Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaan er geen rechte lijnen waarlangs fotonen zich bewegen?

Aangezien ruimte gekromd word door zwaartekracht, en aangezien zwaartekracht oneindig ver reikt (al wordt dat met de macht 6 kleiner per afstandseenheid, als ik me goed herinner), bestaat er dus geen niet-gekromde ruimte - dus bestaat er ook geen rechte lijn waarlangs een foton zich beweegt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef mij de kwantumtheorie maar. Daar kun je alle kanten mee op.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

volgens mij klopt het wat je zegt, vovendien zijn de krommingen vaak zo slap dat ze voor een rechte beweging worden aangezien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee, maar de zwaartekracht neemt kwadratisch af. vandaar dat het op een bepaalde afstand sterker is dan de elektromagnetische kract (die er weer voor zorgt dat je computer op dit moment niet door je tafel heen valt)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich klopt het wat je zegt - alleen neemt de sterkte van de zwaartekracht af met de tweede macht (kwadraat) van de afstand, niet met de zesde macht.

F = G m1 m2 / d^2

F   = kracht
G   = zwaartekrachtsconstante
m1 = de ene massa
m2 = de andere massa
d   = de afstand tussen m1 en m2

Het ligt eraan hoe je "recht" en "krom" definieert. Jij doet dat in een euclidisch stelsel - een stelsel met rechte assen die rechte hoeken met elkaar maken. Dan heb je helemaal gelijk, dan kromt de zwaartekracht de ruimte, en volgt elk foton dus een gebogen baan. De fotonen van de zon die eigenlijk vlak langs de aarde zouden gaan, vallen dus toch op de aarde omdat ze naar de aarde toevallen.

Je kunt ook stellen dat fotonen _in de ruimte_, dus niet in jouw assenstelsel, altijd een rechte lijn volgen. Dat die ruimte gekromd is doet daar niets aan af. Stel je dat voor als een ruitjespapier. Een foton volgt netjes een lijn op het ruitjespapier. Je zegt dat het foton een rechte lijn volgt. Nu verbuig je het ruitjespapier (het is dus bij nader inzien ruitjesrubber), je rekt het wat uit, enzovoort. Het foton blijft nu netjes zijn lijn volgen.

Tja, hoe zeg je het nu: beweegt het foton langs een rechte lijn, omdat het een lijn op jouw ruitjesrubber volgt? Of beweegt het foton langs een kromme lijn, omdat het ruitjesrubber verbogen is?

Het is maar hoe je het bekijkt. Het is maar wat je als "recht" definieert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ruimte gekromd wordt door de zwaartekracht (en dat klopt ook) dan gaat het foton niet precies wiskundig rechtdoor, maar ook de lineaal wordt net zo krom als dat het foton gaat... Dus je kunt het niet meten of vaststellen...
Je herinnert het ook niet goed want het is kwadratisch niet tot de zesde macht, die afname of toename per afstand...
Er bestaat wel de gekromde ruimte maar je kunt het niet zien, vaststellen of meten...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens de quantum mechanica is het altijd door iedereen beinvloedbaar ; dus het antwoord is NEE
m.vr.gr.

dirk bos

Toegevoegd op 18-05-2009 12:56:43
ik bedoel dus dat de baan van een foton wordt beinvloed door alles wat leeft ...............

Toegevoegd op 18-05-2009 13:16:12
denk aan het q.m. experiment waarbij het wel lijkt alsof het foton door alle twee gaatjes gaat.
en dat daT OOK NOG WORDT BEINVLOED DOOR HOE JE ER NAAR KIJKT !!!!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding