Hoe kan het dat we sommige gevoelens van mensen kunnen aanvoelen?

Heb je weleens dat iemand zich vervelend voelt en jij het voelt wat diegene voelt? Of.. dat je kan begrijpen en mee kan leven wat diegene voelt of denkt?

Hoe kan dit ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (14)

Dat komt omdat je een gevoelsmens bent en daarom andermans gevoelens kunt lezen als een open boek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet 'Inlevingsvermogen'. Dat je weet of voelt hoe anderen zich daaronder kunnen voelen, omdat je dit zelf ook hebt meegemaakt, en die ander dit niet gunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt dat we inlevensvermogens hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kun je meerdere dingen bedoelen. Als iemand verdriet heeft omdat zijn oma is overleden dan kun je meeleven, omdat je je zelf heel goed voor kunt stellen en vaak ook zelf hebt ervaren hoe dit voelt.

Of je ziet de gezichtsuitdrukkig van een persoon, en weet/interpreteert hoe deze persoon zich voelt. Deze interpretatie kan kloppen, maar je kunt ook wel eens de plank misslaan. Misschien heeft die persoon gewoon een blij gezicht, ook als hij het niet is.

Of je hebt bij een bepaalde situatie zelf een bepaald gevoel. Het kan dan zijn dat die ander het zelf net zo voelt, maar het kan ook zijn dat die persoon dat heel anders voelt. Ik kan bijvoorbeeld denken dat iemand intens moet balen omdat hij 's nachts moet werken en dit kan dan medelijden bij mij opwekken, terwijl die persoon het zelf misschien wel helemaal niet erg vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat je iemand goed kent en aan zijn houding en gezicht ziet of ie verdrietig, bezorgd of blij is. Dat heeft met interesse en aandacht voor de ander te maken.
Bij een persoon die je totaal niet kent zal je dat niet hebben. Dan weet je niet of het van nature een druk persoon is die tegen zijn natuur in op dat moment heel stil is, omdat ie ergens over in zit.
Als een geliefd persoon zich vervelend voelt, dan voel jij je ook vervelend omdat je wilt dat die andere persoon zich goed voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
huh waarom een minnetje? Van mij krijg je een plusje, dit is volgens mij een prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je eefst ....
Ik was net ook al 5 punten kwijt door een reactie, op een andere vraag, die blijkbaar niet door de beugel kon.
Paar plusjes erbij en we staan weer op nul :-)
Dit antwoord was in ieder geval goed bedoeld en de verwoording van wat ik ervan vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch geloof ik wel dat je het ook kunt hebben bij iemand die je totaal niet kent. Vooral als zo iemand verdrietig is. Dan straalt diegene dat uit, soms zo erg dat je erop af kunt lopen en vragen of je soms iets voor hem of haar kunt doen.
Althans, ik heb dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar de min was niet van mij hoor :-)
empatie en inleven... vooral HSP `s zijn er goed in, die hebben extra "antennes"en "sensoren" en kunnen snel mevoelen met anderen, en omdat we spiegels van de ziel zijn kunnen we delen van, en met elkaar voelen..
en als je ervaringsdeskundige bent gaat het nog makkelijker, vaak kan je het al zien in de ogen van de anderen

Toegevoegd na 58 seconden:
HSP`ers zijn: Hoog Sensitive Personen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is of Hoog sensitieve personen daadwerkelijk wel de ander "aanvoelen" of dat ze voelen wat ze zelf zouden voelen in een dergelijke situatie. Volgens mij het tweede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof ook helemaal niet dat alleen HSP's dit kunnen. Ik geloof dat deze mensen meer voelen dan een ander, maar iemand aanvoelen kan in principe iedereen die redelijk sociaal is ingesteld en niet alleen met zichzelf bezig is.
Spiegelneuronen, en pas op als het buitenproportionele proporties gaat aannemen, dan ben je paranormaal. en dan kom je er nooit meer vanaf, van dat zien...

ANTWOORD: Spiegelneuronen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is een geestelijk wezen.
Onze geest is deels vrij van de tijd en plaats, we kunnen onze geest verplaatsen in ruimte en tijd.
Ook kunnen we hem afstemmen, vaak op een geliefde
wij hebben met onze kinderen een dergelijke band.
Dat is handig en niets om je zorgen over te maken, het is een proces wat gelinkt is aan ons bewustzijn, we weten wie wat en waar we zijn op dat moment.
Gelukkig kan onze geest extrapoleren, waardoor we in verleden, heden en toekomst kunnen denken.
Er zijn bewijzen dat onze geest vooruit loopt op gebeurtenissen die gaan gebeuren maar die we niet kunnen weten.
Je zou het als een kwantumcomputer kunnen zien , die
enige tijd voorloopt op de werkelijkheid.
Dat doet hij om exact op het nu te kunnen anticiperen.
Ik weet, dat klinkt een stuk waziger dan we van deze figuur gewend zijn.
Ik ben er echt ingedoken en heeft men de proefpersoon foto's laten zien die hij niet kende, op de FMRI reageerde hij in zijn geest al op de aard van de foto voordat hij de foto gezien had.
Men heeft dit met meerdere proefpersonen herhaald, met soortgelijke resultaten.
Als een mens dat blijkt te kunnen , zal hij tot wel meer
in staat zijn.
Volgend de Bijbel is de mens gemaakt naar God's Beeld en Gelijkenis.
Hij zal dus ook uitgerust zijn met geestelijke vermogens.
Ik zal het stuk (artikel) opzoeken en als ik het vind als bron toevoegen.
Het stond niet in een flutblaadje maar in een vooraanstaand maandelijks magazine, ik weet alleen niet meer of het de NWT of Psyche en Brein was.
Wordt (hopelijk) vervolgd......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je openstaat voor andere mensen vang je ook meer signalen op. Of dat signalen van personen en/of omgevingen zijn; volgens mij kan het allebei. Soms is een sfeer in een huis of kamer door de muren heen voelbaar. Ook al ken je de personen niet die er wonen en ben je nog nooit eerder in de omgeving geweest.

