Ook al ben ik niet altijd van de links, hier kun je veel gegevens vandaan halen. Ook al gaat het niet zo zeer over de persoonlijkheid is wel opvallend dat vele beroemdheden en zeer creatieve personen linkshandig zijn.

Dus ik ben van mening dat het wel je persoonlijkheid beinvloedt en dan met name op creatief vlak.
Wist je dat 10% van de wereld linkshandig is??

http://www.linkshandig.info/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in huis is het 100% linkshandig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier 100% rechtshandig en toch soms creatief!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe is het mogelijk.....

Andere antwoorden (6)

Ik heb wel eens gelezen dat linkshandige mensen creatiever zijn dan rechtshandige mensen, mijn dochtertje (3 jaar) is linkshandig kan het (nog) niet merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker... En "verrekte" veel zelfs... Ik ben links en ik gebruik een verkeerd gedeelte om te schrijven en ik heb dus een ander gedeelte over...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Nee, het zou wel kunnen zijn dat het verschil in hersenstructuur dat samenhangt met linkshandigheid, ook samenhangt met een karakterverschil, maar die verschillen in persoonlijkheid worden dan niet veroorzaakt door linkshandigheid.
Er zou dus wel een verband kunnen zijn tussen persoonlijkheid en linkshandigheid, maar het een wordt niet veroorzaakt door het ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach nee, ik denk het niet, anders zouden we aan iemands persoonlijkheid moeten kunnen opmaken of hij of zij links of rechtshandig is... En dat is me nog niet gelukt!

Of ben jij links Sharona?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, linkshandigheid heeft geen invloed op je persoonlijkheid. Wanneer dit wel zo zou zijn, zou er dus een causaal verband moeten zijn (X veroorzaakt Y). De linkshandigheid van Jantje zou dan de oorzaak moeten zijn van (een) bepaalde persoonlijheidstrek(ken) die Jantje bezit. Dit is niet het geval.
Linkshandigheid en bepaalde persoonlijkheidstrekken kunnen best met elkaar correleren (dus een verband, een samenhang vertonen), zelfs meer dan rechtshandigheid met die persoonlijheidstrekken vertoont. Zo beweren onderzoekers dat linkshandigen creatiever zijn dan rechtshandigen. Dit kan absoluut zo zijn. Dit geeft echter geen causaal verband aan. Immers niet alle linkshandigen (X) zijn creatief (Y). In dit geval wordt Y dus niet veroorzaakt door X. Ook andersom is dit trouwens niet het geval. X wordt niet veroorzaakt door Y, want niet alle creatievelingen zijn linkshandig. Er bestaat dus geen causaal verband tussen de twee variabelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens dit onderzoek blijkbaar wel:

Linkshandige mensen zijn vaker zenuwachtig en onzeker over hun acties, dan rechtshandigen. Dat blijkt uit een studie van Britse wetenschappers.
Volgens de wetenschappers heeft die onzekerheid mogelijk te maken met de manier waarop de hersenen van linkshandigen werken. Bij mensen die voornamelijk links georiënteerd zijn, is de rechterhelft van het brein dominant. Dat hersengebied wordt ook geassocieerd met het verwerken van negatieve emoties en het vermogen om impulsen in bedwang te houden.

"Linkshandigen hebben meer de neiging tot zenuwachtigheid als ze iets gaan doen", zegt hoofdonderzoekster Lynn Wright deze week in het wetenschappelijke tijdschrift New Scientist. "Rechtshandigen beginnen vaker gewoon aan iets."