hoe bereken je de lengte van de singer voor een klok. heeft het gewicht hierop ook nog invloed

Toegevoegd na 59 minuten:
Het is mij bekend dat bij het verlengen van de slinger de klok langzamer gaat lopen. mijn vraag is HOE BEREKEN je de lengte. ( heb een klok zonder slinger)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Op dit moment ben ik zelf omtrent dit probleem het wiel aan het (her)uitvinden. Een aantal zaken weet ik inmiddels wel met zekerheid. De hier getoonde berekeningen zeggen totaal NIETS over de slingertijd die het uurwerk werkelijk nodig heeft. Deze is alleen te herleiden uit de overbrengingen van de tandwielen en de daarmee gepaard gaande deelfactoren. Het uurwerk verteld je dus zelf wat hij aan slingerlengte nodig heeft. 2 zaken krijg je hierbij voor je berekening cadeaux, namelijk de minuten-as welke ieder uur één omwenteling dient te maken en waar je je berekening dan ook begint, en het anker welke bij ieder tandje wat het opschuift 2 tikken laat horen. Je moet dus het (officieel zo gehete) "tikgetal" van het uurwerk berekenen en dat wordt tandjes tellen en de vertraging van de tandwielen berekenen. (in ons geval "versnelling" omdat we omgekeerd vanaf de minuten-as beginnen) Sommige fabrikanten geven achterop het uurwerk het tikgetal weer, anderen een slingerlengte in cm. Helaas zie je vaak niet het verschil tussen een serienummer en een eventueel genoemd tikgetal. Die zekerheid krijg je alleen maar indien de de berekening zelf uitvoert. Wat het gewicht van de slinger betreft, maakt dit volgens Christiaan Huygens weinig uit. Een lichte "lens" ( = gewicht in de (aerodynamische) vorm van een lens) krijgt een duwtje van het anker, waardoor hij meer uit zal slaan als een zware "lens". Maar de periode blijft gelijk aangezien een zware lens minder zal uitslaan en daarom ook weer sneller in zijn beginstand zal terugkeren. Dus: als je het "tikgetal" (in ons geval: "tikken per uur") berekent, is de slingerlengte binnen handbereik. (en dat laatste stukje moet ik nog even uitzoeken :-)
Ik beloof hierover terug te komen aangezien ik het zelf MOET weten. Ik zal deze pagina aan mijn favorieten toevoegen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En hier is de calculator hiervoor: http://www.nawcc-index.net/CalcPendulumLength.php

Het beste antwoord

De slingertijd is te berekenen met 2 * pi * de wortel uit L /G.

L is de lengte van de slinger.
G is de versnelling van de zwaartekracht = 9,8 m/s^2

Bij een slingerlengte van 1 meter kom je dan op iets meer dan 2 seconden.
Dus lexje, jouw 1 seconde klopt niet helemaal.

Ik heb hier een staande klok in huis met een slingerlengte van 94 cm.
Als ik de slingertijd bereken, zou het volgens Newton 1,94 seconde moeten zijn. 'k Heb net even opgenomen die maakt 45 slingerbewegingen per minuut dus 1,3333 slingertijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt ook van de gewichten af, niet die aan de slinger maar aan de kettingen. Trek er maar eens voorzichtig aan en je zal zien dat de slinger sneller gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in !
Had ik even niet aan gedacht. Slim van je. Dank je wel.
Inderdaad krijgt de slinger elke keer een zet van de "onrust" (zo heet dat heen en weer gaande dingetje in het uurwerk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim, toch 2 minnen :D:D LOL

Andere antwoorden (3)

Door het uit te proberen. Paar uurtjes laten lopen en afhankelijk van het voor of achter lopen de slinger langer of korter maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is al voor je gedaan hoor. je hoeft het niet uit te proberen, want:
Een slinger van een meter geeft een slingerfrequentie van exact een seconde.
Het metrische stelsel is zo gek nog niet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel huis tuin en keukenklokken hebben een slinger van een meter? Verder hangt het van de tandwielverhoudingen af. Bij oudere klokken kan het nodig zijn de slinger bij te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet mijn min overigens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een plus ter compensatie van de belachelijke min.
Omdat de singer een eindgewicht heeft, is dat lastig exact te berekenen, de slinger is niet over de hele lengte even zwaar, vaak ook heeft het eindgewicht een bepaalde vorm.
Dat maakt het berekenen moeilijk!

Toegevoegd na 8 minuten:
Het eenvoudigste is een bijbehorende slinger te bemachtigen, maar ook deze zijn instelbaar en ijking is de beste methode.
Zo heb ik een Zaanse klok en je kunt je suf rekenen op de lengte, maar de fijnafstelling moet toch door ijking geschieden. De vorige antwoorden geven aan hoe de berekening in elkaar zit maar het gaat er vooral om waar het zwaartepunt zit.