Waarom zijn mannen/studenten met een hoger opleiding minder technisch en onhandiger dan wat lager opgeleide?

Zijn heren die nog geen auto band kunnen verwisselen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Omdat ze vaak in hun opleidingen geen praktische kennis hebben opgedaan in dat soort dingen. Ze hebben zich met name gericht op hun toekomst, hun specialisme en vak.
Lager opgeleidenen hebben vaak veel technische vaardigheden aangeleerd gekregen op school en zijn vaker werkzaam in de 'handvaardige' beroepen zoals monteur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zien vorige vraag...

http://www.goeievraag.nl/vraag/mensen-onhandig-anderen-juist-helemaal.26959
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een vooroordeel, zeg ! Mijn man heeft een prima opleiding EN kan alles maken/repareren wat zijn ogen zien. Leidingwerk, electra, de auto's en motoren, bouwen, timmeren, lassen, stuccen, monteren - gewoon alles. Gewoon een technische jongen die wat langer heeft doorgestudeerd. (Wel lekker goedkoop trouwens hoor, alles zelf kunnen).

Wel is het zo dat jongens die NIET zo goed kunnen leren, zeker 'vroeger' , toen we nog een LTS hadden, eerder voor een technisch beroep werden opgeleid. (Tegenwoordig vaak ook administratief), waardoor in de technische sector mannen met een minder groot leervermogen zijn oververtegenwoordigd ; de bouw, elektriciens, loodgieters, lassers, machinebankwerkers.....
Als ze hun werk leuk vinden, kunnen ze van dat hun deelgebied zeer grondige en diepgaande kennis opdoen. En ook ervaring geeft inzicht. Maar dat impliceert niet automatisch dat een goeide elektricien ook een goeie dakdekker is, of dat een goeie tegelzetter goed auto's kan repareren.

En dan heb je nog de mensen die wel alles zelf DOEN , maar dat niet perse ook heel goed kunnen....dan is het wel eens pijnlijk hun handwerk te moeten bewonderen. En dan maar hopen dat het niet ter plekke in mekaar dondert.

Ik denk dat het een vooroordeel is, gebaseerd op het feit dat die beroepen nu eenmaal vaak worden uitgevoerd door jongens met een wat lagere opleiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft zijn specialiteiten,maar voor iedereen geldt je moet er aan beginnen,en willen.
en je kunt niet alles tegelijk,als je ergens aan begint doe het dan goed,anders krijg je half werk en dat schiet ook niet op.
en een fietsenband plakken,dat kan in principe iedereen,maar je moet wel even weten hoe het werkt,maar als je iemand hebt die het jou een paar keer voor doet,en zelf laat doen,dan leer je dat zo.
maar wel zelf doen en niet kijken hoe een ander het doet,want dan leer je het nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn juist hoger, of eigenlijk anders opgeleid, omdat ze geen benul van techniek hebben. Als ze niet zouden hebben doorgeleerd, konden ze helemaal niks. Nu kunnen ze in ieder geval andere mensen betalen voor dat wat ze zelf niet kunnen (of willen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen benul van techniek, dan in vredesnaam maar studeren? Dat idee? Grapje, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent geen man (daar ging de vraag over); voor jou gelden andere regels. ;-) Daar waar mannen tenchinsch zijn, zijn vrouwen vaker begaafd in het sociale werkvlak. Natuurlijk mag je niet gerenaliseren, maar deze vraag vroeg daar gewoon om. Als je nou geen benul van techniek hebt en absoluut onhandig bent, wat blijft er als man dan over om te doen?
Juist, studeren of verkoper worden. :-) (Ik vraag me vaak af wat dat soort mannen vroeger werden... )