In tegenstelling tot ijs heeft sneeuw een witte kleur. Dat komt omdat sneeuw een veel minder dichte samenstelling heeft dan ijs. Sneeuw bevat lucht waardoor het licht weerkaatst wordt. Bij sneeuw is de weerkaatsing van licht voor alle kleuren gelijk en dat verklaart de witte kleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier hoeft niets aan toegevoegd te worden. +1
Sneeuw bevat lucht waardoor het licht weerkaatst wordt. Bij sneeuw is de weerkaatsing van licht voor alle kleuren gelijk en dat verklaart de witte kleur. Sneeuw kan soms
echter ook een heel andere kleur hebben. Zo lijkt de sneeuw tegen de achtergrond van een donkere lucht een grijze kleur te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat bovenstaande mensen zeggen klopt, als je ijs gaat schaven zie je ook dat je wit schaafsel krijg he. Hoe ruwer het oppervlak ook des te witter het lijkt, hoogst waarschijnlijk ook door de breking van het licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan nog eenvoudiger: elke witte stof, zoals suiker, weerkaatst alle erop vallend licht. In tegenstelling daarmee weerkaatst roet nagenoeg geen licht, en lijkt daardoor zwart. Zwavelpoeder is geel omdat het vrijwel alleen geel licht reflecteert en de andere kleuren absorbeert. Voornoemde reflectie van licht is eigenschap van elke vaste stof, en hangt samen met de molecuulsamenstelling.