Neem ik onbewust leerstof op als ik mijn opgenomen cursus laat afspelen tijdens mijn slaap of heeft dit niet echt veel nut?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Kimath
12 jaar geleden
Dexter's Lab gekeken? :p
Daar werkte het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope, niet echt. xD Al een heel eindje dat ik daar nog naar heb gekeken. Ik studeer overdag wel maar alle beetjes zijn welkom natuurlijk en ik weet dat je tijdens de slaap de leerstof van daarvoor verwerkt. Maar ik vroeg me juist af of dat ik tegelijkertijd leer en verwerk 's nachts, aangezien ik veel droom de laatste dagen. Dit is dus misschien een verwerking van hetgeen ik hoor? Ik ben een diepe slaper maar hoor toch af en toe mijn leerstof die verteld wordt. Misschien helpt het niet actief maar passief als je er maar vaak genoeg naar luistert? Zoals tijdens het lopen of in de auto op usb-stick terwijl ik naar school rijd en terug.

Antwoorden (5)

als je slaapt kun je wel dingen in je opnemen, maar ik betwijfel of je dat nog kunt herinneren als je weer wakker bent, met muziek werkt het wel, ik draaide (vroeger toen ik nog jong was) als ik ging slapen altijd de actuele (1x per maand uitkomende) MTV cd, en sliep altijd al rond het 4e liedje, maar als ik hem maanden later helemaal afdraaide zong ik wel alle liedjes mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat hebben ze onderzocht. Je neemt alleen stof op als je in een roes ben (voordat je dus helemaal K.O. ben voor het slapen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat in principe je onderbewuste wel van alles opneemt als het wordt aangeboden. Wat ik me echter afvraag is, of de link naar je bewustzijn goed wordt gemaakt.

Maw je hebt de kennis mogelijk maar je kunt het in ieder geval niet bewust oproepen. Ik kan me wel voorstellen dat je, als je de controle loslaat dan WEL goed zo handelen omdat je onderbewustzijn het overneemt.

Een beroemd voorbeeld uit een serie of film (dat wel op waarheid schijnt te berusten) is dat ze iemand veel kaviaar (= erg zout) lieten eten en in een bioscoop 1 beeldje van een glas cola vertoonden, dat beeldje zie je niet bewust maar die persoon reageerde er wel op, hij ging iets te drinken halen (en werd vermoord maar ok dat was in die film)

Ik zou zelf echter nooit zo bij bijv een examen durven zitten, dat ik me voorneem NIET na te denken over de antwoorden maar gewoon klakkeloos opschrijven wat boven komt drijven

VERDER denk ik dat je op termijn moe (en daardoor slecht geconcentreerd) wordt, je brein heeft die time-out gewoon nodig
12 jaar geleden
ja dat doe je idd. alleen kunnen hersenen veel meer impulsen opvangen dan dat je kan verwerken. het weet dus niet welke filtertjes het door moet en waar het opgeslagen moet worden.

je hebt er dus niets aan, want je zal het niet automatiseren zodat het terug te halen is. de info zal dus niet spontaan in je bewustwording naar boven komen zodat je hele boeken op kan dreunen bijvoorbeeld.

je zou eventueel een hypnose kunnen overwegen, maar blokken lijkt me toch de beste optie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat ik de nieuwe taal die ik wilde leren niet leerde door 's nachts bandjes met de cursus af te draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA, damn zeg!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht ik ff snel een taal te leren in mijn slaap, nop! Nog niet één woord was er in mijn hersenpan binnengedrongen :-(