Jazeker, neem bevoorbeeld koper en aluminium. Deze hebben beide 1 verplaatsbaar geladen deeltje (elektron) per atoom.

Stel dat je een koperen draad neemt en een van aluminuim. En door beide apart in een serie aansluit dan dan zal het trager door koper gaan dan door aluminuim. Dit heeft te maken met het feit dat koper een grotere dichtheid heeft dan aluminium. En dus meer elektronen heeft per volume.

Elektriciteit is overigens ontzettend traag. Dit kun je gewoon uitrekenen. Als je nogmaals de koperdraad neemt met 1 ampere, een diameter van 0,1 cm, aantal elektronen per cm2 koper = 8,5 x 10^22 en de lading per elektron is 1,6 x 10^-19 coulombs.

cm/sec =————————————————————
8,5x10^22 x 1,6x10^-19 x 0,1 x p

dan is snelheid 8 cm per uur of 2 meter per dag. Nu hoor ik je denken, maar als ik mijn schakelaar omzet dan heb ik gelijk licht!?!? Dat komt omdat de koperdraad al elektronen in zich heeft. Op het moment dat er een nieuwe bij komt wordt aan de andere kant er een afgegeven.

Zoals een pcv buis helemaal vol met knikkers. Als ik er een bij doe dan wordt er een aan de andere kant gelijk uitgeknikkerd.

Dit is echter wat anders als een elektromagnetische golf. Die is echt ontzettend snel maar ook dat hangt af van materiaal. In vacuum is dat de snelheid van het licht. Maar in niet afgeschermd koper is dat nog maar 96% van de snelheid van het licht. En in een coax kabel is dan nog maar 66%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. De snelheid van elektriciteit blijft hetzelfde, alleen de stroom wordt minder door de weerstand die afhankelijk is van zijn geleider. Koper geleid bijvoorbeeld beter dan ijzer, maar goud weer beter dan koper. Het heeft te maken met de weerstand die ontstaat als de electronen stromen door de geleider.

De beste geleider is plasma. Plasma is als het waren gas met een electrische lading. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt in high tech MRI scanners, waar erg sterke electromagneten inzitten. Het is dus een SUPERgeleider!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de snelheid van elektriciteit kun je twee dingen bedoelen: 1. de snelheid waarmee een elektrisch signaal zich verplaatst door het materiaal 2. de snelheid van de elektronen.
Feitelijk is de eerste van belang. Deze snelheid is bijna de lichtsnelheid en hangt (heel weinig) af van het materiaal, maar dempt zeer snel in bv. een isolator.
De snelheid waarmee de elektronen zich verplaatsen (onder invloed van het aangelegde veld) is aanzienlijk lager en ligt in de orde van tientallen meters per seconde.