Ja, en het zou verboden moeten worden. (zie de linken van suus)
En er zijn genoeg alternatieven:

-gewaxed hout
-onbehandeld hout (zelf beitsen, verven, oliën, ..)
-hardhout (wel keurmerk nemen, zodat ze er geen regenwoud voor kappen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zie ik dan bij de gamma/praxis/karwei liggen?
volgens mij is dat toch echt geïmpregneerd hout.

Andere antwoorden (3)

Als dat zo was, zou je het niet eens kunnen kopen. Dus nee, het is niet giftig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger wel. Dampen enzo. Maar tegenwoordig niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CC- of CCA-Gewolmaniseerd hout (hout geïmpregneerd met chroom, koper en/of arseen) is giftig. Bij bewerken moeten handschoenen en een mondkapje worden gebruikt en dit staat ook op het label. Het is sinds 2002 verboden voor toepassing door particulieren en wordt tegenwoordig niet meer in bouwmarkten verkocht.

Toegevoegd na 35 minuten:
Hout geïmpregneerd met Wolmanzouten heeft een typische groen-blauwe kleur. Ga je (oud) hout verzagen waarvan je denkt dat het met Wolmanzouten geïmpregneerd is, kun je uit voorzorg een mondkapje gebruiken.