E=m*c^2 is een (heel summiere) samenvatting van Einstein's speciale relativiteitstheorie.

Het symboliseert dat energie (de E in de formule) en massa (de m) hetzelfde (het = teken) zijn. De verhouding ertussen (vermenigvuldigteken *) is de lichtsnelheid in het kwadraat (c^2).

De lichtsnelheid is 1 lichtjaar per jaar. (Je kunt het ook in km/h uitdrukken, maar da's onhandig als je over relativiteit nadenkt.) Het kwadraat van 1 is ook 1. Zo bezien staat er dus E=m*1. Oftoewel: energie en massa zijn precies hetzelfde.

Rekenvoorbeeld: 1 = 1*1

Eigenlijk is het dus helemaal niet zo moeilijk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind je antwoord niet slecht hoor. integendeel. maar de zin 'de lichtsnelheid is 1 lichtjaar per jaar' is een beetje apart ;) en. de relativiteitstheorie is wel degelijk moeilijk. nu vul je natuurlijk 1 van de makkelijkste getallen in.
nog steeds zijn er een hoop mensen (waaronder ook natuurkundigen) die de theorie wel kunnen toepassen. maar kunnen het moeilijk geloven.. ik geef ff een voorbeeld:
veel natuurkundigen maken de fout met ruimtereizen. stel dat men naar een ster zou kunnen reizen (hypothetisch) met bijna de snelheid van het licht.
-dan beweren (te) veel mensen dat men in het ruimteschip maar 4 jaar wordt, en dat er op aarde al 4 miljoen jaar is verstreken. (hier wordt aangenomen dat de tijd in het ruimteschip ook absoluut is net als op aarde. maar de tijd in het ruimteschip is natuurlijk RELATIEF). hier maken veel mensen de fout mee. het is een behoorlijk lastige theorie. dit is een van de vele voorbeelden. verder een goed antwoord hoor :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier gaat iets fout in de redenatie. C is de lichtsnelheid en die is 300.000 km per seconde. In een jaar zitten ruim 31536000 seconden dus die twee vermenigvuldigd met elkaar geven een lichtjaar in kilometers. Dat is dus in het geheel niet gelijk aan 1.
De correcte eenheid voor lichtsnelheid is meter per seconde.
De c kwadraat in de formule is dus 300.000.000 x 300.000.000
Vermenigvuldig de uitkomst ( een 9 met 16 nullen ) met de massa van het object en dat is het equivalent van de Energie.
Zo zou de massa van een lucifer, wanneer deze omgezet wordt in energie, grofweg de hoeveelheid energie leveren die de Niagara waterval in een etmaal produceert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lichtsnelheid is idd 1 lichtjaar per jaar. Maar in de formule mag je dat zo echt niet invullen. Daar je energie in Joule weergeeft moeten de eenheden die je gebruikt om die energie te berekenen wel daadwerkelijk de Joule opleveren. Daar is het SI ook op ontworpen. Wanneer je in E=m*c^2 je energie in Joule wil uitdrukken (je zou kunnen kijken naar calorieën, elektronvolts, kilowattuur, British thermal units of kg TNT explosiekracht of wat je maar kan bedenken om energie in uit te drukken maar dan zal je heel goed moeten kijken welke andere eenheden nodig zijn om dat op te leveren en lichtjaar per jaar hoort daar zeker niet bij) moet je massa in kilogram zijn en je snelheid in meter per seconde. Je moet dus ALTIJD eerst je getallen omrekenen naar die basis eenheden voor je ze kan invullen in een formule. Een uitkomst zonder eenheden is geen uitkomst.

Andere antwoorden (3)

Alles wat je moet weten...
http://www.einsteingenootschap.nl/uitleg%20E=mc2.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- http://kennis-en-wetenschap.kwero.nl/chemie/3102-e--mc.html
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Massa-energierelatie
- http://www.einsteingenootschap.nl/uitleg%20E=mc2.htm
- http://taalprof.web-log.nl/taalprof/2010/06/e-mc2.html
- http://kunststad.nl/lifestyle-varia/varia/emc2/
- http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=103502
- http://www.vkblog.nl/bericht/180435/E_%3D_Mc2..
- http://www.utwente.nl/tnw/wyp/einstein/
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein
- http://mediatheek.thinkquest.nl/~lle0119/relativiteit.php
- http://aladin.bibliotheek.nl/aladin_detail.asp?qpid=54442

Veel leesplezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beroemde formule stelt dat energie en massa uitwisselbaar zijn. De hoeveelheid energie waar een massa uit bestaat is dan gelijk aan de massa maal de lichtsnelheid in het kwadraat.

De formule is het resultaat van Einsteins speciale relativiteitstheorie. De basis van die theorie is eenvoudig genoeg maar de gevolgen ervan in de natuurkunde zijn gigantisch.
Einstein stelde:
Elke waarnemer die zich eenparig beweegt ondergaat dezelfde natuurwetten (bijvoorbeeld: iemand die in een geblindeerde trein zit zal exact dezelfde natuurwetten vinden als iemand die op het perron staat)
De lichtsnelheid in vacuüm is onafhankelijk van de snelheid van de bron (de wetten van Maxwell laten dat zien).

Wanneer Einstein hier mee ging rekenen kwamen daar een aantal heel ver gaande conclusies uit. Zijn beroemde formule E=m*c^2 is er daar 1 van. De formule maakte het bv mogelijk om de kracht van atoombommen en de energie opbrengst van kerncentrales te berekenen. En het geeft ook aan hoe weinig massa omgezet hoeft te worden voor een enorme hoeveelheid energie.

Wanneer een Uranium235 atoom splijt bijvoorbeeld is de massa van de 2 nieuwe atomen (bv Krypton90 en Barium143) bij elkaar een beetje minder dan de massa van het oorspronkelijke Uranium atoom. Dat beetje massa verlies is de vrijgekomen energie. Doordat de lichtsnelheid zo'n groot getal is betekend dat ook dat een klein beetje massa al snel heel veel energie wordt. Bij de atoombom die Hiroshima vernietigde is zo bv maar ongeveer 0,7 gram (cijfers van Wikipedia, het zal iets meer geweest zijn maar komt dicht genoeg in de buurt) aan massa omgezet in energie. Dat levert dan 7*10^-4kg*(3*10^8m/s)^2 = 6,3*10^13 Joule (63 TeraJoule)
wat overeenkomt met ongeveer 14kiloton TNT dat ontploft. (De energie die vrijkomt bij ontploffend TNT is daarbij 4,6 MJ/kg)

Toegevoegd na 2 dagen:
Nog even voor de duidelijkheid:
in E=m*c^2 staat de E voor energie (in Joule), m voor massa (in kilogram) en c voor de lichtsnelheid (in meter per seconde). Hierbij wordt voor de lichtsnelheid meestal 3*10^8 m/s genomen (300000 km/s).
Hoewel de lichtsnelheid eigenlijk heel exact is bepaald (letterlijk gedefinieerd als 299 792 458 m/s en de lengte van de meter staat daarom ook gedefinieerd als de afstand die het licht in 1/299 792 458 seconde aflegt) als net iets minder, wordt het exacte getal eigenlijk maar weinig gebruikt.
Let op dat het ook belangrijk is om de juiste eenheden te gebruiken (dus geen kilometers per uur ipv meters per seconde)!