Je kunt het zelfs nog sterker zeggen:
Een IQtest wordt eerst opgesteld door psychologen en dergelijke, vervolgens afgenomen onder een grote groep testpersonen.
De gemiddelde score die daaruit komt noemt men dan "100".
Dus het gemiddelde is altijd 100, want 100 is bij IQ test gewoon een ander woord voor "gemiddeld"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

100.
Dat is bij IQ-testen per definitie het gemiddelde IQ.
14 jaar geleden
Als het goed is is het gemiddelde honderd, daar worden de tests op gemaakt, maar in de praktijk valt het nog wel eens anders uit.

De indeling van IQ waarden volgens Wechsler is als volgt:

145-160 Zeer hoogbegaafd

130-144 Hoogbegaafd

116-130 Begaafd

101-115 Boven gemiddeld begaafd

100 Gemiddeld

85-99 Beneden Gemiddeld

70-84 Moeilijk lerend

55-69 Lichte verstandelijke beperking

40-54 Matige verstandelijke beperking

25-39 Ernstige verstandelijke beperking

< 25 Zeer ernstige verstandelijke beperking
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Hoezo valt dat anders uit in de praktijk? Als je 100.000 mensen hun IQ meet krijg je 100. Zo niet, dan worden de tests zo aangepast dat het toch 100 is. Want het gemiddelde moet 100 blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is wel, maar volgens wikipedia: "Een IQ-test is ten eerste momentopname zoals bij veel metingen het geval is. Als een deelnemer ziek is, zeer slecht geslapen heeft of gestoord wordt door bijvoorbeeld andere deelnemers of herrie zal hij al snel 10-20% minder scoren. Ten tweede is de test te manipuleren: door oefenen (IQ-tests zijn al dan niet tegen betaling te downloaden) kan men circa 10% hoger scoren. Het verbeteren van de score door van tevoren te oefenen geeft dan bij de uiteindelijke test een onbetrouwbare waarde die mogelijk te hoog ligt. Daarnaast kan ook het maken van gedownloade IQ-tests op zichzelf niet als een betrouwbare meting worden gezien. Een kenmerk van een goed intelligentie-onderzoek is namelijk een gestandaardiseerde afname (omstandigheden, etc.), en hier is bij het zelf maken van een gedownloade test geen sprake van. Ook geven veel van deze tests geen duidelijkheid over hoe en door wie de vragen zijn opgesteld, en hoe de normering van de test tot stand komt". Naar mijn idee: komt het er dus op neer dat je eerst alle resultaten terug moet hebben om tot de gemiddelde score van 100 te komen. De testen worden ook vaak individueel afgenomen, waarbij de laagstscorenden er minder gebruik van maken dan de hoger scorenden, hetgeen natuurlijk een vertekend beeld gaat geven. Daarbij zegt het soms ook meer over het geleerde dan over je eigen IQ, als je bijvoorbeeld nooit wiskunde hebt gehad, zul je de wiskundige vragen ook niet goed kunnen beantwoorden, terwijl je daar intelligent genoeg voor bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De etiketten van de waarde verschillen per test.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Wechsler is dit de score, als je naar de link kijkt zie je ook andere
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de praktijk worden nieuwe IQ tests bij heel veel mensen uit alle lagen van de bevolking getest, en wordt aan de hand daarvan bepaald welke score overeenkomt met 100 en wat de spreiding meot zijn.
Wanneer je de test vervolgens als meetinstrument gebruikt, komt dat, wanneer de testomgeving en de sample kloppen, weer ongeveer op 100 uit..
Je houdt altijd een kleine afwijking, maar die is meestal miniem.
Gemiddeld 100. Dat is namelijk precies waar de IQ-test op wordt afgerekend : het IQ (intelligientie-quotient) van de gemiddelde mens. (Vaak : nationaliteit ; schijnt per land wel wat te kunnen fluctueren).
Daar zit volgens een vrij voorspelbare curve altijd een deel van de mensen onder en boven ; iets meer onder dan boven, omdat je in je leven niet echt intelligenter kunt worden, maar wel 'dommer' door allerlei ziektes en ongevallen en dergelijke). Hoe dichter bij de 100, hoe hoger het bevolkingsaandeel, hoe kleiner, hoe verder er vanaf.

