Heeft een hoog IQ psychologisch schadelijke gevolgen?

het is bewezen dat we maar 19% van onze hersenen gebruiken. Mijn vader beweert dat als we meer gebruiken en dus een hoger IQ hebben, dat we een grote kans hebben op krankzinnigheid en dus doordraaien omdat we gewoon te veel informatie opslaan.

dan kom ik op het punt van Einstein. deze man had een IQ van 177(als dit fout is verbeter maar) en was hartstikke intelligent zonder krankzinnigheid. afijn...wel een beetje gek, maar hij vond wel de relativiteitstheorie uit...

ligt krankzinnigheid tussen de 140 en 170 in? en dat Einstein misschien de krankzinnigheid is onderdoken? of ligt dat aan andere factoren.

graag een antwoordt waar ik iets aan heb AUB. bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Waar het op neer komt is dat onze hersenen vergelijkbaar zijn met een computer. Als het werk geheugen meer kan hebben dan de processor kan het schijnbaar lijken of de computer sneller is en dus meer informatie in hoog tempo kan absorberen. Maar dat proces loopt uiteindelijk vast want de processor trekt het niet meer.

Zo werkt het ook met hersenen en het is maar zeer zelden dat het vermogen tot informatie absorptie en verwerking en het daadwerkelijk in je hoofd kunnen managen van deze informatie op elkaar is afgestemd. Zodra dit niet het geval is loop je de kans te ontsporen door een vorm van kortsluiting.

Verder zijn bepaalde psychische ziekten zichtbaar in delen van de hersenen. Een intelligenter mens heeft door zijn grotere hersenactiviteit een breder deel van zijn hersenen in gebruik en loopt daarom ook een groter gevaar een van deze ziekten op te pakken. Het is overigens een bekend gegeven dat mensen die slimmer zijn vatbaarder zijn voor geestesziekten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is NIET bewezen dat we maar 19% van onze hersenen gebruiken. Tenzij jij een onderzoek kunt laten zien waaruit dat zou blijken...

Er worden verschillende getallen genoemd - 5%, 10%, 19%, 20%, 25% - ze zijn allemaal fout. We gebruiken 100% van onze hersenen.

Hooguit kan het zijn dat we maar van x% van onze hersenen precies WETEN waarvoor het wordt gebruikt - maar da's wat anders.

Hersenen kosten het lichaam heel veel energie. Energie was vroeger, toen onze hersenen zich ontwikkelden, een erg schaars goed. Waarom zou de evolutie zo ongelooflijk verkwistend zijn omgegaan met iets dat zo schaars is, met iets dat kan worden gebruikt voor veel nuttigere dingen - een hongerperiode overleven bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik ditzelfde punt niet een paar dagen geleden ook gemaakt? +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je haalt me de woorden uit de mond.. wie dat toch ooit bedacht heeft met die percentages, het is nogal een hardnekkig gerucht..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@simplynotedible: Ik kan me herinneren dat ik dit punt onlangs ergens heb gelezen. Ik wist niet meer dat dat op deze site was - ik lees meerdere sites. Anders had ik jou natuurlijk wel de credits gegeven. Bij deze alsnog: credits voor simplynotedible.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, ik had het meer als reactie op de vraagstelling dan iets anders, maar toch bedankt. *bloos*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb anders wel een economystand op mijn hersenen, ik gebruik normaalgesproken slechts 20% van de capaciteit, juist om energie te besparen.
Nee... krankzinnigheid heeft niets met een hoog IQ te maken... absoluut niets...

IQ is alleen dat je snel bepaalde (te testen) verbanden kunt leggen, extraheren en lateraal denken en zo... Het is een potentie tot wijsheid en veel weten...
En het is een percentielscore dat IQ... Je kunt het zien als een neiging, een vermogen tot sneller begrijpen...

Maar als je intelligenter bent, dan wordt er wel meer van je verwacht, vooral vaak ook zelf... Noblesse oblige...

