Wat doen therapeuten die hun handen opleggen bij je kruin en voorhoofd?

Ik was bij een therapeut die dit deed en ik vond het niet prettig omdat ik helemaal niet begreep wat ermee werd bedoeld. Het was alsof de therapeut iets aan mij regelt,
ik begrijp de geneeskunst een beetje maar ik kon het niet plaatsen en ik voelde me helemaal niet anders. Wat bedoelen zij ermee? Kun je ook zeggen dat je het geregelde niet prettig vind? Zou een therapeut zich beledigd voelen omdat hij specialist is op dat gebied?
Natuurlijk ging ik wel juist naar die therapeut omdat ik die goed vond maar dat voelde ik meer op afstand.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Wat de therapeut "technisch gezien" doet is waarschijnlijk ofwel het reguleren van energiestromen binnen jouw lichaam, ofwel het reguleren van het contact tussen de energiepoorten van jouw lichaam en de energiebronnen in de kosmos.

Zoek maar eens op kruin-chakra - dat is een bekende energiepoort.

Door handoplegging probeert hij dus jouw energiebalans te corrigeren. Dat doet hij omdat hij
a) gelooft dat jouw energiebalans niet in orde is
b) gelooft dat die chakra's en dergelijke bestaan

*Waarom* hij dat doet, zul je aan hem moeten vragen. Dat is een terechte vraag, want jij hebt het volste recht te weten *wat* hij doet en *waarom* hij dat doet.

Eigenlijk verbaast het me dat hij dat zelf al niet heeft verteld. Of heeft hij het misschien wel verteld, maar is de uitleg langs jou heengegaan omdat jij erg in spanning zat bij dat bezoek?

Juist in de alternatieve wereld zijn de behandelaars normaal gesproken erg goed in het contact leggen met de cliënt; dat is in dit geval dus mislukt.

Stel de volgende keer gewoon vragen. Dat kan, dat mag, en dat is normaal.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo verdien je wel puntjes.
En je geeft wat ze vragen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat klinkt negatief, Ed. Toch geeft mijn antwoord gewoon aan hoe ik het zie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Energiestromen, energiepoorten en de energiebronnen in de kosmos, kruinchakra's, dat is dus gewoon wat je ziet?
Op internet misschien.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nope, dat is het geloof van de therapeut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)

Andere antwoorden (5)

Een goede arts of therapeut legt je precies uit wat hij gaat doen, waar het voor nodig is, en wat het verwachte resultaat is. Als je therapeut niet merkt dat jij dit niet prettig vindt, dan moet je dat gewoon zeggen. Vraag wat de bedoeling is van het handen opleggen. Waarschijnlijk vind je het minder onprettig als je er de noodzaak van inziet. Is dat niet zo, overleg dan met de therapeut. Hij zal zich niet beledigd voelen, vooral omdat hij (zoals je schrijft) specialist is, en weet dat een goede communicatie met een patient een heel belangrijk onderdeel is van een behandeling. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die mensen werken met suggestie en vertrouwen.

Een goede vertrouwensrelatie werkt helend. Het gaat veel minder om wat hij precies doet, welke therapeutische richting hij volgt.

Het gaat er wel om dat jij je gehoord en gewaardeerd voelt. Dan precies dat werkt genezend.

Wat jouw therapeut dus helemaal fout deed, is deze essentie aan jou overbrengen. Dat hand-opleggen is maar bijzaak, hoofdzaak is het vertrouwen overbrengen.

