Is er een onderzoek/experiment geweest die aangetoond heeft dat het visualiseren van iets een positieve uitwerking heeft?

Daarmee bedoel ik dat als je in je hoofd iets afspeelt hoe jij wil dat het gaat en dat het daardoor ook beter gaat.
bijvoorbeeld voordat je een marathon loop, dat je je inbeeld hoe je gaat ademhalen, hoe je ga lopen, wat voor tempo je aanhoud en dat soort dingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Alles wat via je zintuigen binnen komt, heeft invloed op hoe je je voelt, zowel negatief als positief.
Indien je gaat visualiseren, dan maak je voor een deel mee, wat je gevisualiseerd hebt.
B.V. een warm tropisch strand, met kabbelende golven, vogels boven de zee en wuivende palmbomen langs het strand.
Het oppikken van deze, niet echte, situatie, kan je positief beinvloeden en zelfs bepaalde lichamelijke functies versterken of verzwakken.
Het zelfde gebeurt bij een sterk erotische foto, die kan ook allerlei niet bestaande beelden bij je oproepen waar je lichaam op reageert.
Zo zijn er op meer vlakken een positief resultaat te bereiken.
Bij proeven die ik zelf genomen heb, bleek dat alle lichamelijke grenzen verlegd kunnen worden, door de kracht van de geest.
Een gemakkelijke proef die je zelf kan doen, je strekt je zo ver mogelijk uit omhoog, zet een streepje bij het allerhoogste punt.
Ontspan je nu, en visualiseer je zelf nu dat je veel hoger kan komen en ook gedaan hebt.
Opnieuw strek je nu je zelf zo ver mogelijk uit en zie, het is nu hoger dan de eerste keer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar nu weet de vragensteller nog niet of er wetenschappelijk onderzoek is gedaan.... Dit is jou eigen onderzoekje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder serieus onderzoek is een wetenschappelijk onderzoek, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar is het niet zo, dat als ik mij de 2e keer helemaal uitstrek, mijn spieren al wat warmer en uitgerekter zijn dan de 1e keer, en dat je door deze simpele verklaring gewoon ietsjes hoger uitkomt?

Andere antwoorden (2)

Ja zeker zijn die er, een heleboel zelfs. Hier vind je een voorbeeld van zo'n onderzoek.

Verschillende mensen waaronder de Dalai Lama, mijn grote vriend ;-) hebben meegewerkt aan diverse wetenschappelijke neurologische onderzoeken naar de "gevolgen" van meditatie en visualisatie.

In Amerika is zelfs een groep agenten als proefpersoon genomen. Ze splitsten de groep in 2. De ene groep kreeg elke dag meditatie, de andere groep niet. In dit wetenschappelijk onderzoek kwam ook naar voren dat het effect van meditatie duidelijk te meten was, en zelf in de gezondheid terugkwam. Mensen waren fitter, vrolijker, hadden minder last van kwaaltjes, konder rustiger blijven enzv.

Hier heb je een link wat over het neurologisch onderzoek van de Dalai Lama gaat.

http://www.heartoftherainbow.be/pdf/Meditatie&Hersenen.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek maar eens op visualiseren en spiegelneuronen... Legio wetenschappelijk verantwoord onderzoek. Spiegelneuronen zijn neuronen die er voor zorgen dat je de link kan leggen tussen de situatie die is, en die situatie die niet is - bijv.: je inleven in een ander. -bijv.: visualiseren hoe iets moet (ECHT WAAR: je spieren groeien, als je elke dag een kwartier actief DENKT dat je fitnesst!!!!). -bijv.: Mogelijke oplossingen zoeken voor een probleem. -bijv.: genieten van iets in je fantasie, ook al weet je dat het niet echt is.
Mensen met veel / goed ontwikkelde spiegelneuronen, kunnen dit beter dan mensen waarvoor dat niet geldt.