welke steentjes zijn dit en hebben ze enige waarde?

ik vond ze in het zuiden van frankrijk in de zee. ze zijn klein en groen. ze lijken op glas, maar dat is het niet want ze voelen anders aan.
weet iemand welke steentjes dit zijn en of ze enige waarde hebben? (ik denk het niet maar je weet maar nooit dat ik ze kan verkopen)

ps. ik heb er ook 1 gevonden in het bruin

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Die zijn niets waard want het zijn echt gewoon stukjes kapot glas, daarom heb je ook tinten groen en bruin gevonden.

Dat het iets anders aanvoelt komt omdat het door erosie helemaal is afgesleten.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Je was net een minuutje sneller dan ik... ;-)
Dit is glas.

Als iemand groen of bruin glas (waarschijnlijk van een flesje bier) in scherven laat vallen, worden die scherven door de golven meegenomen. Ze blijven meestal in de buurt van het strand. Door de continue branding worden ze maandenlang heen en weer geschuurd over de stenen en het zand van de zeebodem.

Op die manier worden ze gladgeschuurd. De scherpe punten en randen verdwijnen, want die slijten door het continue schuiven en rollen meer af dan de rest van de scherf.

Uiteindelijk houd je over wat jij hebt gevonden. Leuk voor kinderen, ook leuk om decoratief in een glas te doen, maar verder zonder enige waarde.

Cryofiel
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Dus je zou ze ook kunnen vinden aan het Noordzeestrand? En als dat niet zo is, waarom niet?
Cryofiel
10 jaar geleden
Het ligt eraan hoeveel flessen er worden achtergelaten (al dan niet kapotgesmeten) aan het strand, en hoeveel er daarvan worden opgeruimd. Ik kan me voorstellen dat mensen hier wat minder glas zomaar op het strand mijten, en dat onze strandschoonmakers (die zeefwagens) het meeste glas bijtijds weghalen. Om die reden verwacht ik hier minder steentjes dan in één of ander baaitje in zuid-europa. Wat ik niet weet is in hoeverre een stenige kust helpt bij het slijpen van de glasscherven. Misschien dat het effect het beste plaatsvindt wanneer er veel keien liggen, en de branding sterk genoeg is om die keien continu in beweging te brengen.
Antoni
10 jaar geleden
Dank voor je reactie! Leuk om dit nu allemaal te weten!