Ik wil graag wat meer weten over natuurkunde.

Ik wil graag wat meer weten van natuurkunde, wie weet een boekje of een site waar het principe van natuurkunde uitgelegd wordt, zodat ik de basis begrijp en hiermee verder kan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (8)

Kijk eens op Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurkunde
Daar staat waarschijnlijk wel iets nuttigs bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar de site in de bron, hier staan diverse interessante zaken op. Waaronder vragen en nieuws over natuurkunde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Six Easy Pieces van Richard Feynman, 13 euro bij bol.com.

Inmiddels 40 jaar uit oud, maar hier staat alles in beschreven en op zijn makkelijkst uitgelegd. Veel beter dan zeg Green of Hawking.

Q.E.D. en zijn biografieen zijn trouwens ook aanraders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurkunde is een zeer complex en zeer veel omvattend onderwerp, even een boekje lezen lijkt wel een leuk beginnetje, maar het is nog minder dan een beginnetje.
Slechts een stap buiten de deur en je staat er midden in, beneden je de aarde en boven je het heelal, met daartussen de wereld waar je leeft en dan nog zie je maar een piepklein stukje van de natuur, het meeste zal je nooit zien, daar leven we te kort voor.
maar goed, je moet ergens beginnen.
Zoek maar op google, natuurkunde overal en je zult begrijpen wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurkunde eenvoudig uitgelegd / Jürgen Teichmann.
Aartselaar : Deltas, cop. 2010.
Kernbegrippen uit de natuurkunde zoals massa, zwaartekracht, aardrotatie, kracht en beweging, luchtdruk en vacuüm worden in onderlinge samenhang belicht. Daarbij spelen gedachte-experimenten en kleine proefjes een illustratieve rol en laten deze de lezer meedenken. In een uitleidende verklarende woordenlijst van vijftien pagina's worden de relaties rekenkundig beschreven en toegelicht. Door de combinatie van wetenschappers en hun ideeën van Oudheid tot de 20e eeuw een inspirerend boek.
Plaatje bij antwoord
Bronnen:
Amadea
13 jaar geleden
Het lijkt me handig , eerst eens een gebied van de natuurkunde te kiezen wat je bijzondere belangstelling heeft, dat kan elektriciteit zijn, maar ook krachten , als waterkracht, luchtdruk, mechanica, energie en ga zo maar door.
met Eddijst ben ik het eens dat de natuurkunde zo veelomvattend is dat je je niet alleen maar wat breed kan inlezen.
Sommige mensen denken dat het met kennis der natuur te maken heeft, maar dat is biologie.
Misschien dat een bezoek aan NEMO of een ander hands-on museum je kan helpen te ontdekken wat je boeit.
In wezen is natuurkunde een hoofdwetenschap en het is ook belangrijk welke basis je al hebt en van daaruit kun je verder werken.
Ga je boeken van Feynman of Hawkins lezen, dan neem je een ferme duik, om de redeneringen te kunnen volgen is al wat vooropleiding nodig.
Ik denk dat als je vanuit je interessegebied kunt verbreden en verdiepen je een leerzame maar vooral boeiende tijd tegemoet gaat.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurkunde kan van alles zijn voorbeelden zijn:

De zwaartekracht, hoe hard moet je trappen om de bult op te komen, en hoe hard moet je trappen als je ook nog eens een schooltas met 10 boeken bij je hebt.

Ook magnetisme is natuurkunde. Hoe kan het dat als je heel veel windingen maakt met een stroomdraad dat deze spoelmagnetisch wordt.

Een stroomkring bouwen en berekenen hoeveel stroom en spanning er is. Kun je ook 100 lampjes tegelijk laten branden en wat als er een kapot gaat.

Ik hoop dat je nu een beetje weet wat natuurkunde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou naar de Slegte (2e hands boekenwinkel) gaan en eens op de afdeling 'schoolboeken' kijken. Middelbare schoolboeken over natuurkunde moeten behoorlijk wat basisinformatie bevatten die ook voor leken makkelijk te begrijpen is. Afhankelijk van je eigen niveau en kennis kan je een boek voor de onderbouw of bovenbouw nemen.