Wat bedoelde Freud met : 'mensen beschermen hun neurosen als een leeuwin haar welp ?

En wat heeft dit tot gevolg voor een persoon ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Freud's beeld van een leeuwin die haar welp beschermt wordt misschien verduidelijkt door wat hij over weerstand zegt:

"als wij trachten een patiënt te genezen, hem van de verschijnselen van zijn lijden te bevrijden, dan biedt hij taaie, heftige weerstand aan onze pogingen daartoe en blijft die bieden tijdens de hele duur der behandeling. Dit feit lijkt zo zonderling dat wij moeilijk kunnen verwachten op ons woord geloofd te zullen worden"

Kortom, als eenmaal een reactie op een situatie is ontstaan (de neurose) dan die niet gemakkelijk te verhelpen, de patiënt zal op alle mogelijke manieren (onbewust) tegenwerken.

Dat betekent voor wie zich dit realiseert en bewust van neurosen of andere problemen verlost wil worden......... Zoek een therapeut die hier ervaring mee heeft, verschijnselen als overdracht tegenoverdracht kent.

Want tegelijkertijd zegt Freud over die weerstand: "... zij bevat zoveel van het geschiktste materiaal uit het verleden dat ......het de beste steun wordt"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dit idd precies wat er mee bedoeld wordt. Een plusje van mij.

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat hij bedoelt dat de neuroses zo overheersend zijn in de binnenwereld van een persoon, dat simpele feiten uit de buitenwereld er niet toe doen. (Lichaamsbeeld van een anorexiapatient, een schone kamer bij iemand met poetsdwang)
In de praktijk gaat de vergelijking mank, want als een leeuwentroep een ander mannetje heeft, doodt dat mannetje alle welpen. Enfin, het geeft een beetje aan hoe je Freud kunt plaatsen, zeer intelligent, grote mensenkennis, gevoel voor beeldspraak en details, maar vanwege de zwakke onderbouwing op grond van feiten en vergelijkingsmateriaal wetenschappelijk niet meer serieus genomen.

Hij was een alchemist van de ziel, maar tegenwoordig begint de psychologie op een echte wetenschap te lijken en zijn de psychoanalytici verbannen uit de reguliere behandeling.
In de 70'er jaren van de vorige eeuw bepaalde de theorieen van Freud ook nog de thematiek van de literatuur en de films, alsmede de analyse daarvan. Van Nabokov is bekend dat hij een enorme hekel had aan de wonderdokter uit Wenen. Het is met Freud een beetje als met de Bijbel, je kunt er op enig moment een test of gedachte uithalen die je goed kunt toepassen, op het geval in kwestie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Freud vergeleek de dwanghandelingen van neurotici zelfs met de verrichtingen in een godsdienstige oefening.
Hij stelde zelfs dat de dwanghandeling van de neurotici een bijna ‘sacrale handeling’ is.

Overeen komsten:
Gewetensangst als men het nalaat
Totale isolering van alle andere bezigheden
Gedetailleerde nauwkeurigheid waarmee het wordt uitgevoerd.

Daarbij is het van belang te definieren wat een neurose is:
in de psychoanalytische theorie hebben we het dan over een structureel ineffectieve manier van omgaan met problemen.

Dat blijkt.
Kijk maar om je heen.
Het stikt van de zelfhulpboeken.
Van de mensen met angsten, fobien, dwangneurosen,
allerlei hoofdletteraandoeningen waar mensen vaak mee schermen en die als excuus gebruikt worden voor
vanalles en nog wat.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het is natuurlijk een heel algemeen en generaliserend gezegde.
Maar wat dat voor gevolg voor een persoon geeft is in ieder geval veel aandacht. Mensen koketteren vaak met iets wat ze hebben, in plaats van er van af te komen.
Die aandacht [negatieve aandacht is ook aandacht] is belangrijker. En meestal is dat een onbewust proces.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord , heb ik wel wat aan +
Freud bedoelde waarschijnlijk dat mensen hun neurotische gedrag instinctief beschermen...

Normale mensen die hebben het wel eens over de automatische piloot, waarop ze volgens zeggen aan het werk zijn...
Een neurose is eigenlijk ook een soort automatische piloot, bijv. continue handen wassen bij dwang -neurose
Alleen wordt het vaak door hun omgeving als overdreven, aanstellerig, of zelfs als irritant beschouwd.

Ze weten waar ze mee bezig zijn, sommige vinden het zelf ook irritant... toch blijven ze er mee door gaan!
Als je er iets over zegt, schieten ze meteen in de verdediging... ze blijven het beschermen, omdat het volgens hun zo hoort...

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is hun instinctieve drang
en ze moeten er wel aan toegeven anders
worden ze letterlijk gek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij zijn zo gehecht aan onze neurosen, onze vaste maniertjes en ritueeltjes, dat we er bewust misschien wel van af willen, maar er onderbewust heel erg aan vast hangen. En er dus niet van af willen en stevige weerstand bieden als we ze aan de kant moeten zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze hun neurosen in standhouden. Dat doen ze t dus zelf en met hand en tand.

Toegevoegd na 38 seconden:
Gevolg is dat men niet zomaar van die neurosen afkomen.