Wat is het doel van zwavel in buskruit? want kaliumnitraat zorgt voor de zuurstof toevoer en koolstof voor de brandstof

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

De echte reden is de volgende, zwavel verlaagt de ontstekingenergie (je kunt buskruit gemakkelijker aansteken en het brandt beter, reageert als geheel ook sneller) en het verhoogt de gasontwikkeling.

Als bestuurslid van een vuurwapenvereniging en als kenner van stoffen als buskruit, heb ik dit ook zelf uitgetest, buskruit zonder zwavel "werkt "gewoon niet goed, net als buskruit wat alleen uit zwavel en KNO3 bestaat.

Het mengsel van deze drie stoffen in de goede verhouding en de bereidingswijze (buskruit wordt "nat " bewerkt)
geeft een optimaal resultaat.

Zonder zwavel dus geen buskruit.

Opvallend is ook dat buskruit niet detoneert( supersonische verbranding), alleen brandt (in de vrije lucht) of explodeert. (subsonische verbranding).

Vanuit mijn kennisveld werd mij gevraagd eens per periode
uitleg te geven wat er in een huls van een kogel gebeurt en waarom een patroon gemaakt is zoals hij gemaakt is.

De rookvrije kruitsoorten werken met nitrocellulose, de werkzame stof in schietkatoen.

Omdat dat meer een verbinding is dan een mengsel (zoals buskruit) gedraagt het zich homogener en is de reactiesnelheid, afegeven energie en duur van de explosie nauwkeuriger dan met een mengsel te halen is.

Buskruit wordt daarom alleen nog in antieke- of zwartkruit wapens gebruikt.

Daarbuiten heeft het nauwelijks nog toepassing,
de oude rotjes astronauten/donderslagen bevatten zwartkruit.

Toegevoegd na 13 minuten:
Gewoon zwart buskruit is ook weinig slaggevoelig, het zal niet knallen als je er met een hamer op slaat.
Toch raad ik sterk AF zelf buskruit te maken.
Zoals al eerder aangegeven werd buskruit "nat"bewerkt, het werd vochtig gemaakt, geperst , gerold en dat allemaal om het zo homogeen mogelijk te maken.
Bovendien was de natte bewerking veilig, nat buskruit werkt niet, pas nadat het in de zon gedroogd was (het werd daarbij in beweging gehouden om ontmengende kristalvorming te voorkomen.

Het grote probleem met zelf buskruit maken is dat men het droog bereidt en het dus gedurende het maken zelf al gevaarlijk is.

Het is WEL gevoelig voor statische elektriciteit en werd dan ook in het verre verleden met leidse flessen ontstoken.

De druk die het opwekt kan de 2000 atmosfeer(!) overscheiden.
Het allerstomste wat men kan doen (en vaak dodelijke gevolgen heeft) is het in koperbuis stoppen, tijdens het maken en het dichtvouwen van de buis kan de druk op het buskruit wat "in de knel"komt, tot ongeplande explosie leiden, de koperen buis gedraagt zich dan als een granaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het oude buskruit wordt kaliumnitraat, zwavel en koolstof gebruikt. Hierbij neemt zwavel deel aan de reactie waarbij veel energie vrij komt.

10 KNO3 + 8 C + 3 S → 2 K2CO3 + 3 K2SO4 + 5 N2 + 6 CO2

of 2 KNO3 + 3 C + S → K2S + 3 CO2 + N2

In modern kruit wordt cellulosenitraat en glycerinenitraat gebruikt en is zwavel niet meer nodig.