Het is niet bewezen dat je 19% van je hersenen gebruikt, 2 á 3% is bewezen... Meer niet... Meer vraag je niet van je hersenen feitelijk, maar je kunt dat wel maximaliseren...
Meditatie vergroot je capaciteit... En verlichting, als dat bestaat en het je overkomt, dan staat je volle potentieel tot je beschikking...
Maar er is geen correlatie met intelligentie en krankzinnigheid... Intelligentie is wel kwetsbaarder en derhalve is het meer risicovol, dat er wat mis kan gaan...

De vergelijking mag ik eigenlijk niet maken, maar een auto met heel veel snufjes kan ook makkelijker iets aan kapot gaan, dan een oude spartaanse Skoda waar niets van luxe op zit...

Als je goed begrijpt wat ik zeg, dan biedt het mooie mogelijkheden, want als jij en je klasgenoten 2 á 3% hersencapaciteit benutten en jij ziet kans dat met een factor 3 te verhogen, dan zou je wel eens je salaris met een factor 3 kunnen verhogen...
Want als jij iets kunt wat bijna niemand anders kan, kun jij voor die geleverde arbeid iets vragen wat niemand anders kan...

Het woord is aan jou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat niet om de uitzonderingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een IQ van rond de 130 is volgens mij niet zo ontzettend zeldzaam. Daardoor zou het opvallend zijn als er nooit eens iemand met een IQ van 130 slechte dingen zou doen, en is het totaal niet opvallend als er wel eens iemand met een IQ rond de 130 iets slechts doet. In ieder geval niet opvallender dan wanneer iemand met een IQ rond de 120, 110, 100, 90 of 80 dat doet.
Een hoger IQ hebben is wat anders dan meer van je hersenen gebruiken. De hersenactiviteiten van een man als Daniel Tamett (zie linkje hieronder) zijn niet meer dan die van 'gewone' mensen, maar anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe gebruiken we al onze hersenen, je kunt er niet zomaar een stukje vanaf halen. Wel is het zo, dat er niet overal verbindingen liggen waar ze zouden kunnen liggen, als kind zijn er heel veel verbindingen, maar dat neemt in sneltempo af, zodat je alleen de voor ons nuttige overhoudt. Het is dus een zaak van efficientie. Anderzijds zorgt dit er ook voor dat er ruimte is om fouten goed te maken, als er ergens een gebied onbereikbaar wordt, door bijv een hersentumor/bloeding o.i.d., kunnen de hersenen een bypass verbinding maken, om de functie van deze eerdere verbinding over te nemen.
Concluderend, in principe gebruiken we ons hele brein, er zijn wel verbindingen die wegvallen als we ouder worden maar die hebben we ook niet nodig, en dat laat plek over om nieuwe verbindingen te maken wanneer we ze nodig hebben.

Je verhaal over IQ en krankzinnigheid is dus iets compleet anders. Maar om daarop in te gaan; mensen met een hoog IQ zijn vaak nogal eigenzinnig, doen dingen vaak op hun manier, en zijn minder geneigd om achter de massa aan te lopen. Zij zijn namelijk meer dan anderen in staat om in te zien wat er beter kan, en dat pad te volgen.
Ook zijn mensen met een hoog IQ moeilijker te volgen omdat ze nu eenmaal op een hoger niveau redeneren. Bij mijn weten zijn slimmere mensen niet vaker krankzinning, wel vaker onbegrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van de vraag hoeveel we nou van onze hersenen gebruiken en of mensen die daar meer van gebruiken slimmer zijn. (daar ben je wel genoeg op verbeterd) Is het niet aangetoond dat het hebben van een hoger IQ tot krankzinnigheid leid. Wel is er een correlatie gelegd tussen het hebben van een hoog IQ en het hebben van sociale stoornissen. Dit verband is wel significant maar ook weer niet zo dat iedereen die een hoog IQ heeft een sociale stoornis heeft. Sterker nog verre daarvan over het algemeen zijn mensen met een hoog IQ normale mensen. Maar er is absoluut geen aanwijzing voor een verband tussen IQ en krankzinnigheid natuurlijk zijn er briljante mensen die krankzinnig zijn maar niet meer dan bij mensen met een normaal IQ.