In principe rollen ze alle kanten op. Echter bij de kust gaan de hoogtes van de golven omrollen - anders zou je tegen een wand van water kijken - en dat kan niet, tenzij je Mozus heet en de Dode Zee kan 'scheiden' :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk kan ik dit alleen maar uitleggen als ik een bak water erbij heb, maar ik doe een poging. Als je in een willekeurig punt op de aardbol het water aan zou raken ontstaan golven, zodra een golf een object raakt kromt ie om dat object heen zodat ook aan de achterkant de golven naar het object toe komen. Misschien herinner je je de schematische plaatjes van de tsunami hoe de golven om een eilandje heen krulde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Golven worden opgewekt door de wind die over het water blaast. Golven komen uit de richting waar de wind vandaan komt. Bij noorderwind komen ze dus uit het noorden en lopen naar het zuiden. Hoe harder de wind, hoe hoger de golven. Vlakbij de kust is het ondiep, daar wordt de golf afgeremd. Verder van de kust is het water dieper. Daar wordt de golf minder afgeremd en loopt hij dus sneller.

Ook als er weinig wind is, of als de wind van het land komt heb je golven. Dat is deining die wordt veroorzaakt door wind ver weg op zee of door wind van een paar dagen geleden. Want ook als de wind gaat liggen blijft het nog een hele tijd nadeinen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een golf is een omhoog en omlaag gaande beweging van water... een combinatie van een transversale en een longitudinale golf om precies te zijn... Hij beweegt omhoog en omlaag met daarbij een beetje naar voren en achter... Met het aanrollen komt het water een beetje naar voren en omhoog en dan weer omlaag en naar achteren... Kunnen de golven oscilleren dan krijgen ze een richting en dat is naar het strand omdat de knoop van de golf ligt... Buiken en knopen heb je, en aan een vast einde zit altijd een knoop... Dus daar zit een mogelijkheid de golf te stoppen en dat doet hij dan ook...
De hoogte van de maximale golf is een afgeleide van de diepte, je kunt zeggen dat hoe dieper het water eronder is hoe hoger er een golf kan ontstaan... Rekenen aan golven is een complexe natuurkundige aangelegenheid...
Ook de loopsnelheid van een gold is een afgeleide van de diepte... Zo kan het soms zijn dat een golf twee keer zo hoog is dan zijn voorganger, dan zijn dat twee golven die tegelijk aankomen en elkaar versterken, zo kan ook een golf helemaal stoppen vanzelf door uitdoven... Branding ontstaat door de snelheid van de aankomende golf veel hoger is dan de diepte toelaat, de golf slaat letterlijk over zichzelf heen, dus de bovenkant gaat sneller dan de onderkant...

Maar omdat er een knoop op het strand is met golfhoogte nul, moet de golf daarheen om te stoppen...

Hoop dat ik helderheid ipv verwarring heb kunnen zaaien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had je dat zo in je kop zitten of heb je het opgezocht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK weet dat soort dingen Ed...
:-)
Dat lijkt meer zo dan dat het zo is. Als de wind van het land af blaast dan nog moet dat water een keer terug komen. Er ontstaat dan dus een golfbeweging in het water. Alleen wanneer de golf richting land komt zie je dat naarmate het water minder diep wordt de golf opgetild wordt en de kop van de golf de rest van de golf in gaat halen. Dat is wat je ziet met golven die naar het land komen rollen. Alleen de brekers dus met die schuimende toppen.

Idd net zoals in dat tsunamie verhaal maar dan in het klein en idd: het is gaat om behoorlijk ingewikkelde berekeningen. Stromingsfysica is 1 van de moeilijkste (zo niet de moeilijkste) onderdelen van de toegepaste natuurkunde.