Het syndroom van Korsakov is niet alleen gekenmerkt door verstandelijke of cognitieve symptomen. Dikwijls zijn er bij de patiënt ook veranderingen op vlak van het affect (de gevoelswereld), de beleving en het gedrag. Deze symptomen zijn vaak erg lastig voor familieleden die vinden dat hun vader, moeder of partner niet meer dezelfde is.

De meest voorkomende en belangrijkste symptomen in dit verband zijn apathie, initiatief- en interesseverlies. Ze worden vaak als een rechtstreeks gevolg de hersenbeschadiging beschouwd, maar kunnen soms ook als secundair aan de cognitieve en geheugenstoornissen beschouwd worden. Apathie betekent letterlijk ‘onbewogenheid’. Er is sprake van een ‘verminderd voelen’, de patiënt lijkt eerder onbewogen en neutraal te blijven bij emotionele gebeurtenissen of confrontaties.

Hoewel apathie in de enge zin van het woord wel kan voorkomen, is de korsakovpatiënt zelden echt emotioneel onbewogen. Zijn niet-emotioneel reageren hangt immers vaak samen met het niet-weten of niet-onthouden. Hoe kan iemand zich nu bedroefd voelen om een verlies dat hij zich niet eens herinnert? Of waarom zou de korsakovpatiënt zich wanhopig voelen over zijn toekomst als hij gelooft dat er met hem niets aan de hand is (cf. gebrek aan ziekte-inzicht)? In praktijk blijkt ook dat patiënten doorgaans op een ‘normale’ emotionele manier reageren als ze zich bewust worden van bepaalde dingen. Het defecte geheugen maakt echter dat hun visie op de werkelijkheid gekleurd kan zijn door confabulaties en vergeten, waardoor zij anders reageren dan men zou verwachten.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.syndroomvankorsakov.be/affectieve.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vriendin heeft korsakov en vertoont wel degelijk emoties op het moment dat ze iets leuks of verdrietigs te horen krijgt, alleen is ze het later weer vergeten.
Dat is de reden dat ik zeg dat ze wel emoties ervaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heb ik toch ook beschreven: In praktijk blijkt ook dat patiënten doorgaans op een ‘normale’ emotionele manier reageren als ze zich bewust worden van bepaalde dingen. Het defecte geheugen maakt echter dat hun visie op de werkelijkheid gekleurd kan zijn door confabulaties en vergeten, waardoor zij anders reageren dan men zou verwachten.

Andere antwoorden (5)

Ja dat wel,ze krijgen wel vervlakking van gevoelsbeleving maar ze lijden voornamelijk aan geheugenverlies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, juist hele sterke.
Deze zijn echter niet alleen vaak minder gerechtvaardigd maar geven -door een sterk verschil in werkingkwaliteit tussen lange- en korte termijngeheugen een vertekend beeld over het eigen functioneren.
Ik heb er wel eens verstomd van gestaan hoe nauwkeurig mensen dingen uit het geheugen konden beschrijven (die klopten omdat ik ze ook meegemaakt had) maar zich niet konden herinneren dat ze om niets ergens een conflict over maakten, door een storing in hun eigen kortetermijngeheugen.

Veel mensen die door drank Korsakov hebben opgelopen (zou er dan nog een andere manier zijn?!) hebben dit opgelopen door hun gevoelens "weg "te drinken.

Helaas is daardoor het mechanisme beschadigd een objectief zelfbeeld in stand te houden en worden anderen schuldig gehouden voor eigen falen of hun rol in een bepaalde situatie.

Dus emoties ervaren ze zeker maar de redelijkheid/logica is soms ver te zoeken en worden dezelfde fouten vaak herhaald omdat het leermoment wat korte tijd daarvoor was, vergeten.

Zou Korsakov voornamelijk vervlakking geven, dan zou de patient mogelijk minder conflict krijgen met zijn omgeving,
nu wordt het eigen falen vaak niet herkend en voelt men zich boos, machteloos en dan is er de fles.

De term you never walk alone wordt dan ingevuld door een maat die Johnny (Walker) heet.

Ik heb er goede vriendschappen door kapot zien gaan....
En dat was niet door GEBREK aan emoties, wel door misplaatste.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand met Korsakov ervaart nog wel degelijk emoties.
Ik heb wel vaker beroepsmatig met Korsakov patiënten te maken gehad en die konden net zo in huilen uitbarsten of woedend worden net als ieder gezond mens.

Ze kunnen alleen verward zijn met het item waarom ze verdrietig zijn. Zo kan iemand met Korsakov bijv. een foto in handen krijgen van haar overleden echtgenoot, ernaar kijken en met tranen in haar ogen snikkend zeggen;
"Oh, mijn arme vader".
amc
11 jaar geleden
Ze kunnen zelfs steeds opnieuw geemotioneerd raken vanwege hetzelfde. Dit komt omdat ze door hun geheugenproblemen zich niet kunnen herinneren dat iets hen al eerder heeft geraakt. Met andere woorden: ze verwerken het niet goed, omdat ze het niet meer weten. Daarom kan bijvoorbeeld een sterfgeval van lang geleden hen enorm emotioneren (verdrietig maken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Totaal niet,ouders overleden, hoor je niets meer over,hij weet alles beter,terwijl hij er steeds naast zit,hij drinkt tot 3.00 en rookt als een ketter,eet zeer weinig ,gooit eten weg, moeilijk in omgang