Water kan eigenlijk altijd verdampen. Hoe warmer het water is, hoe makkelijker het gaat. Je kunt het voor je zien door je voor te stellen dat de watermoleculen altijd in beweging zijn. Als het warm is, bewegen ze meer dan wanneer het koud is, als het water bevroren is zitten de moleculen vast in een kristalvorm (ijs).

Op het grensvlak tussen water en lucht zijn er altijd moleculen die 'los schieten' doordat ze in beweging zijn, en dus gasvormig worden. Hoe warmer het water is, des te meer watermoleculen 'schieten los'. Omgekeerd gebeurt op het grensvlak ook: moleculen worden weer vloeibaar.

En bij ijs gebeurt het zelfde, op het grensvlak tussen ijs en lucht zijn er altijd moleculen die 'los schieten' uit hun kristalvorm en gasvormig worden. En omgekeerd.

Deze verandering van toestand noem je een faseovergang en in het schema van Didactiek hierboven zie je alle mogelijkheden. Wij noemen de overgang van vast naar gas ook wel sublimeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat bij atmosferische omstandigheden het water alleen op moleculair niveau verdampt. Dat betekend dat alleen het buitenste laagje van het wateroppervlak waterdeeltjes loslaat, wanneer water kookt verdampt water door de geheelde vloeistof zelf. De bellen zijn ook damp belletjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
zie anders deze link.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdamping
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Watermoleculen zijn constant in beweging. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer beweging. De moleculen in het water trekken elkaar ook aan en deze kracht houdt ze bij elkaar.

Moleculen dicht bij de oppervlakte raken los van het water en door het ontbreken van de aantrekkingskracht gaan ze over in gasvormige fase. In deze fase is de aantrekkingskracht te gering omdat moleculen in deze fase ook meer ruimte innemen.

Dit verklaart waarom een schoteltje water uiteindelijk verdampt. Dit verdampen gaat sneller als de temperatuur stijgt.

Het kookpunt is de fase waarin alle moleculen overgaan naar de gasvormige fase. Het kookpunt is ook het punt waarbij de temperatuur niet verder omhoog gaat zolang niet alle watermoleculen verdampt zijn. Het water blijft dus tijdens het koken 100 graden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zie onderstaande afbeelding. Water kan zelfs vanuit ijs gasvorming worden. Dat heet vervluchtigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt! Vervluchtigen wordt ook wel sublimeren genoemd.+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mavo natuurkunde, ongeveer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Wegermeeja: Ik probeer het zo simpel mogelijk uit te leggen. Als een VMBO-T leerling (mavo bestaat niet meer) het zou snappen zou ik dat heel tof vinden. Havisten en VWO-ers zouden de informatie over thermodynamica uit de link kunnen volgen.
Koken doet een vloeistof maar bij een temperatuur, verdampen gebeurt bij elke temperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water verdampt als het niet kookt omdat iedere aggregatietoestand tot een volgende kan leiden.
Zo heb je vaste stof, vloeibaar , gas en plasma (volledige ionisering van het gas.
Alleen de laatste status vergt bijzondere omstandigheden (zeer hoge temperatuur en/of de doorvoer van elektrische stroom)
Overigens kookt water bij verschillende temperaturen, afhankelijk van de druk.
Met een injectiespuitje en daarin wat water, kun je het bij 20 graden al laten koken, je trekt de zuiger dan aan en je ziet waterdampbellen ontstaan. Dit is koken!!
De verdamping is afhankelijk van temperatuur, druk, water- en gasbeweging en de luchtvochtigheid.
Veel mensen weten niet dat sneeuw ook verdampt, doordat de waterdamp in de lucht bevriest, is deze kurkdroog en kan dus ijs omgezet worden in waterdamp.
Snel gaat dat echter niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water verdampt al vlak boven het vriespunt. Maar, bij bijv. 10 graden Celsius verdampt het minder dan bij 100 graden Celsius. Dan verdampt het helemaal (als het tenminste 100 graden blijft).