Groepsdruk, is het idee dat de enkeling doet wat de meerderheid van hem verwacht of hem toe dwingt.
Ik heb geen zin naar een feestje te gaan, maar omdat de hele club vrienden en vriendinnen zaggen dat er zonder mij niets aan is,(hoe verzinnen ze het ;)) voel ik me verplicht om te gaan.
Ander voorbeeld iemand gaat mee op het dievenpad, of mensen lastigvallen, omdat hij geprest wordt door de groep
13 jaar geleden
Ooit een prachtig experiment van Asch over uitgevoerd. Hierin is de conformiteit erg goed te zien. Een groep deelnemers doet mee aan een experiment, waarin één niet op de hoogte is van het uiteindelijke doel. Er werd gevraagd welk lijntje het langste is en ookal is het antwoord nog zo duidelijk, gaat die ene persoon mee met de rest van de groep.
Precies omdat de groepsdruk zo'n grote rol speelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar wát is groepsdruk?
zoals het woord het al zegt. de druk die door een groep uitgedrukt kan worden op iemand.

mensen willen graag geaccepteerd worden en bij een groep horen. hierdoor kan de mening van een groep belangrijk zijn.

net als bij overlast van groepjes jongeren. in hun uppie zo braaf als wat, maar binnen de groep willen ze wat bewijzen, en zetten anderen (in)direct onder druk om ook mee te doen.
als je niet stevig in je schoenen staat ben je hier extra gevoelig voor, en zal de wil om je te bewijzen of om je aan te passen groter zijn.

groepsverkrachting, mishandeling, vechtpartijen, hooligans, het zijn allemaal dingen waar groepsdruk een grote rol speelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel bovenstaande antwoorden niet onjuist zijn gaat het bij groepsdruk niet alleen om de feitelijke druk die de groep uitoefent op een individu, maar ook (vooral) op hoe die individu dat ervaart, en hoe belangrijk hij/zij dat vindt.

Groepsdruk is heel subjectief. De ene persoon vind het heel belangrijk om alles precies zo te doen als de groep waar hij bij hoort/wil horen, en ervaart de groepsdruk daarom veel sterker, en een ander haalt zijn schouders ervoor op en voelt het dus ook niet.
Tegelijkertijd zijn in sommige groepen de (ongeschreven) 'regels' ook veel strenger, wat uiteraard ook invloed heeft op de groepsdruk (hoe kleed je je hoe gedraag je je, hoe praat je, en hoe reageer je op anderen die niet bij de groep horen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het benauwd krijgt als je met teveel mensen in de lift staat