Hoe kan het dat veel mensen een zelfde levens visie hebben?

Als ik het voorbeeld neem in mijn omgeving. Mijn ouders, ik en mijn man, andere vrienden en vriendinnen in mijn omgeving delen dezelfde levensvisies met elkaar. Ze willen allemaal met elkaar hetzelfde bereiken en hebben dezelfde doelen voor ogen.

Nu vraag ik mij eigenlijk af hoe dit mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Dat komt door je opvoeding.

Je levensvisie is in groten lijnen het zelfde als kleding en taal. Ja praat, draagt, en gelooft wat je word geleerd!

Voorbeeld:
Je ouders geloven. Je word naar 'n school gestuurd die de geloofsvisie ook aan jou over brengen. Je gaat op die school om met andere kinderen, wat je vrienden worden en die ook diezelfde visie word aangeleerd. Je gaat naar de kerk. Christelijke Middelbare school. Je krijgt wekelijks Godsdienst. Je komt 'n leuke vriend(in) tegen in de kerk. Gaat trouwen (voor de kerk natuurlijk). Krijgen kinderen en sturen die weer naar 'n Christelijke kerk. En zo gaat het maar door...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Daar kies je zelf voor, blijkbaar kies je (deels is het voor je gekozen) voor mensen die eenzelfde levensvisie hebben. Blijkbaar hecht je daar veel waarde aan binnen relaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn doorgaans kuddedieren, en de idealen die ze voor ogen hebben zijn aangeleerd door de samenleving! Daardoor zit er zo weinig verschil in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soort zoekt soort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je afkomst, je opvoeding , je opleiding en je woonomgeving bepalen voor een groot gedeelte wat je levensvisie is.

Woon je op het platte land, dan zal die anders zijn dan in een grote stad, kom je uit een arbeiders millieu, dan zal het anders zijn dan je van stand bent.

Een andere oorzaak is de gekozen partner, vaak kies je voor iemand die ongeveer net zo'n visie heeft dan je zelf.

Gelijkgestemde trekken gelijkgestemde aan.
En als laatste is er natuurlijk ook de toevalsfactor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leuke is dat het dus ook heel anders kan zijn. Dat je die levensvisie helemaal niet deelt. Vaak gaat dan ieder zijn eigen weg in het leven. Misschien dat het daarom zo lijkt alsof je met allemaal gelijkgestemden leeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt omdat ze één zijn... Iedereen die één is voelt één... En als jij dat een levensvisie noemt, dan moet dat één levensvisie zijn, dat kan toch niet anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voorbeelden die je noemt zijn allemaal mensen die jij in jouw omgeving wilt hebben.
Je zoekt ze uit want diegene kunnen jouw vrienden worden. Daar vind jij het namelijk prettig om tussen te zijn.

Jou ouders heb je niet uitgekozen, maar omdat jij zo lang onder je ouders bent geweest, vindt ik het wel logisch dat je op ze lijkt, ook qua levensvisie.
Het zou gek zijn als je niet op je ouders zou lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We worden opgevoed door onze omgeving
en door de media- op school heb je omgang
met gelijkgeaarden (of niet)

Stel je wijkt af van deze norm - wat kies je dan?