Is angst te lijf gaan door hoop te laten verdwijnen slim?

Ik las in een boek dat als je de hoop loslaat de angst verdwijnt. Nou kan ik dat wel volgen, het voelt wel logisch, maar is het ook een goede manier. Wat denken jullie?

Toegevoegd na 2 uur:
het gaat om het idee, niet om mij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor ik antwoord, zou ik graag iets meer willen weten over de gedachtengang van dat boek. Is dat mogelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een roman die ervan uitgaat dat er in ieder deeltje een nieuw universum zit. Een man komt via een ongelukje in Geneve in een andere werkelijkheid terecht. Daar moet hij vechten om te overleven en een groep in die werkelijkheid te redden. Een van de heksen aldaar verteld het hem.

Het beste antwoord

Het is zinvol om 'worst case' te accepteren als uitgangspunt. Vanaf dat moment heb je geen angst voor het verliezen van iets, want je gaat al uit dat het slechtste scenario zich zal voltrekken.
Daarna mag je weer volop hoop hebben, en terecht naar later zal blijken: je zult in de regel beter eindigen dan wat je volgens worst case zou hebben.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze dat bedoelen. Als je niets te verliezen hebt gebeurt er iets. Als ik ervan uitga dat een feestje niet leuk wordt, wordt het vaak (bere) gezellig.

Andere antwoorden (8)

Je angst moet je kunnen overwinnen.
Je zult zelf moeten veranderen, en meer zelf vertrouwen opbouwen.

Wees niet bang voor de angst, maar laat angst bang voor jou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee angst en hoop zijn 2 totaal verschillende emoties dus snap niet de gedachtengang er achter (of je moet hopen dat je angst verdwijnt of zo).

Angst kan je beter zien als een wegwijzer. Als je ergens angstig voor ben moet je onderzoeken of deze angst op "waarheid" of veronderstelling berust. Op deze manier zal je angst voor iets snel verminderen (tenminste dat werkt bij mij altijd)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reële hoop is belangrijk en moet je altijd houden, maar overduidelijk valse hoop , ijdele hoop, kan alleen maar een bron van frustratie en ellende zijn. Die loslaten is denk ik wel goed.

Je kunt hopen op een goede uitslag, en is die uitslag fout, dan ga je daar mee verder. Dat is gezonde hoop.
Je kunt ook hopen dat je een keer de lotto wint. Op zich geen ongezonde hoop, maar ga er niet te veel naar leven, hou het op de achtergrond.
Maar hopen dat iemand zal veranderen, hopen dat een verloren liefde ineens weer voor je neus staat, dat is hoop waar je niks mee kan en die je eigen ontwikkeling in de weg staat. Die hoop kun je beter laten varen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook dat het echt niet goed is alle hoop los te laten. En ik kan me voorstellen dat bepaalde hoop ook in de weg kan staan bij het ervaren van het nu, het accepteren van wat is. Als je hoopt dat iemand je leuk vind bijvoorbeeld, kan dat de angst veroorzaken dat je niet leuk gevonden wordt. Door deze angst heb je nog meer kans niet leuk gevonden te worden. Op die manier kan ik het weer wel volgen.
Als je geen hoop meer hebt is er ook niets meer om bang voor te zijn. Juist het hopen op een bepaalde afloop is de reden dat je bang bent,je weet niet wat er gaat gebeuren dus word je bang ,je vreest dus in feite het onbekende,waaruit volgt dat je het onbekende bekend moet maken waardoor je niet meer bang bent,en je de hoop kunt loslaten.
En op deze manier is het dan ook een goede manierom de hoop los te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké, ik kan je volgen. Je maakt wel een lastige draai. Maar ik ben het wel eens met wat je zegt. Leuke nieuwe input.
Soms kun je bang zijn dat als iets niet gebeurt je leven de moeite niet meer waard is; dat is angst en dat kun je loslaten om te ontdekken dat er dan andere perspectieven zich kunnen openen.
Je moet dus niet blijven hopen op dat ene, maar denken dat er daar voorbij ook nog leuke dingen mogelijk zijn.
En die andere dingen niet bij voorbaat afschrijven, maar ze een plaats gunnen.
Zodra je dat kunt kun je weer hopen en kun je weer verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu ik je vraag nog eens goed lees: nee, dit is niet slim. Hoop is namelijk één van de meest positieve en drijvende kracten die iemand heeft om uit een rotsituatie te komen.
Als je de hoop verliest op een betere toekomst, dan verlies je alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is ook iets in mij dat het idee hoop niet wil/kan loslaten.
Als je hoop dat je angst over gaat ( wat ik denk dat ze hiermee bedoelen) dan is dat beter om dat te laten gaan. Omdat je hiermee creeërt dat je daadwerkelijk een angst heb en daardoor de angst aanwezig blijft. Het is de kunst om zelf in te kunnen zien dat je angst niet nodig is. Dat kan je alleen door te relativeren en dus niet door je bezig te houden met wat je hoopt. Hierdoor blijf je hangen in je angst en pak je het nog niet aan. Dus gooi de hoop weg, ookal is dat best eng in het begin en hou je zo min mogelijk bezig met je angst.

Je zult zien.. je gaat steeds beter en beter relativeren en krijgt daardoor meer grip op je angst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk zijn er angst, boosheid,verdriet en wanhoop! En natuurlijk wil je alles anders voor je hoop! Maar je bent ook sterk en hebt veel wilskracht voor je angst. Ook deze keer te lijf te gaan...