Treedt het Werther effect ook op bij het lezen over het Werther effect?

Werther effect: de toename van het aantal zelfmoordgevallen binnen een populatie na berichtgeving over zelfmoord in de media.

Ik vroeg me af of veel aandacht voor het principe 'Werther effect' in de media, het Werther effect tot gevolg kan hebben (of bijvoorbeeld het op grootschalig niveau laten maken van werkstukken over het Werther effect, waarbij veel leerlingen zich erin moeten verdiepen).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het zal nooit de directe aanleiding zijn om tot deze daad te komen.
Kinderen moeten al labiel zijn en al langer met plannen lopen, wil het het bezig zijn met het Werther effect ,enige invloed op ze hebben.
Met andere woorden, bezig zijn met het Werther effect kan mogelijk het moment versnellen/ vervroegen, het te doen, maar het had waarschijnlijk toch zullen gebeuren, maar dan mogelijk in een later stadium.
Zelfdoding bij kinderen komt in ons land erg veel voor, gelukkig is de media erg terughoudend geworden met dit soort gebeurtenissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
interessante vraag. naar mijn weten is dit nooit onderzocht. wel blijkt dat mensen met suicidale ideaties tamelijk selectief zijn in het 'vinden' van berichten (b.v. bij rouwadvertenties) en deze helpen ze soms wel over de angst om zo'n daad te verrichten. Een voorbeeld is de toename van suicides na de dood van A. Kamerling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas veroorzaken gebeurtenissen die veel aandacht krijgen , vaak een hype.
Dat zie je helaas ook bij zelfmoord en het zal vermoedelijk ook gelden voor het ruim onder de aandacht brengen ven het Werther effect.

Laten we eerlijk zijn; mode bijvoorbeeld bestaat omdat er trendsetters en trendvolgers zijn.

Sommige mensen willen aandacht, desnoods post mortem.
Een zieke geest gaat met berichten waar aandacht aan geschonken worden, verkeerd om.

Wij hebben het Wehrter-effect van zeer dichtbij meegemaakt, na de zelfdoding van haar vriendin heeft een pleegdochter van ons zich ook van het leven beroofd, op zo een wijze dat dat onontkoombaar was.

Blijkbaar triggert het Werther-effect een (reeds zich opbouwend) zelfmoordneiging.

Als je dit transponeert naar de mode (en het achterliggende anorexia-probleem) kun je dus ook een spin
off veroorzaken door het beschrijven daarvan.

Ik denk dat het mede daarom goed is ons met de positieve dingen in het leven bezig te houden, de daaruit voortvloeiende gunstige effecten helpen anderen ook vol te houden.
Goed voorbeeld doet goed volgen, helaas is ook het omgekeerde waar.

Niets is spottend of beledigend bedoeld, ik meen zeer serieus wat ik geschreven heb, wel is het een eigen mening.