Maar misschien is hij dat 'vergeten'. Geef hem eventueel nog een kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi janny, ik begrijp wat je bedoelt. Ik kan ja aanraden om eens te googelen op 'schematherapie'. Er zijn ook boeken over. Wat je dan te weten komt, kan je verder helpen.
Hand opleggen en helpen op afstand klinkt als reiki. Voor de werlzaamheid ervan is overigens geen wetenschappelijk bewijs, al is reiki een van de weinig 'alternatieve' geneeswijzen waarvoor een overweldigede hoeveelheid aan anekdotische onderbouwing bestaat (i.e.g. voor reiki 1, handoplegging; van reiki master -op afstand- weet ik niet hoe t zit met onderbouwing). Reiki 1 is hard op weg om een zgn.'evidence based' behandeling te worden voor o.a. pijnklachten en milde vormen van ontstemdheid (zeg maar: lichtjes depressief). Het enige dat no mist is een wetenschappelijke studie die al het verhalend bewijs bundelt. Langzamerhand beginnen er meer artsen en GGz-behandelaren 'energiebanen' te erkennen als belangrijk en te beinvloeden onderdeel van het geheel 'de mens'. Daarmee komt ruimte voor 'alternatieve' behandelingen als reiki, maar ook bijv. dolfijnen- en paardentherapie. Voorafgaand aan deze 'fringe'-therapieen waren acupunctuur en -pressuur, en running therapie al min of meer geaccepteerd als 'parathetepeutische' interventies.
De handoplegging heeft te maken met het beinvloeden van energiebanen in je lijf. Reiki therapeuten zeggen, doorgeefluik / focuslens te zijn voor kosmische energie die sowieso de hele tijd om ons heen is. Met het gericht doorsturen van die energie door jouw lijf, zouden energieblokkades opgeheven worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben hier een beetje ervaringsdeskundige in als patiënt, wekelijks liet ik liggend op een soort massagetafel mijn chakra's openen, mijn energiestromen "reguleren" en nog meer wat ik nu vergeten ben.
wat ik mij herinner is dat ik altijd moe aankwam en daarna 'verkwikt'/'opgefrist' weer vertrok.

het is mogelijk dat je het geheel niet prettig vindt omdat je je niet relaxt voelt bij deze therapeut, om wat voor reden dan ook, dat kán en je zou niet de eerste zijn !
het kan ook dat je het niet prettig vindt om op bepaalde plaatsen aangeraakt te worden.
als de therapeut een man is en je zou je prettiger voelen bij een vrouw, dan moet je het zeggen, net als wanneer je de aanraking op bepaalde plekken niet prettig vindt, zeg het, dan kan er iets aan veranderd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens een sessie pas ik het ook wel eens toe.
Doe dat geheel op intuïtie.
Of ik daarbij iets opent, vind ik niet zo van belang, hoe het werkt ook niet.
Het resultaat is het enige dat telt.
Wel brengt de handoplegging iets op gang, dat buiten ons zelf om gaat

Wat er echt gebeurt is veel meer dan suggestie.
Veel mensen voelen ' iets' stromen.
De plaats waar ze pijn hebben wordt ineens heftiger.
Een gevoel van extreme warmte/ hitte, komt nogal eens voor, maar niet altijd.
Vaak raken mensen sterk afwezig, kunnen niet meer nadenken, praten heel vreemd of helemaal niet.

Dan ineens, is het voorbij, wat nog even( of langer) blijft is een geluksgevoel dat heel intens kan zijn, vaak ook tranen van geluk.
Pijnen zijn weg of aanzienlijk minder.

