Zo'n 8km/h t.o.v. je mond en zo'n 220km/s t.o.v. het centrum van ons sterrenstelsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het duurt zeven seconden voordat voedsel de maag bereikt. De slokdarm is een buisvormig orgaan, ongeveer 20 cm lang.

Hoe werkt de slokdarm?
De slokdarm dient voor transport van het voedsel van de mond naar de maag. Nadat het voedsel is gekauwd en met speeksel vermengd, kan het worden doorgeslikt. Door het slikken ontspannen zich de bovenste sluitspieren. Hierdoor komt het voedsel in de slokdarm. Normaal zijn de sluitspieren gesloten.

Het voedsel wordt voortgeschoven in de richting van de maag door de zwaartekracht en door de samentrekkende bewegingen van de spieren in de slokdarmwand. Wanneer het voedsel onderin de slokdarm bij de maag komt, ontspant de onderste sluitspier zich. Hierdoor komt het voedsel in de maag.

Ik denk dus zo'n 0,1 KM/U