een event zal geluidsgolven maken, maar zolang het niet opgevangen wordt door een trommelvlies zal er geen geluid zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ja natuurlijk, waarom niet? Geluid is een trilling in de lucht, of iemand dat nou oppikt of niet heeft geen uitwerking op het bestaan ervan..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan niemand bewijzen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is een bekende Zen-koan die je zelf moet oplossen. Vraag je maar af wat geluid is. Vraag je af wat 'niemand' is. Vraag je af wat 'horen' is.

Je kan ook Shopenhauers standpunt over muziek lezen. Dat helpt je niet, maar is wel een mooi stukje filosofische tekst

;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, je kan geluid laten meten door apparatuur, in een geluidsdichte kamer, dus ja
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Rochas;

Ik zou zeggen, laat een taperecorder eenzaam opnames maken in het bos en luister het resultaat later terug.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag stellen is hetzelfde als vragen: Heb ik de vraag geschreven als niemand hem leest?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is eigenlijk een heel, heel substantiele filosofische vraag. Het geldt eigenlijk voor alles dat bestaat en waargenomen kan worden. Bestaat iets als niemand het waarneemt? Of sterker gezegd: is waargenomen worden hetzelfde als bestaan?
In eerste instantie lijkt deze vraag makkelijk te beantwoorden, want stop een kat in een dichte doos zodat je hem niet meer kan zien, en we weten allemaal dat die kat er nog in zit als je de doos weer openmaakt. Maar op quantumniveau spelen zich soms processen af die geheel tegen onze intuïtie ingaan. Het waarnemen van de kleinste elementaire deeltjes, en de eigenschappen van die deeltjes, lijken mede bepaald te worden door de waarneming zelf. Zoek bijvoorbeeld op deze site maar eens naar de EFR paradox, die beschrijft hoe onder andere Einstein weigerde te geloven in de principes van de quantummechanica, omdat die zo tegen zijn eigen intuitie, en dus tegen de principes van zijn theorieën in leken te gaan.
Het komt erop neer dat op het meest minuscule niveau, en daarmee indirect dus ook op alle grotere niveaus, de precieze eigenschappen van een deeltje mede worden bepaald door de meting ervan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geluid is een trilling die afgegeven wordt en zich door de lucht verplaatsen, een radio speaker is zeg maar de zender, om geluid te horen is er een ontvanger nodig (het trommelvlies).

Echter neemt het niet weg dat er gewoon geluid is zonder ontvanger. bijvoorbeeld een tak valt van de boom en ploft op de grond. De trillingen zullen er gewoon zijn of er nou een ontvanger in de buurt is of niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geluid is een trilling die afgegeven wordt en zich door de lucht verplaatsen, een radio speaker is zeg maar de zender, om geluid te horen is er een ontvanger nodig (het trommelvlies).

Echter neemt het niet weg dat er gewoon geluid is zonder ontvanger. bijvoorbeeld een tak valt van de boom en ploft op de grond. De trillingen zullen er gewoon zijn of er nou een ontvanger in de buurt is of niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geluid is een trilling die afgegeven wordt en zich door de lucht verplaatsen, een radio speaker is zeg maar de zender, om geluid te horen is er een ontvanger nodig (het trommelvlies).

Echter neemt het niet weg dat er gewoon geluid is zonder ontvanger. bijvoorbeeld een tak valt van de boom en ploft op de grond. De trillingen zullen er gewoon zijn of er nou een ontvanger in de buurt is of niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een goede vraag, maar Juve is de enige die een realistisch antwoord geeft. Het antwoord is tegen je intuitie in en zeker tegen de moderne natuurkunde, Het nare is, dat je er zoweinig mee kan, Wij mensen zijn daarop niet ingesteld. De meeste mensen die deze hebben beantwoord hbben een antwoord gegeven op basis van de klassieke natuurkunde, die evenwel beperkte geldigheid heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geluid is een trilling die afgegeven wordt en zich door de lucht verplaatsen, een radio speaker is zeg maar de zender, om geluid te horen is er een ontvanger nodig (het trommelvlies).

Echter neemt het niet weg dat er gewoon geluid is zonder ontvanger. bijvoorbeeld een tak valt van de boom en ploft op de grond. De trillingen zullen er gewoon zijn of er nou een ontvanger in de buurt is of niet