Hoe komt het dat het lijkt alsof de kleur groen lichtgevend is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ervaar ik het niet... (Behalve dan bij het groene manneke bij het verkeerslicht...)
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik vind helemaal niet dat groen lichtgevend lijkt (net nog even een paar groene voorwerpen bekeken).

Het beste antwoord

Bij groene bladeren lijkt het lichtgevend lichtgroen als het licht er doorheen schijnt. Misschien wordt het duidelijker als je de foto ziet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als de afbeelding het niet doet dan moet je er op klikken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je bedoelt denk lichtgroen ?
Dan komt het omdat er veel geel in zit.
Groen is een mengels van blauw en geel, hoe meer geel hoe lichter hij word.
Dat het lichtgevend lijkt heeft met reflexie van het zonlicht te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het te maken heeft als deze kleur zich tussen andere (vaak donkere, doffere) kleuren.
Kijk maar eens naar de afbeeldingen. Bij elk is er 1-tje die licht geeft.

Bij digitale camera's heeft het ook te maken met de gevoeligheid van de sensor. Sommige sensoren hebben een extra gevoeligheid voor blauw...
http://www.fomab.nl/images/Northa%20sponsor%203.jpg

Of met de afdruk, daar er een kleurprofiel aan hangt.

Of aan het licht waarin je de kleuren beoordeeld. Een tl geeft wat groenig licht, waardoor groene kleuren extra oplichten.
Ga met diezelfde kleur maar eens naar daglicht, of een gloeilamp.
Of maak eens een foto van een ruimte met tl-licht. Zet de witbalans van de camera dan op het wolkje.
Je zult een wat gelige/groene foto krijgen...
http://www.avnet.kuleuven.be/toledo/2_2.php

Alles wat dan groen is van echte kleur, zal extra oplichten.