In welk geval vertel je over vriendschap?

Men kent wel drie soorten vriendschap. Ten eerste het samen iets doen, de vriend is dan een 'stapmaatje'. Ten tweede er vriendschap waarbij het gaat om iets voor elkaar te doen. Dat is op onderhandelingsbasis, waarbij beiden een onbewuste boekhouding bij houden. En ter derde is er vriendschap gebaseerd op waardering van iemand als persoon.

Mijn vraag gaat hier om: wat is gebruikelijk bij deze drie vormen, om te vertellen aan je eigen familieleden.

Het zou kunnen zijn, bijvoorbeeld, dat het de gewoonste zaak van de wereld is, dat je familieleden bekend zijn met je vriend uit categorie 3; dus dat het ongebruikelijk is om dat geheim te houden. Dat soort dingen dus, over de drie soorten.

Toegevoegd na 3 uur:
Ok, over de achtergrond van deze vraag: de informatie kan nuttig zijn, om door mijzelf te beoordelen hoe de 'vriend' zijn vriendschap met mij ziet.
Want bij de drie soorten, is het wel zo (volgens mij) dat er wederkerigheid is. Dus dat de vriendschap door beide vrienden als van dezelfde soort wordt beleefd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je een theorie aan het ontwikkelen? Anders zie ik niet in wat deze vraag in de categorie wetenschap doet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Filosofie (Aristoteles), psychologie (relaties), kennistheorie (waarneming en logisch denken).

Het beste antwoord

Als ik het goed begrijp gaat het erom welke vriendschap je geheim houdt voor je familie en welke vriendschap niet?
Ik zou zelf niet weten waarom je je vriendschappen geheim zou willen houden, maar misschien bedoel je wel meer over welke vrienden je praat of niet, zonder bepaalde intenties van geheim houden of niet?
Ik denk dat het allemaal best persoonlijk is. Ik bedoel: de één praat veel over zijn vrienden, de ander maar weinig. Dus wat gebruikelijk is, moet je wel relatief zien.
Ik denk dat de familieleden over het algemeen wel op de hoogte zijn van je 'echte' vriendschappen (categorie 3). Van de andere 2 vormen van vriendschap zullen de namen van diegenen wel eens voorbij vliegen, maar daar zal het wel een beetje mee ophouden denk ik.
Verder vind ik zelf dat je niet hoeft te praten over vriendschappen als je daar zelf geen behoefte aan hebt. Als je iets wilt vertellen over iets wat je gedaan hebt met een bepaalde vriend, dan doe je dat, en als je dat niet wilt, doe je het niet.

Ik weet niet zo goed of dit nu een persoonlijke vraag van jou is, of meer in het algemeen, dus als dit niet het antwoord op je vraag is, zou je misschien iets specifieker de vraag kunnen stellen. Of gewoon wachten tot iemand anders met een beter antwoord komt natuurlijk..;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Pas als je vriendje echt een soort partner wordt, heeft het zin je ouders, broer of zus er iets over te vertellen. Als je alleen samen een biertje of zo drinkt niet. Als je meer fases onderkent mag je van mij, maar ik zou als ik jou was pas echt over hem beginnen als jullie beiden denken: Het klikt echt, met hem wil ik álles doen en dan bedoel ik ook alles, desnoods verloven en zelfs trouwen. Je kan natuurlijk wel je beste vriendin in vertrouwen nemen en zeggen: Ik heb met X zo lekker ge..., maar je had het over familie. Die zijn echt niet in seksuele escapades geïnteresseerd, meisje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Klaas, ik heb niet echt ee nzinnig antwoord op je vraag omdat het bij mij helemaal niet zo plastisch werkt. Er zijn wat mij betreft geen strakke scheidingen en categorieen. Iemand voelt als een vriend, of niet. In het tweede geval is het een kennis, al dan niet een vage kennis. Wat me ook opvalt is dat je eerst 'stapnmaatjes' noemt en daarna een soort vriendschap op onderhandelingsbasis. Bedoel je ook dat je naar jouw idee meer binding hebt met de tweede groep dan de eerste? Zo zou dat bij mij bijvoorbeeld niet werken. Wat mij betreft valt wat jij als tweede categorie noemt onder zakelijke contacten. Wat dat betreft betwist ik dat er altijd sprake moet zijn van wederkerigheid. Als wij elkaar zouden kennen in de hoedanigheid die je schetst bij je tweede categorie zou ik bijvoorbeeld absoluut niet spreken van enige vorm van vriendschap, jij kennelijk wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je niet alleen aan de hand van het feit of iemand jou verzwijgt naar familieleden toe kan opmaken of diegene jouw wel of niet als vriend ziet. Er kunnen vele andere redenen zijn waarom je verzwegen wordt.

Maar als het zo is dat diegene jou bijvoorbeeld alléén belt als hij/zij problemen heeft maar verder niet dan word je als een prullenbak behandeld en niet als vriend.
Als je alleen contact hebt met elkaar met als doel dat jij de problemen van de ander ook nog eens op kan lossen, dan word je misbruikt.

Eenrichtingsverkeer is geen echte vriendschap.

Maar dat weet je eigenlijk ook wel Klaas.
Belangrijker is om na te gaan waarom jij jezelf laat gebruiken/misbruiken.
Belangrijker is of jij zelf dit eigenlijk wel ziet zitten.
Heeft hij/zij alleen iets aan jou of jij ook aan de ander?
Hebben jullie het ook nog weleens over gewoon leuke dingen en niet altijd over problemen? Láchen jullie samen? Hebben jullie enkele gezamenlijke interesses?

Het is net als met de liefde,
als jij niet zeker weet of je verliefd bent ben je het niet, want als je echt verliefd bent weet je dat écht wel.
Als je niet voelt dat er vriendschap is...