Als je een ander wilt veranderen dan werkt het beste om jezelf te veranderen. Negeren of ook dominant gedrag vertonen kan zeer irritant zijn voor die gene.
Om iemand te veranderen werkt praten meestal niet. Dan [dwing] je het op. Door je gedrag te veranderen ga je communiceren door lichaamstaal en gek genoeg luisteren we er bijna altijd naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Door die persoon te negeren. Dat werkt het allerbeste. Er tegenin gaan werkt juist averechts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef hem zo veel mogelijk gelijk, en vraag hem advies.

Door het soort zaken waarin je hem gelijk geeft, en door de soort vragen om advies, kan je hem sturen om in een bepaalde richting te denken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang dat dit niet werkt. Dan wordt je uitgemaakt voor dom. Diegene is erg goed in je heel ver naar beneden halen.
itsme
13 jaar geleden
Het is een beproefde manier voor verkopers om dominante inkopers te woord te staan :-)
Door het vragen van advies wordt het ego gestreeld van de persoon, en dat is precies de manier om iemand tot rust te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Itsme, dat geloof ik wel. Waarbij de verkoper ook weet dat hij alleen maar is om te scoren, daarna is hij weg en is hij er vanaf.
Ik stel de vraag voor iemand die in relatie staat met zo een dominant persoon.
itsme
13 jaar geleden
Waarom word je voor dom uitgemaakt als je iemand gelijk geeft en als je hem om advies vraagt?
Dan geef je hem in de verkeerde dingen gelijk en vraag je om het verkeerde advies...
itsme
13 jaar geleden
:-)
stel je zo iemand voor in een discussie waarbij hij gelijk krijgt en waarbij hem wordt gevraagd hoe iets kan worden opgelost. wie krijgt dan het gemene laatste woord?
wie krijgt er dan de schuld dat er iets fout gaat?
wie is er dan om zijn positieve advies om te buigen naar een negatief iets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo zo die persoon die dominant is,..is erg onzeker. Denk daar maar eens over na
Absoluut negeren en hem duidelijk maken dat je hier niet van gediend bent
13 jaar geleden
Ik neem aan dat hij in gezelschap dominant is. Allereerst zijn aandacht vragen, en daarna zeggen dat hij MOET luisteren dat je hem iets heel erg belangrijks wil zeggen, als je zijn aandacht hebt, zeg hem dat je hem erg op prijs stelt in jullie vriendenkring, maar dat er meerdere zijn die graag hun zegje/mening willen geven.

In de privesfeer kun je zo iemand het beste erop attent maken dat je het niet prettig vind, en zijn toon moet aanpassen, anders kan het "schade" oplopen in onze relatie, ruzie, schelden etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij hangt het af van je relatie met die persoon. Zie je iemand maar zelden zou ik zeggen, zoveel mogelijk ontwijken en indien dat niet mogelijk is: negeren.

Is het echter iemand uit je naaste kring, dan (hoe moeilijk ook) is de confrontatie toch de beste optie. Iemand die zo doet verandert niet makkelijk TENZIJ echt iedereen hem/haar negeert. Dat zal in de praktijk niet zo zijn dus iemand zal altijd weer terugvallen in zijn gedrag.

Dus, in een gesprek het erover hebben, liefst met een paar duidelijke voorbeelden en uitleggen dat het je enorm stoort en dat je dat liever prive uitlegt dan dat je die persoon "en public" tot de orde roept (maar dat je dat wel gaat doen als het gedrag niet verbetert)
13 jaar geleden
Ik heb ooit een training sociale vaardigheden gehad, waar het volgende me van bijgebleven is:

Naast de karaktereigenschappen 'dominant' en 'onderdanig' enerzijds, is het ook belangrijk om te kijken naar 'agressief' en 'vriendelijk' anderzijds. Degene die 'onderdanig' zijn, zijn vaak niet agressief maar 'vriendelijk' en 'dominante' mensen combineren dit vaak met een 'agressieve' benadering.

De kunst om een 'dominant' en 'agressief' persoon te benaderen, is door zelf de 'dominant' en 'vriendelijke' weg te kiezen. Als jij je 'onderdanig' opstelt, bijvoorbeeld uit angst voor een agressieve reactie van zijn zijde, is de kans groot dat hij daar misbruik van maakt en over je heen gaat lopen. Als jij zelf hem ook met agressie benaderd, is de kans groot dat er een groot conflict ontstaat. Kom dus steeds op voor je mening en laat geen misbruik van je maken, maar blijf vriendelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel eenvoudig
goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren,het werkt echt.
ik heb er iig goede resultaten mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien de dominante persoon de partner het leven zuur maakt en er na overleg geen verbetering optreedt,
dan is het de hoogste tijd om zo,n relatie te beeindigen.
Overige situaties die niet in de relationele sfeer liggen
zoals dominante collega,s, buren, familie oid kan men straal negeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak heeft zo'n persoon verkeerde dingen gezien in zijn jeugd, maar ook een verkeerde aanpak gehad in zijn opvoeding.
Dus het zit nu zo opgeslagen op zijn chakrapunten. Doordaar een te werken of door andere iets aan te laten doen kan zijn karakter veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo iemand zou ik simpel iets vertellen over mensen die heel veel voor anderen hebben betekent en toch nooit in de belangstelling wilde staan. Vertellen dat iedereen even belangrijk of onbelangrijk is en iedereen ook uniek is. Misschien dat het zou helpen. maar als iemand zo is, is het wel moeilijk voor hem om zich te verbeteren, echt niet eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door zijn ego te spelen
laten hem denken dat alles zijn beslissing is, dan gaat die alle beslissingen maken maar volgens je advies ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
-d
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerlijk zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik neem aan dat eerlijkheid allereerst geprobeerd is...
emotionele explosieve personen.die zijn of kunnen bang en onzeker zijn.en verbergen dit door dominant te zijn.
dit komt vaak voor vanuit een trauma