Waar komen sommige dromen vandaan?

Ik droom heel vaak en meestal kan ik dan de volgende ochtend wel verband leggen met iets wat ik de vorige dag heb meegemaakt of gehoord of gezien heb. Ik neem aan dat dit toch op de een of andere manier in mijn onderbewustzijn blijft hangen en doorwerkt in mijn droom, dus zo'n droom vindt ik dan ook niet zo gek.

Maar vanacht bijvoorbeeld: Mijn oom en tante die ik al lange tijd niet meer heb gesproken of gezien die storten in mijn droom op groote hoogte neer in een luchtballon nadat ik ze een grote ijzeren mast heb zien raken. Dat zijn dan van die dromen waarvan ik denk: Hoe kòm ik erop? Er is dan echt helemaal niets wat ik in verband kan brengen met de vorige dag, of zelfs de afgelopen periode.

Waar haal je zoiets vandaan wat eigenlijk kant noch wal slaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een droom is een verwerkingsproces van de indrukken (angst, vreugde, telleurstelling, nieuwsgierigheid) en gebeurtenissen (ruzie, drukke werkdag, stress, feest) die je overdag hebt meegemaakt. Onze hersenen werken met associaties om het geheugen aan te spreken. Dromen komen vaak in symbolische uitingen tot ons, daarom wordt de uitleg van een droom vaak als symboliek gegeven. Door te dromen en dingen op deze manier te verwerken en op te slaan creëer je een soort van 'reset-knop' van je geestelijke welzijn.

De mooiste dromen zijn de lucide dromen, dat is het moment dat je droomt en je beseft dat je in een droom bent zonder dat je er van wakker schrikt, op dat moment kan je alles doen wat je wilt binnen die droom, vliegen, je bent sterk, je hebt aantrekkingskracht, geld, alles wat je maar wilt. Je kan jezelf aanleren om lucide dromen te krijgen door tijdens je droom stil te staan en naar je handen te kijken een paar keer, en dan kom je tot het besef dat je droomt, doe je dat niet dan lijkt hoe bizar alles eruit ziet of wat er ook gebeurt tot je eigen werkelijkheid te behoren, net als onder hypnose want dromen en hypnose liggen erg dicht bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

waarschijnlijk heb je gewoon aan ze gedacht en heb je iets met een ballon gezien of gehoord of zo iets (misschien hoogtevrees)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hen3ette... De droom faciliteert slaap... Dat is iets wat je niet moet vergeten... De droom maakt de slaap mogelijk...

Je lichaam weet dat dat waar het van overtuigd is realiteit maakt... Dit is een heel belangrijke zin... Snap die goed...

Dus als het zo is dat het lichaam in zijn eigen ervaring DAT waar maakt waar het van overtuigd is, dan is het simpel, draai het lichaam een rad voor ogen en dan gelooft het wat anders en dan is het van die oude overtuiging af en die nieuwere maakt diep slapen mogelijk...

Dus ik zal je droom niet verklaren, maar alleen een nieuwe zienswijze aandragen om naar het fenomeen "dromen" te kunnen kijken...

Als je het niet kunt dan leg ik de droom wel uit...

Laat ik als laatste nog zeggen als antwoord op je laatste zin in je vraag.

Slaat alles waar je van overtuigd bent dan wel kant noch wal? Of is het net zo onwaar als wat jij in je droom naar je bewustzijn draait...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt interessant maar ik snap het niet echt. Waarom heb je als persoon nieuwe overtuigingen nodig om diep te slapen? Welke conflicten moet je dan oplossen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je voor dat je echt heel veel honger hebt, dan belet je die honger om diep te slapen... Is toch duidelijk, het is te onveilig, te koud, enz enz... Dus wat doet het systeem dan, dan droomt het van een buffelmaaltijd en je schranst je vol... Dan krijg je een gelukzaligmakende uitbuiking en je glijdt in de vergetelheid van diepe slaap als vanzelf...
Om je dromen te begrijpen moet je je gedachten nauwkeurig volgen. Wat je in een onbewaakt moment gedacht of gezien hebt kan wel in je droom terugkomen. Het kan niet anders of je hebt eerder aan je oom en tante gedacht en over een luchtballon gelezen en nagedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op deze website vind je veel betekenissen van een droom,mischien dat je daar je droom in kan vinden en er een verklaring er voor is.
ik heb al gekeken bij neerstorten maar daar konden ze niks over laten zien,wel kan je bij een vakkende droom kijken:

Dromen waarin je valt zijn vrij algemeen. Bijna iedereen heeft welleens een vallende droom gehad. Zoals met de meeste algemene dromen, is een vallende droom een indicatie van bepaalde onzekerheden en angsten. Je voelt je overweldigt door iets uit het echte leven. Je zal het gevoel hebben dat je de boel even niet in de hand hebt. Dit kan slaan op je werk of op je relatie. Het is een aanwijzing dat je je basis even kwijt bent en even niet kan meekomen met de drukte van het echte leven.

Als je valt, is er niets waaraan je je vast kunt houden. Je wordt door een onbekende kracht min of meer naar beneden gezogen zonder dat je er enige controle op hebt.Dit kan parallel zijn aan hoe je leven op dit moment in elkaar steekt.

Vallende dromen zijn vaak een aanwijzing voor een gevoel van falen of minderwaardigheid in een bepaalde situatie. Dit kan de angst zijn om te falen in je werk of school, verlies van status of om te falen de liefde. Je schaamt je en hebt een gebrek aan trots. Je zou kunnen voelen dat je niet mee kan komen.

Volgens Freud duidt een vallende droom erop je op het punt staat om aan een sexuele impuls toe te geven.