Wie tussen de 80 en de 120 scoort hoeft zich niet te schamen ; hij of zij heeft een normaal IQ. Wie daar boven zit kan er ook niks aan doen, en kan in elk geval goed IQ-tests maken. Functioneel en maatschappelijk schiet je er niks meer mee op. Wie er onder zit, is vermoedelijk niet of nauwelijks in staat te werken of voor zichzelf te zorgen ; onder de 60 zeker niet meer. Al zit hier ook de groep die zich best redt in het dagelijks leven, maar het consept van een IQ-test niet zo goed begrijpt of te weinig algemene ontwikkeling heeft. Daarom leggen we de grens voor zwakbegaafdheid wel een eindje onder de 80. Net zoals die voor hoogbegaafdheid inmiddels wel ruim boven de 120 ligt ; 120 is een vrij normaal hav0/vwo-nivo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is dat meer trainen van je vaardigheden dan echt van je aangeboren (!) intelligentie. Maar de opvoeding kan inderdaad het 'eindresultaat' wel iets naar boven of naar beneden halen, maar niet teniet doen. Daar is geloof het of nietonderzoek naar gedaan met adoptiekinderen van wie de biologische ouders bekend waren. Het wordt onder andere aangehaald in 'Alle mensen zijn ongelijk' van Hans Galjaard. (Aanradertje trouwens). Kinderen met een laag IQ met adoptieouders met een hoog IQ scoren iets hoger, en vice versa.
100 is inderdaad een statistisch gemiddelde, het geeft een gemiddelde en is daarom absoluut geen reden waarom iemand lager of hoger zou scoren qua maatschappelijk succes ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou ik denk dat iemands IQ best wel wat zegt over zn succes.. wanneer je een IQ van 70 hebt is het toch allemaal wat moeilijker om de maatschappelijke ladder te beklimmen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom?? Als je een laag IQ hebt kun je wel een hoog EQ hebben, en EQ is meer nodig om de maatschappelijke ladder op te klimmen dan een hoog IQ.
Als je het over de carriere-ladder hebt heb je al meer gelijk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sja, ik vind t wel een moeilijk begrip, maatschappelijke ladder, ik heb het even nagekeken en over het algemeen wordt daar wel een sociale status mee bedoelt. Het lijkt in die zin dus behoorlijk op de "carriere-ladder".
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20070829_maatschappelijkeladder01
http://www.scholieren.com/werkstukken/19149
Het lijkt me moeilijk om een hoge sociale status te bereiken als je moeite hebt met het maken van een boodschappenlijstje..
Overigens denk ik niet dat het verband tussen IQ en maatschappelijke status bijzonder groot is, maar ik denk wel dat je een zeker minimum IQ moet hebben voordat je een beetje kunt opklimmen. zie ook hier: http://www.nrc.nl/wetenschap/article1828777.ece/IQ,_afkomst_en_ijver_even_belangrijk_voor_succes
Gemiddeld 100, maar de gemiddelde mens scoort tussen de 90-110. Hoe hoog je scoort hangt af van de test, en je omgeving (enz) wanneer je de test maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100...

Ik heb gemerkt en gelezen dat als je niet goed in wiskunde bent bijvoorbeeld, dat je bij voorbaat al een stuk lager IQ hebt.

Slaat natuurlijk dus voor mij nergens meer op zo'n IQtest.
Niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat antwoordman, marleen en Rotaluclac aardig aan deweg tiimmeren gezien hun antwoorden en hun scores hier.Die zitten met misschien 120 in de hogere regionen van een iq test