen kunnen komen. Wat die factoren zijn is moeilijk te achterhalen. Er zijn al wat genoemd. Het is niet willekeurig, maar zeker niet voorspelbaar.

Conclusie:
Door de combinatie van willekeur en gemeenschappelijke factoren komen mensen soms in groepjes bijeen. Doordat wij mensen graag patronen zien en dingen willen verklaren houden wij ons bezig met dit soort vragen.

Dit betekent niet dat dit soort vragen onbelangrijk zijn. Onderzoek naar het gedrag van het verplaatsen van mensen is belangrijk voor het ontwerpen van vluchtroutes en vluchtprotocollen in gebrouwen bijvoorbeeld. Ook het bepalen van het aantal mensen in een loket of aan een helpdesk moet goed worden gekozen(wanneer er een piek wordt verwacht moeten er meer medewerkers komen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1!!
Ik vermoed dat hierin ook meespeelt dat mensen op een gegeven moment moeten besluiten om dat "iets" te gaan doen. In die besluitvorming kijken ze ook naar externe factoren, zoals hun inschatting van hoe druk het op een bepaald moment is, of het past in het ritje naar de supermarkt (waar het net zo rustig is), en zelfs of het weer wel geschikt is (niet beter nu naar het strand dan morgen).

Afgezien van de vele verschillen tussen de mensen, zijn er dus ook factoren die voor iedereen constant zijn. Ik kan me voorstellen dat dit de besluitvorming beinvloedt, waardoor mensen op hetzelfde moment dezelfde beslissingen of acties (onder)nemen.

Maar uiteindelijk is ook dit slechts een theorietje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het gehad met een ex vriend en mijn ex man die ik vaker tegenkwam in een grote stad waarin je een ontmoeting door verschillen in plaats en tijd eigenlijk moet uitsluiten. Ik vraag me nu nog af hoe dat dit kon. Was nog niet alles gezegd? Eigenlijk was ik nog niet echt van hen af want na de scheiding voelde ik me erg alleen maar dan nog vraag je je af hoe het komt. Speelt een soort telepathie misschien een rol? Hoewel ik nu wel graag mensen zou ontmoeten is me dat na die periodes nooit meer overkomen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry ik lees nu je vraag beter want ik had de toelichting overgeslagen. Ik denk dat dit komt omdat mensen onbewust mentaal op elkaar reageren. Ik heb iemand uit de verpleging wel eens horen praten over de stijging van het aantal geboortes bij volle maan, het kan dus ook dat de omgeving een rol speelt.