Het heeft volgens mij niks te maken of je die persoon kent of niet. Maar meer of je gevoelig hiervoor bent en jezelf openstelt voor anderen.

Zo zijn er ook personen die zich volledig afsluiten en dit soort zaken niet willen voelen en ook niet laten voelen. Dus zowel diegene die het aanvoelt als diegene het werkelijk ervaart moet zich hiervoor openstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft een bepaalde gevoeligheid, maar bij HSP-ers is deze fijngevoeligheid zo sterk dat zij onmiddelijk andere mensen aanvoelen. Dit gebeurd vaak onbewust.
Hooggevoelige personen kunnen een kamer binnenlopen en direct aanvoelen wat de stemming is. Zij ervaren als het ware de emoties of het verdriet van anderen. Zij nemen onuitgesproken conflicten waar, zijn zich bewust van een bepaalde stemming en van vriendschappelijke gevoelens of haatgevoelens van de aanwezige personen. Ook voelen ze vaak dat iets niet klopt, maar echt verklaren kunnen ze dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is een sociaal wezen, en niet hier op de wereld om altijd alleen te zijn.
Om met andere mensen om te (kunnen) gaan moet je je ook kunnen verplaatsen in de ander.
In principe zijn de meeste mensen gericht op een ander, al is het soms ook om er zelf beter van te worden helaas.
Iemand die zich vervelend voelt straalt een soort lusteloosheid uit, en een onwil om gezellig te doen. Deze gevoelens pik je op. En het fijnste zou zijn als je er ook wat mee doet. Als je daadwerkelijk kunt aanvoelen als iemand niet lekker in zijn vel zit, kun je diegene een helpende hand bieden. Alleen even een arm om de schouder kan al helpen, of een goed gesprek. Maar laat gewoon even weten dat je er voor de ander bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles op aarde straalt energie uit, ook mens en dier.
Voor sommige mensen is het mogelijk deze energie op te vangen en te vertalen als gevoelens.
Het is vaak heel vevelend de ander zijn emotie te ervaren, wat moet je er mee, wat kan je er mee?
Om deze energie van de ander op te kunnen vangen moeten we een soort antenne hebben, deze antenne hebben we allemaal, alleen zijn ze bij sommige groter.
weet je eenmaal dat je zo een antenne hebt, dan kan je er mee gaan oefenen.
Na verloop van tijd, leer je de antenne zo in te stellen dat je hem ook uit kan zetten, dat moet ook wel, anders heb je geen leven meer.
Vaak wordt dit verschijnsel gezien als inleven van de ander, maar dat is het zeker niet.
Bij het inleven van de ander, moet je al over informatie beschikken van de ander, of je ziet het aan zijn lichaams taal, omstandigheden en het moment.
Bij het aanvoelen van de ander , hoeft er helemaal gaan informatie van de ander te zijn, het komt gewoon binnen.
Waarschijnlijk zenden we ook energie/signalen uit over onze gezondheid, omdat deze ook opgevangen kunnen worden door een ander.
Ook deze signalen zitten we meestal niet echt op te wachten, niemand wordt er blij van om zo te ontdekken dat je buurman b.v. kanker heeft al voor hij het zelf weet.
Mensen die dit allemaal kunnen hebben een grote verantwoordelijkheid hier goed mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het geldt niet voor iedereen. Ik voel een ander heel lastig aan bijv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens kent empathie (medeleving) doordat we een persoon goed kennen, kunnen we zien wanneer die zich anders gedraagt. Iets vreemder is dit bij een ongekent iemand. Wanneer men voelt hoe iemand zich voelt,dan kan je misschien spreken over hooggevoeligheid. Ik ben 17 en ik ben hooggevoelig(hoogsensitief). Wat dit inhoud? Je krijgt veel meer prikkels door van anderen om je heen dan ''normale'' mensen. Je wordt onmiddelijk ingelicht over een situatie,ookal ken je die persoon niet. een voorbeeld: je zit in een groep en ontmoet verschillende nieuwe mensen, in no time voel je hoe die personen zijn en je die moet gaan benaderen. Maar het echt aanvoelen van gevoelens van mensen komt gewoon omdat wij empatisch vermogen hebben,bij hoogsensitieve mensen is dit empatisch vermogen veel groter. Omdat die zone van de hersens extra goed ontwikkeld is.