waarom trekken mensen die zelfmoord plegen, door van een brug of gebouw te springen, vaak eerst hun schoenen uit?

Ik heb dit meerdere malen gehoord, maar begrijp eigenlijk niet wat de gedachte hierachter is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.8K

Het beste antwoord

Er bestaat een maffiafilm waarin een man op het punt staat te worden geliquideerd. Dan vraagt ie of ie zijn schoenen mag uitdoen. Hij had zijn vrouw beloofd, ook gezien het milieu waar ie in zat, met zijn schoenen uit te sterven.
Misschien is dat ook wel de reden van de springers of andere zelfmoordenaars. Zelf ben ik pas thuis als mijn schoenen uit zijn. Het is een comfortabel gevoel om uit die schoenen te stappen en te luchten.
Het is het losgooien van beperkingen. Kan ook zijn bij treinen bv dat ze een signaal willen afgeven dat het idd een zelfmoord was en geen fout van de bestuurder. Die krijgt namelijk al genoeg trauma door zoiets.
Maar wie zal het zeggen, alles is persoonlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Is mij nooit zo opgevallen maar misschien vinden ze het jammer van hun nieuwe schoenen dat ze nat worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wist dat ook niet, maar een reling is vaak rond en glad, het klimt makkelijker zonder schoenen aan. ook in geval van een hek kun je je tenen makkelijker gebruiken om te klimmen dan die onhandige schoenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk eerder dat het een signaal aan de achtergeblevene is. Immers als je van een brug springt met je schoenen aan, zal dat niemand achteraf kunnen zien. Staan de schoenen nog bij de reling, ziet iedere voorbijganger die schoenen staan en denkt onbewust aan de springer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het een soort ritueel is om hun leven mee af te sluiten .
En een soort handeling en voorbereiding op wat zij gaan doen .
En als zij met de fiets zijn : dan doen zij hun fiets ook nog eerst op slot en dan hun schoenen er netjes naast te zetten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat dat is wat er gebeurd is?

Bij een flinke klap (bijv.: aangereden worden door een trein, een kogel in je mik, van een flat afvallen) is het namelijk ook vaak zo dat je schoenen uitspringen (veters knappen en zoef, blote voeten). Is dat niet de reden van veel suïcides op kousenvoeten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een onbewuste symbolische actie van degene die uit het leven stapt. Je kent het spreekwoord: "Niet in ander zijn schoenen willen staan" daar heeft het mee te maken. Ze willen niet meer in hun eigen schoenen staan,ofter wel hun eigen verantwoordelijkheden dragen/ of problemen aangaan in hun leven en daarom stappen ze het leven uit. Maar ze stappen ook uit hun schoenen.
En je levensweg bewandel je, daar heb je ook goede schoenen voor nodig, maar als je stopt met je levensweg heb je de schoenen niet meer nodig en trek je ze uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zullen we nooit achter komen... alle mensen die zoiets gedaan hebben kunnen het niet meer navertellen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien om letterlijk aan te geven dat ze *eruit stappen*?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ie eigenlijk geen antwoord, maar hoe weet je dat die mensen hun schoenen achter laten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet eens of mensen die op het punt staan een dergelijke dramatische daad te begaan nog wel in staat zijn logisch na te denken-- misschien bestaat er dus wel geen logische verklaring voor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ken je het spreekwoord "burn your boats", wel dit is ook zoiets van "maak dat er geen weg meer terug is". ze konden nog uit hun schoenen stappen, vooraleer ze uit het leven stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi omschreven +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thx Sivan
volgens mij als je die schoenen ziet staan, bedenk je dat daar iemand was, en om je schoenen achter te laten en op je sokken te lopen is ook nogal onhandig.
Waarschijnlijk is dit een teken van 'dit is het einde'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog nooit van gehoord, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. dan weten ze dat jij weg bent. door iets achter te laten. zelf zou ik dat ook doen denk ik.