Als jij van dit alles niets kan waarnemen, is het mogelijk dat je het blokkeert, het onbewust niet toe laat.
Best mogelijk dat bepaalde aanrakingen er voor als niet prettig is/ wordt ervaren en je daardoor blokkeerde.
Mogelijk ervaar jij de energie van je therapeut niet als prettig.
Ga dan op zoek naar een ander.
Dat je niets voelt, is een teken dat er ook niets/ weinig gebeurt , mogelijk later alsnog wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ed, een heel belangrijke zin uit jouw antwoord is de volgende:
"Wat er echt gebeurt is veel meer dan suggestie." Mag ik vragen hoe je daarbij komt? Alle onderzoeken die ik ken, konden namelijk geen enkel verschil laten zien tussen wat er bij zulke sessies gebeurt enerzijds, en pure suggestie anderzijds.   janny, die aurazieners zien echt aura's - dat is intussen wel algemeen geaccepteerd. De vraag blijft echter of de aura's die zij zien, ook werkelijk bestaan. Een tienjarig meisje heeft ooit een test bedacht om daar achter te komen. Ed kent die test wel: de deurtest, of de muurtest. Er is nog nooit iemand geweest die is geslaagd voor de test van dat tienjarig meisje. Dit is een feit waar we, naar mijn persoonlijke mening, niet omheen kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie geen aura's, ik voel wel iemands energieveld.
Dat is bij iedereen verschillend van groote.
Als iemand ( jouw therapeut) in jouw energieveld komt, kan je dat ervaren als zeer onprettig, zelfs bedreigend.
Hij is er voor jou niet welkom. Je reageert door je direct af te sluiten, dus gebeurt er verders niets en voel je ook niets.
Mogelijk heb je onbewust geen vertrouwen in die man ( is het een man? )
Zie het als een egeltje die in je tuin loopt, zodra je te dicht bij komt vertrouwt hij het ook niet meer en rolt zich op, zet zijn stekels uit en je kunt er voorlopig niets meer mee. Tijdens een sessie/ behandeling is de therapeut maar een tussenpersoon, die zelf niet veel kan.
Het gebeurt buiten hem om, maar wel via hem.
Hij geeft de energie, of wat het dan ook is, alleen maar door. Je bent zelf ook nogal erg gevoelig en pikt allerlei zaken op, dat weet je zelf ook wel, je voelt het ook, maar tegelijk brengt het je in grote verwarring. Een therapeut moet voor jou iemand zijn, die je blindelings kan en mag vertrouwen, je je graag toe wilt laten in jouw energieveld, iemand waar je blij van wordt, waar je je fijn bij voelt, maar in je verhaal begrijp ik dat het iemand is, die je al van vroeger kent, voor jou de enigste die je persoonlijk kent, dus ga je naar hem toe, ondanks dat het bij jou niet echt werkt met deze persoon. Praat er met hem over, stel je vragen, vertel over je gevoel, verandert er niets, ga dan op zoek naar een ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo, je weet hoe het zit, je weet hoe ik soms afwijkend denk, jij kent ' alle' testen, ik weet de meeste uitkomsten en houd er dagelijks rekening mee.
Maar veel van mijn ervaringen, passen niet in de antwoorden van die testen.
Voor jou volkomen onmogelijk.
Voor mij een wekelijks gebeuren.
Als al deze dingen die met mensen bij mij gebeuren, worden veroorzaakt door pure suggestie, dan ben ik een heel bijzonder mens, maar die eer komt me niet toe.
het gebeurt via mij en niet door mij. Ik vind het nog steeds jammer, dat we elkaar nooit hebben ontmoet, dan zal blijken, dat we allebei gelijk hebben.
Dat is de enige dialoog tussen ons die zinvol en leerzaam is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
janny, blijf je zelf, ga je niet aanpassen voor een ander.
Blijf in je zelf geloven.
Hulp op afstand komt meer voor dan je zult denken en het werkt.
Ooit komt er een tijd dat je een ander kan en wilt toelaten in je eigen energieveld, pas dan heb je de volgende stap gezet.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ed, als jij al dit soort dingen kunt *zonder* suggestie, zou je inderdaad een heel, heel bijzonder mens zijn. Eerlijk gezegd acht ik de kans hoger dat er ook in jouw geval sprake is van pure suggestie, net als in al die tienduizenden andere gevallen, dan dat jij de allereerste uitzondering zou zijn die ooit zou worden gevonden. janny, wat jij 'energie' noemt, is vaak onderzocht. Daaruit bleek steevast dat er geen aanwijzingen zijn voor zo'n 'energie'. Er zijn wel enorm veel aanwijzingen voor het waarnemen van heel kleine subtiele veranderingen in het gedrag van de ander. Een bekend voorbeeld is het aanvoelen van de sfeer die ergens hangt. Dat blijkt puur te worden veroorzaakt door het gedrag van de mensen die al aanwezig zijn op het moment dat je binnenkomen. Die mensen vertellen jou, zonder dat zij of jij het weten, welke sfeer er hangt. Als er eerst iets in een kamer gebeurt, en dan bedoel ik ofwel twee mensen die elkaar haten en die elkaar totaal verrot schelden, ofwel een stel dat diep van elkaar houdt en elkaar in die kamer voor het eerst sinds lange tijd weer ontmoet, dan kan *niemand* daarna vertellen of de sfeer in de kamer positief of negatief is. Dat jij de hulp voelt, is iets positiefs - maar je "doet het jezelf aan" (hoe zeg je dat op z'n positiefs). Het is het *idee* dat je wordt geholpen, en de *overtuiging* dat dit helpt, die er samen voor zorgen dat je je daadwerkelijk geholpen voelt. Een goede acteur die net doet of hij jou helpt maar die het in werkelijkheid geen lor kan schelen hoe het met jou gaat, zou hetzelfde resultaat bereiken - dat is bewezen.