Omdat er nog van alles in ligt.
Flessen wijn, kanonnen, en verzin het zelf maar.
Als er niks in (of aan!) zou zitten, zou het hoogstwaarschijnlijk naar boven komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In 1e instantie zal een schip zinken,omdat het behalve het water,dat naar binnen stroomt veel voorwerpen bevat die zwaarder zijn dan het hout alleen. Naderhand blijven veel van die voorwerpen aan boord en zuigt het schip zich in de loop der tijd ook nog eens vol met water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Droog hout blijft drijven hoewel niet elke houtsoort (Djatti hout is zwaarder dan water).
Echter, hout kan water opnemen. Uit het verhaal van Thor Heyerdahl over zijn reis met de kontiki blijkt dat zelfs met zeewater doorweekt balsa hout nog gaat zinken.

Daarnaast: In schepen, zelfs houten, zit veel meer verwerkt dan alleen hout. Denk aan klinknagels (van het zware koper), spijkers en andere metalen onderdelen.
En ook de lading, indien zwaarder dan water, helpt mee om een schip dat volgelopen is naar de bodem te laten zinken.

Zeilboten van vroeger hadden daarnaast, voor de stabiliteit, altijd ballast (stenen) diep onder in het ruim liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste doordat er zware spullen in kunnen zitten, ten tweede doordat het hout zich volzuigt met water en daardoor te zwaar wordt om te blijven drijven.