Waarom worden in de magnetron bepaalde dingen zoals schalen, bepaalde verpakkingen, enz. niet met de inhoud mee verwarmd?

Als het eten in een plastic verpakking kookt, blijft de verpakking intact. Hoe kan dat?

3.9K

Antwoorden (6)

Door de straling in een magnetron, wordt alleen water opgewarmd. In vrijwel al ons eten zit water en in verpakkingen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een magnetron zend straling uit op een zeer specifieke golflengte. Deze golflengte is precies de golflengte die watermoleculen in trilling brengt. De trilling zorgt dat alles dat water bevat (eten) warm wordt. Plastic is hier ongevoelig voor.
Een lege magetron starten is niet handig omdat de energie dan nergens heen kan.

Een magentron met straling reflecterende materialen (ijzer etc.) starten is niet handig omdat de straling dan vreemd op het ijzer gaat afketsen.

Bepaalde plastics bevatten water (melamine plastic) en worden dus wel kokend heet in de magnetron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De magnetron werkt door middel van een wisselend elektromagnetisch veld (op 2,45 GHz). Moleculen binnen de magnetron die een elektrische dipool zijn (met een positieve lading aan de ene kant en een negatieve aan de andere kant) worden door dat snel wisselende veld heen en weer gedraaid. Deze draaiing zorgt voor de opwarming. Water reageert hierop, maar ook vetten. In papier, plastic en schalen zitten dergelijke moleculen normaliter niet.

Een leeg bord wordt in mijn magnetron overigens wel warm. In aardewerk zullen dan wel elementen aanwezig zijn die wel een dipool zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuivere vetten zijn geen dipolen. Hooguit de vrije vetzuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melamine zelf is geen dipool, maar melamineformaldehyde wel. Borden waarvan men zegt dat ze van melamine gemaakt zijn, zijn in werkelijkheid van melamineformaldehyde gemaakt. Deze stof wordt vaak foutief melamine genoemd. http://forums.zita.be/wetenschap/146114-melamine.html
Een leeg bord wordt alleen warm wanneer het een bord is dat niet geschikt is voor magnetron.

Je kan dit zelf zien door op de onderkant de rand te bekijken waar het bord op staat (ring). Dit is bij 'normale 'borden niet geglazuurt. Magnetron geschikte borden wel.

Deze rand zorgt ervoor dat er water wordt opgenomen.
(eigelijk is juist andersom omdat tijdens het droogproces van het bord deze rand ervoor zorgt dat het zijn vocht kwijt kan).

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om aardewerk borden.

Glazen borden zijn zowiezo magnetron geschikt.

De inhoud zelf heeft trouwens ook 'last'van dit verschijnsel:

Wanneer je een bord in de magnetron zet met bijvoorbeeld een stukje vlees en aardappels met saus/jus, zal je zien dat het vocht al warm is terwijl het vlees nog koud is. Kwestie van vocht dus.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is zo'n aardewerken bord niet geschikt voor de magnetron dan? Ik heb overigens alleen aardewerken bord die ook aan de onderkant geheel geglazuurd zijn en die worden ook gewoon warm als je ze leeg in de magnetron zet. Het moet toch iets anders zijn dan zo'n ring die daarvoor zorgt.
ronaldP
13 jaar geleden
Er zit meestal nog een beetje 'restvocht'in (klinkt wel ranzig) van het bakprocede. Degene waar echt vocht in wordt opgenomen zorgt dat de vochtuitzetting op de duur voor barsten in het aardewerk komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit ook te denken aan mineralen of andere elementen die in de klei voor zouden kunnen komen.
Een magnetron werkt door microgolfstraling, meestal bij een frequentie van 2,45 GHz, door het voedsel heen te leiden. Water en vetdeeltjes die in het voedsel aanwezig zijn, “absorbeert” de straling, zodat deze omgezet wordt in warmte. Elk water/vetmolecuul is een elektrische dipool, dat wil zeggen dat het ene uiteinde een positieve lading bezit en het andere uiteinde een negatieve lading. Door de elektromagnetische straling wordt het molecuul heen en weer gedraaid, waarbij het zich gelijk richt aan het wisselende elektrisch veld. Deze beweging veroorzaakt de warmte.
De straling is tot ongeveer 2 a 3 cm effectief.

Onder aardewerk in eenvoudige vorm worden voorwerpen verstaan, die gemaakt zijn van leem of klei, veelal gehaald langs rivieren. Deze worden na droging gebakken en daardoor hard. De grondstof zal dan niet meer door water worden verweekt en uiteenvallen.

Bij gebruik van mindere soort klei kan men niet met hoge temperaturen bakken en blijft het werkstuk poreus. Deze moet dan met een glazuurlaag worden bedekt om waterdicht te worden.

Aardewerk en ook glas bevat dus geen water en dat is de reden dat ze in een magnetron niet opgewarmd worden.

Metaal bevat ook geen water maar rond metalen voorwerpen kunnen vonken optreden. Dus nooit geen metalen voorwerpen in de magnetron plaatsen anders krijg je een vonkenregen en die beschadigd de magnetron en inhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verhaal over de dipool van water ed klopt allemaal wel.
Toch zijn er ook andere stoffen die geen water bevatten en toch heet worden.
Het ligt er aan of deze stoffen al of niet die golflengte min of meer absorbeert, of dat nu door dipool, capaciteit of inductie komt, sommige persglassoorten worden ook warm of zelfs heet in een magnetron.
De enige zekere methoden bij onbekende stoffen is het kortstondig in de magnetron doen, met daarnaast een glas water, zodat de magnetronbuis in ieder geval zijn energie kwijt kan.
In tegenstelling tot wat veel geroepen wordt is het niet per se een probleem als er metaal(of ander geleidend materiaal) in de magnetron komt.
Deze moet echter GEEN WIKKELING kunnen vormen, zoals gouden randjes op borden , kopjes ed.
Die vormt wel een wikkeling en brand daarom weg!
Denk er daarbij om dat een metalen beker ook EEN wikkel is met een bodem, ook als het een vierkante beker is.
Dat laatste is echt gevaarlijk voor je magnetron.
Zelfs een open wikkeling met een gleuf van minder dan een CM is gevaarlijk, Die ene wikkel zet de magnetronstraling om in duizenden volts en dat trekt dus een heftige vlamboog.
Ook niet geleidende bollen met gemakkelijk ioniserende gassen/dampen zijn gevaarlijk in een magnetron.
Het is dus een apparaat waar je deksels voorzichtig mee moet zijn.