verwarmen is het verhogen van de temperatuur. Bij verbranden vind er een reactie plaats met zuurstof. Het product wordt dan omgezet in iets anders.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verbrand voedsel is eigenlijk iets anders, maar omdat de vraag bij natuur/scheikunde staat denk ik niet dat je dit bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verbranding is een complex geheel van voornamelijk exotherme chemische reacties tussen een brandstof en een oxidator (meestal zuurstofgas) waarbij warmte en licht ontstaat onder de vorm van een vlam of een gloed.

Bij verwarmen gebeurt bovenstaand allemaal nog (net) niet.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij verwarmen vindt er alleen een verhoging van de temperatuur plaats, maar bij verbranding veranderd de stof in een andere stof, wat vaak gepaard gaat met zwarten bakeren van het eten.

Dit proces moet je niet verwarren met aangebrande aardappelen in een pan met water. Hierbij vindt een ontleding plaats omdat er namelijk te weinig of geen zuurstof bij kan komen. maar het principe is hetzelfde het materiaal veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een half antwoord. Bij verbranding is zuurtstof nodig. Het verbranden van aardappelen is in feite ook een verbranding. Door de hoge temperatuur (bijv. als het water op is) reageert zuurstof met de organische stoffen en blijft koolstof (zwart) over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik aan het omschrijven was is aanbranden, door het overkoken van de pan begint het water namelijk te stomen waardoor de aardappelen minderomgeven is door water waardoor er minder energie door water wordt opgenomen en de temperatuur snel verhoogt, maar door het stoom woordt het zuurstof uit de pan gedrukt daarom kun je het geen verbranding noem maar is het een ontleding
Daar kom je het best achter,door je vinger op flinke afstand boven een kaarsvlam te houden. Wordt je vinger dan warm? Dan verwarmt de kaarsvlam de vinger. Breng nu de vinger langzaam naar beneden,totdat de hitte ondraaglijk wordt.Trek de vinger dan als de wiedeweerga weg. Als je nog lager was gegaan,was je vinger verbrandt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwarmen is iets (een stof) in temperatuur doen verhogen.

Branden is een chemische reactie meestal met zuurstof, maar het moet wel gepaard gaan met vuur (brandend gas wat vrij komt).

Verbranden (bv van papier) is als branden, maar na de verbranding blijft alleen maar as over.

Verbranden is ook bv je huid verbranden door er kokend water op de gooien of tijdens een brand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verbranding kan ook zonder vuur hoor, bijvoorbeeld de verbranding van glucose in onze cellen. Die is heel efficiënt. Verbranding is een reactie met zuurstof zoals ik al eerder aangaf. Daarbij komt warmte vrij (energie) en als er veel energie vrij komt uit zich dat in veel warmte (vuur). Maar dat hoeft echt niet. Natrium brand ook onder water, het ontrekt dan zuurstof uit het water. Verbranden van papier is ook gewoon een reactie tussen zuurstof en de organische moleculen in het papier. Het as is koolstof dat over blijft. Alleen verbranden van de huid is geen natuurkundige verbranding. De huidcellen worden zo heet dat de eiwitten stollen en de cellen kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*Verbranden zonder vuur gaf ik al aan met het voorbeeld van je huid verbranden. Ook al is het geen natuurkundige verbranding, we noemen het toch verbranden.
Het geldt inderdaad ook voor jouw voorbeeld.
* Ik heb het idee dat na verbranding van papier niet alleen koolstof overblijft. De kleur van de as is vaak grijs/wit en dat lijkt niet op koolstof.