Als ik zeg: ''denk niet aan een roze olifant'' waarom denken mensen dan aan een roze olifant?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Als je de vraag hoort (leest) dan denk je al aan roze olifanten... dus daar hoef je verder niet extra over na te gaan denken, dat gebeurt al met het horen (lezen) van de vraag...
Vervolgens moet je de vraag onthouden totdat hij opgelost is, dus de herinnering aan de vraag is wederom steeds weer aan roze olifanten denken...
Dus niet aan roze olifanten denken bij het horen (lezen) van de vraag is niet begrijpen van de vraag en niet aan roze olifanten denken bij het oplossen van de vraag is het NIET oplossen van de vraag...

Ik ben nu roze olifanten helemaal beu ik ga nu aan lekker eten denken aan de Spaanse côte d´Azur... (ik weet ook wel dat die niet in Spanje ligt, maar dat weerhoud me er niet van toch zo te gaan denken)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Roze olifantjes wil zeggen dat je hallucineert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat bij het horen van een bepaald woord een bepaald beeld wordt opgeroepen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat als ik tegen jou zeg, kijk niet naar rechts want daar ligt een weet ikveel wat, jij ook naar rechts kijkt.

mensen vormen graag een beeld bij uitspraken en gedachten, en veelal gaat dit automatisch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jij wil helemaal niet weten waar ik aan denk als je het hebt over roze olifantjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de hersenen van diegene tegen wie je dit zegt, jouw woorden moeten verwerken. Jij plant dus zelf de gedachte aan een roze olifant in het brein van de luisteraar. Als je hem niet zelf had genoemd, was de kans vele malen kleiner dat je toehoorder aan een roze olifant denkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Woorden zijn (letterlijk) indrukwekkende dingen voor mensen. Met woorden begeleid je de gedachten van de lezer/toehoorder op een hele directe manier. Door één simpel woord (kat, fiets, paard) breng je je lezer/toehoorder bij het onderwerp van dat woord, maar wel in beelden en gedachten die van de lezer/toehoorder zijn. Zo weet je nooit helemaal zeker wat de ander nou eigenlijk werkelijk denkt.
De lezer/toehoorder zal willen begrijpen wat jij zegt of schrijft. Daartoe moet hij jouw woorden wel verwerken, zoals een computer opdrachten verwerkt, of bijna dan toch. Die verwerking houden in ieder geval in: het ontvangen van het woord en het interpreteren van het woord. Dat interpreteren leidt tot het 'denken aan het uitgesproken woord' ongeacht in welke opdracht of andere context dat woord verder is geplaatst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat je aandacht gaat naar dat waar je aandacht op gevestigd wordt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat dacht ik helemaal niet, ik dacht Hoezo, waarom dan niet? Maakt mij dit nu anders dan andere mensen?

Ik denk dat het gebeurt tijdens het verwerkingsproces. Vooral het lijdende voorwerp of meewerkend voorwerp in een zin wordt dan beeldend gemaakt in de hersenen, omdat je bij de andere woorden je niets kan inbeelden of al een duidelijker beeld hebt. Behalve dan in mijn geval blijkbaar.