wat weegt zwaarder? een kilo veren of 1 liter water?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt inderdaad.
Iets is zwaar of weegt veel.
Is dat niet iets als... contaminatie ofzo (even die grijze massa weer beroeren)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Erg dicht in de buurt' is natuurlijk nog steeds niet goed als er een beter antwoord tussen zit ;)

Antwoorden (18)

Hetzelfde.

Een liter water weegt een kilo. Een kilo veren ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het IS beide even zwaar (het weegt veel of het is zwaar, je gebruikt een contaminatie), namelijk 1 kilogram.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even zwaar, behalve als het water bevroren is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
water (1,01 kilo) !

Toegevoegd op 21-05-2009 09:21:53
zie deze site svp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je dan aan 1,01?, zie mijn andere reactie.
ga maar uitrekenen
http://leiden365.nl/blog/?p=444
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 kilo lood is ook loodzwaar!
AWM
14 jaar geleden
Een kilo veren weegt meer dan een liter water. 1 kg water neemt bij 4 graden celcius (de grootste dichtheid van water) al 1,000028 dm3 in (dus iets meer dan een liter). Een liter water weegt dus altijd net wat minder dan 1 kg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het weegt allebei evenveel.
een liter water is wel kleiner dan 1 kilo veren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kilo veren kun je ineendrukken. Dat zou inhouden dat een kilo veren ook juist veel minder ruimte in kan nemen dan water.
In principe even zwaar. 1 liter water is ook 1 kg. Zeewater is echter zwaarder en kouder (bv. ijs)water weer lichter. Het hangt dus ook van de temperatuur en 'soort' water af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het weegt allebij hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een liter water weegt een kilo en een kilo is een kilo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werd de kilogram gedefinieerd als de massa van een kubieke decimeter water. Hoewel water bij temperatuurstijging uitzet maakt dat in deze definitie niet uit!

In dat geval is een kilo water precies een liter en is een kilo veren even zwaar als een liter water.

Sinds 1901 is de kilogram echter de massa van een in Frankrijk opgeslagen blok platinum-iridium. Een liter water weegt volgens de huidige normen 0,998 kg bij 20 graden.

In dat geval is een liter water lichter dan een kilo veren.

De vraag lijkt me eerder een variant van de bekende grap / raadsel. In dat geval zou ik zeggen dat het even zwaar is. Vraagt een natuurkunde leraar dit, dan zou ik even oppassen. Wellicht helpen onderstaande links je ook nog verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Xxmyxx;

Ze hebben beide evenveel massa (uitgaande van een soortelijk gewicht van 1 voor water), maar vanwege de grotere dichtheid is het water zwaarder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is even zwaar. behalve als de veren bevroren zijn
:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet erbij vertellen waar dat de meting geschiedt... Is dat in het ruimtelab van de NASA in de ruimte, of op de evenaar, of op een van de polen of nog ergens anders en dan ook nog bij welke temperatuur ga je dan meten...

Water van 4° C heeft de grootste soortelijke massa, dus dat water is per liter het zwaarst...

Alleen water bij 20°C heeft een massa van 1 kilo bij normale druk en gemeten in Versailles nabij Parijs... Dat is zo afgesproken en gestandaardiseerd. Dus alleen in dat geval is 1 kilo veren en 1 liter water, mits aan die voorwaarden voldaan, gelijk aan elkaar...
Bij alle andere situaties is er verschil in gewicht tussen die twee...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He slimme vraag man...Scoor je punten mee!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 kilo veren weegt natuurlijk: 1 kilo.
1 liter water weegt:
massa = volume x dichtheid.
massa =?
volume = 1 liter
dichtheid = bij 0 graden celsius: 0,99987 kg/liter
bij 4 graden celsius: 1,00000 kg/liter
bij 24 graden celsius: 0,99733 kg/liter
bij 100 graden celsius: 0,95838 kg/liter.
dus het ligt er aan bij welke temperatuur je bedoeld.
bij 0 graden celsius weegt 1 liter water: 1x0,99987=0,99987 kg.
bij 4 graden celsius weegt 1 liter water: 1x1,00000=1,00000 kg.
bij 24 graden celsius weegt 1 liter water:
1x0,99733=0,99733 kg.
en bij 100 graden celsius weegt 1 liter water:
1x0,95838=0,95838 kg.